tag værtsrollen på dig

I løbet af sin nu femtenårige karriere i rekrutteringsbranchen har Dagmara Breinholst gennemført mere end 5.000 jobinterview, og hun går ind til det med samme attitude og indstilling hver gang.

Det handler om at fungere som vært for interviewet og om at være godt forberedt, siger hun.

»Folk er forskellige - og heldigvis for det. Det kommer ikke mindst til udtryk i forbindelse med et jobinterview,« siger hun.

»Nogle er så nervøse, at de bare snakker non-stop derudaf, og så er der dem, der bliver badet i sved og ikke kan finde ordene. Der er dem, der er helt cool og virker som om, de har prøvet det tusinde gange før, eller dem, der er forberedte til fingerspidserne, og som alligevel kludrer i det. Lige meget hvad og hvilken type man er, så er det lettest for jobintervieweren at bedømme kandidaten, hvis udgangspunktet er det samme - nervøs eller ej. Derfor gælder det som jobinterviewer om at påtage sig en værtsrolle og hurtigst muligt sikre, at intervieweren føler sig hjemme,« forklarer Dagmara Breinholst.

Forberedelse

Selv om Dagmara har gennemført flere tusinde jobinterview, understreger hun, at man som interviewer aldrig må slå automatpiloten til. 

»Ofte har man travlt med at gøre opmærksom på, at jobsøger skal forberede sig grundigt, men det gælder i høj grad også intervieweren. Man må aldrig gå ind til et jobinterview med den holdning, at man tager det på rutinen – det er mangel på respekt over for jobsøger, og resultatet bliver herefter. Ingen jobinterview er ens, og det kræver lige stor forberedelse fra begge parter hver gang,« siger Dagmara Breinholst.

Hun tilføjer, at erfaring selvfølgelig er vigtig og kommer en til gode på andre områder.

»Rutine og erfaring er meget vigtigt, da det gør en i stand til skabe ro omkring interviewet og at afkode ansøgeren. Ved hjælp af forskellige spørgeteknikker kan man hurtigt få en god indsigt i, hvor forberedt kandidaten er, og hvor man gerne vil navigere interviewet hen i forhold til de personlige eller faglige kompetencer,« forklarer hun.

Lyt og vær forsigtig med førstehåndsindtryk

Det er almen viden, at førstehåndsindtrykket betyder rigtigt meget, og Dagmara er enig, men man skal også passe på ikke at lægge alt for meget i det, råder hun:

»Som interviewer er det væsentligt ikke at lægge for meget i førstehåndsindtrykket, for det kan i den grad være misvisende. Mange er utroligt nervøse og finder sig ikke til rette, før intervieweren får skabt nogle rammer, der gør, at vedkommende føler sig tryg,« forklarer Dagmara, og hun understreger samtidig vigtigheden af at lytte - men også af at turde afbryde.

»Jeg mener, at det er væsentligt, at man som interviewer indtager positionen som den lyttende part, men når det er sagt, så skal man også turde afbryde, hvis samtalen går ud af en tangent, som ikke tjener noget formål. Men hvis man er godt forberedt og har læst både ansøgning og CV grundigt, så vil man også have en klar holdning til, hvad skal man spørge ind til både i forhold til de personlige og de faglige kompetencer,« siger Dagmara Breinholst.

God oplevelse

Som vært/Interviewer er det afgørende, at den person der går derfra har fået en god oplevelse uanfægtet af, at man måske ikke får jobbet, og det skal man som interviewer altid bestræbe sig efter.

»Jeg synes, at det er utrolig vigtigt uanset udfaldet, at den der er blevet interviewet går derfra med en god oplevelse. Man skal ikke glemme, at vedkommende har brugt tid på det, og så er det jo også meget nærliggende at tænke sig, at ens klinger krydses senere hen i karrieren, og med det in mente er det jo altid godt at have efterladt et godt og flot fodspor,« fastslår hun

Generelt er forberedelse til samtalen styrende for, hvilke spørgsmål kandidaten stilles. Dog mener Dagmara Breinholst, at der er nogle typiske faser, man går igennem ved det første jobinterview.

Fase 1 – værtsrollen.

Her gælder det om at jobsøger føler sig tryk – tal eventuelt om et emne der ikke har noget med jobbet at gøre.
Fortæl derefter om dagordenen og hvordan jobinterviewet vil forløbe

Fase 2 – spørg ind til jobbet

Hvorfor er kandidaten interesseret?
Hvilke muligheder ser kandidaten i det pågældende job?
Hvilke forventninger har kandidaten til jobbet?

Fase 3 – spørg ind til CV og ansøgning

Hvad får kandidaten til at fungere optimalt?
Hvornår er kandidaten en succes? – Spørg eventuelt om konkrete situationer
Hvad kan kandidaten bidrage med til en organisationskultur?
Hvor lader kandidaten sine batterier op, og hvor henter kandidaten sin energi?

Fase 4 – horisonten

Hvad vil kandidaten gerne arbejde med på længere sigt?
I hvilken retning ønsker kandidaten at udvikle sig personligt og fagligt?

Fase 5 – spørgsmål fra kandidaten

Her skal du forsøge at få spørgsmål ud af kandidaten - det vil hurtigt give en indikation af, hvor meget kandidaten har sat sig ind i virksomheden?

Fase 6 – konkret

Hvad er kandidatens forventning til løn?
Ved hvilken referenceforhold trives kandidaten bedst i?
Hvordan fungerer kandidaten i et team

Fase 7 - afrunding.

Er der yderligere kandidaten har behov for at få at vide?
Fortæl om næste skridt

artiklens ekspert

Dagmara Breinholst - Manager, Staffing & Large Account East

Randstad Danmark

< gå tilbage forrige side

Kommentarer

Ingen kommentarer opslået endnu.

skriv en kommentar

  1.  
indsend din kommentar