lad pladespilleren blive udenfor, når du onboarder

Mange virksomheder oplever i disse tider at skulle ansætte nye medarbejdere, og i de fleste tilfælde skal de nye medarbejdere igennem et såkaldt onboarding-program for hurtigst muligt at blive en del af virksomhedens kultur og derpå være i stand til at udfylde den funktion de er ansat til. Men mange virksomheder negligerer introduktionsprogrammet for nye medarbejdere, og nogle udelader det endda fuldstændigt. Og det kan være fatalt for alle parter, fortæller rekrutteringsekspert.

»Jeg synes, det er ærgerligt, at mange virksomheder ikke giver nye medarbejdere et godt og skræddersyet introduktionsprogram. Hvis en medarbejder ikke bliver sat ordentlig ind i opgaverne og får nogle klare mål for, hvad der forventes af ham eller hende, så risikerer man, at der går unødigt lang tid, før medarbejderen reelt bliver produktiv, og i værste tilfælde forlader den nye medarbejder virksomheden, inden man får set sig om,« forklarer Anne Christine Møller, der er senior rekrutteringskonsulent i Randstad.

Hun understreger samtidig, at et målrettet og individualiseret program er det mest givtige.

»Det giver sjældent mening at sende en kundeservicemedarbejder og en IT-medarbejder igennem nøjagtigt samme program. Bevares - der er selvfølgelig nogle informationer, der er ens, men man skal ikke glemme, at der i forbindelse med et introduktionsprogram også skal være nogle individuelle målsætninger. Jeg plejer at sige, at jo mere nærværende, aktuelt og konkret, du kan lave programmet for den enkelte, desto hurtigere vil du opleve, at den nye medarbejder bliver produktiv.

Underviserne skal vise engagement

Ofte er det eksisterende medarbejdere, der skal stå for programmet og sætte den nye medarbejder ind i de forskellige områder – og det er jo for så vidt fornuftigt nok, for på den måde bliver programmet meget konkret og aktuelt. Men det er dog meget vigtigt, at de eksisterende medarbejdere udviser engagement.

»De fleste virksomheder bruger eksisterende medarbejdere til at introducere nye medarbejdere. Det er en god løsning – men dem, der introducerer, skal absolut også forstå vigtigheden af deres rolle. Det nytter ikke noget, at man bare tager sine Powerpoints under armen og går dem stereotypt og monotont igennem - fordi man har sagt de samme ting mange gange tidligere. De nye medarbejdere spejler sig nemlig i høj grad i de eksisterende medarbejdere, og hvis ikke ’de gamle’ udviser engagement, er det svært at forvente det samme af en nye medarbejder,« siger Anne Christine Møller.

Bliver endnu vigtigere i fremtiden

Der er ingen tvivl om, at virksomhederne i fremtiden vil opleve, at onboarding bliver vigtigere og vigtigere. Det skyldes ikke mindst, at nye generationer er på vej ud på arbejdsmarkedet – og det er generationer, der er vant til at stille krav, og som gerne vil modtage løbende sparring.

Lige nu er det arbejdstagers marked, og det vil det også blive ved med at være i årene fremover. Derudover er de nye generationer ligeglade med, om de ender i kategorien ’jobshoppere’. Der er ingen tvivl om, at det vi betegner som ’generation z’ nok vil forlade virksomheden langt hurtigere, end tidligere generationer gjorde, og det gælder især, hvis ikke de får de reelle guidelines og ikke mindst løbende sparring

Anne Christine Møller giver her følgende råd til en god onboarding:

  • Udarbejd et individuelt program til de nye medarbejdere

  • Opstil konkrete målsætninger

  • Udarbejd en handlingsplan

  • Lad programmet tage den tid, der skal til

  • Sørg for at underviserne udviser engagement og dedikation

  • Hvis virksomheden har flere afdelinger, så lad den nye medarbejder komme ud og hilse på alle sine kolleger

artiklens ekspert

Anne Christine Møller - Seniorkonsulent

Cand. Scient. Soc fra Københavns Universitet

< gå tilbage forrige side

Kommentarer

Ingen kommentarer opslået endnu.

skriv en kommentar

  1.  
indsend din kommentar