øg dine jobmuligheder – vær en stemme i markedet

Skriv en god ansøgning og vedlæg et godt CV. Sådan har opskriften på jobsøgning lydt i mange år, og helt generelt er der ikke noget der tyder på, at den metode er på vej ud. Men det har også altid været vigtigt at skille sig ud fra mængden, hvilket før i tiden betød, at folk blev rådet til at sende forskellige former for "kreative" ansøgninger og ringe til virksomhederne med spørgsmål inden en samtale.

Jobsøgningen er vendt på hovedet

I dag har den digitale udvikling vendt jobsøgningen på hovedet og åbnet op for en række nye muligheder for folk, som vil prøve at skille sig ud fra alle de andre.

I dag kan man positionere sig selv som ekspert for eksempel på Linkedin med udgangspunkt i viden og vedholdenhed - og blive bemærket af de rigtige personer og på den måde lande drømmejobbet.

Men hvordan tager man ekspertrollen på sociale medier?

Det første, du skal overveje er, hvilke medier du vil bruge. Det afhænger især af, hvilken platform folk fra din egen branche typisk er aktive på. Groft sagt kan man sige, at journalister netværker på Twitter, sælgere, ledere og HR-personer holder til på LinkedIn, designerne findes på Instagram, og Facebook er så stort, at det tiltrækker en masse forskellige brancher.

Overvej hvor beslutningstagerne i din branche er aktive, og meld dig ind i alle de grupper du kan finde med netværk, som har relation til dit fagområde.

Det handler om at give til de andre

Hvis folk skal få et godt indtryk af dig, så gælder det om at give dem værdi. Du kan for eksempel dele brancheartikler, starte interessante diskussioner eller komme med din holdning til den nyeste udvikling.

Men det er mindst lige så vigtigt at være hjælpsom over for nybegynderne, svare på de andres spørgsmål og i det hele taget tilbyde din ekspertise.

Husk, at selv om memes, inspirerende citater og sjove billeder kan give mange likes, så er det som udgangspunkt ikke noget der positionerer dig som ekspert, og i værste fald kan det skabe irritation og virke som spild af folks tid - især på LinkedIn, som mange mener, bør være forbeholdt seriøse indlæg.

Du er selvfølgelig især interesseret i at blive bemærket af de såkaldte "influencers" eller betydningsfulde folk i din branche. Det er som udgangspunkt helt i orden at forsøge at forbinde sig til disse folk ved at anmode om "venskab" - de fleste indflydelsesrige personer er også netværksmennesker, der har stor forståelse for den slags - men overvej om du kan gøre det på en smart måde, for eksempel via fælles bekendte.

Og husk så det gode CV

Det er ikke et enten-eller. Forstået på den måde at du endelig ikke må droppe den gode, velskrevne målrettede jobansøgning til fordel for sociale medier.

Det er et både-og, forstået på den måde, at din jobansøgning er fundamentet og ekspertkortet er det ekstra, der forøger dine muligheder, enten fordi din nye chef kender til dig i forvejen via netværk, eller fordi de googler dig, når ansøgningen er i hus.

 

Af Joan Berglund, Regional Director, Randstad Danmark

< gå tilbage forrige side