boost din personlighed på skrift

Ét er, at du har de rette kompetencer til det job, du søger. Noget andet er, om din personlighed passer til virksomheden og de medarbejdere, der skal ansætte dig. Og noget af det allersværeste at sælge er at sælge sig selv. Men med nogle få tricks kan du bringer dig selv foran i jobkøen allerede i din jobansøgning.

skej ud!

En ansøgning behøver ikke at være så formel, som mange tror. Det er mennesker som dig selv, der modtager din ansøgning, og hvis de kan se ud fra dit ordvalg og din ”væremåde” i din ansøgning, at du er en person med karisma, så er du allerede kommet langt. Men hvordan gør du så det?

1. Skriv en opsigtsvækkende overskrift

En klassisk overskrift i en ansøgning er ’Ansøgning til stillingen som …’. Men husk på, at overskriften er det første, som skal fange arbejdsgiverens opmærksomhed. Skriv i stedet noget, der i én sætning fortæller, hvad du kan bidrage med, og får din ansøgning til at træde frem fra alle de andre. Fx (som sælger) ’Med mig får I mere end gode salgstal’, (artdirector) ’Kreativitet kræver overblik – jeg mestrer begge dele’, (mekaniker) ’Med mig bliver jeres kunder bedre kørende’. Men skriv nu ikke noget, du ikke kan dokumentere eller leve op til.

2. Lav underoverskrifter

I stedet for at skrive én massiv brødtekst, så del din tekst op i 3-5 underemner med en tilhørende underoverskrifter, fx ’Lidt om mig’, ’Det er jeg god til’, ’Det får I, hvis I vælger mig’, ’Lad os opsummere’ eller lignende. På den måde slipper du også for at gentage dig selv, for du ved præcis, i hvilke afsnit du skal skrive den tilhørende information om dig selv. MEN! Tænk over, hvor kæk du ønsker at fremstå i forhold til det job, du søger. En kæk salgsmedarbejder er formentlig i højere kurs end en kæk advokat.

3. Tænk i nøgleord og payoffs

Hvilke ord, vendinger og ordsprog passer netop på den type job, som du er ved at søge? Tænk over det, og brug nogle af de vendinger som ”oneliners” i din tekst. Så får modtageren en idé om, at det nærmere er en livsstil for dig end ”bare” et job. En optiker kan fx ’have øje for detaljen’, en barista ’er klar til at opfylde kundernes bønner’, en bilsælger ’er nøglen til et godt samarbejde’ og en ingeniør ’bygger bro mellem teknisk viden og menneskelig indsigt’ og så videre.

Men pas nu på, for du kan hurtigt komme til at virke plat. Omvendt kan du hurtigt vise, at du har lige det overskud, der gør, at du er mere interessant til jobbet end de andre ansøgere.

vis, hvad du duer til

Du skal ikke bare remse ting op, du er god til. Husk, at enhver påstand skal bakkes op af et bevis. Ellers kan man jo påstå hvad som helst, og hvis den kommende arbejdsgiver finder ud af, at der ikke er hold i det, du skriver, så er løbet kørt.

Så hvis du søger et job som sælger, skal du ikke skrive, ’jeg er god til at sælge’ – det forventer de nok, at du er. Beskriv kort de resultater, du er mest stolt over at have opnået med dit salg i tidligere jobs. Og hvis du har vundet eller været nomineret til en pris (eller været månedens medarbejder), så er det jo nemt at ”bevise”, hvad du kan.

hvad kan DU gøre for DEM?

Hav fokus på virksomheden, du søger job hos, i stedet for at have fokus på dig. Hvad kan DU, som virksomheden vil få gavn af? Og hvad kan du, som vil gøre, at virksomheden vælger DIG frem for de andre ansøgere? Det er her, du skal pensle ud, hvorfor lige netop DU er den rette til stillingen (og ikke nogle af dine konkurrenter). 

Du skal ikke overbevise dig selv om, at du vil være den rette til jobbet, du skal overbevise dem om, at du er den helt rette. Kan du ingen af delene, er det måske ikke det rette job. Find de vigtigste egenskaber i jobannoncen, som virksomheden efterspørger, og som en ansøger skal leve op til. ”Svar” på dem i din ansøgning ved at skrive, hvordan du matcher disse punkter.

styr uden om flosklerne

’Jeg er god til at holde mange bolde i luften’ og ’jeg kan tænke ud af boksen.’ Det er superfint, hvis multitasking og kreativ problemløsning er nogle af dine spidskompetencer, men de to eksempler er klichéer, som alle skriver. Tænk over, hvordan du skriver det – uden bolde og bokse. Hvad med: ’Jeg arbejder struktureret, så jeg altid bevarer overblikket og kan sørge for at få færdiggjort mine arbejdsopgaver inden dagen er omme’?

afslut med manér

Afslutningsvis skal du sætte foden i døren hos medarbejderen. Skriv, at du altid er klar til at uddybe dine kompetencer, dit CV eller din motivation for at søge jobbet – gerne til den efterfølgende samtale.

interesseret i mere om emnet?

Læs relaterede artikler på karriere360

< gå tilbage forrige side

Kommentarer

Ingen kommentarer opslået endnu.

skriv en kommentar

  1.  
indsend din kommentar