Yes! Du er blevet inviteret til en jobsamtale – på drømmejobbet! Det skal bare gå godt. Men pludselig melder nerverne sig … Bare rolig, det skal nok gå. Her får du nemlig en række gode råd, der hjælper dig med at overvinde nervøsiteten.

tro på dig selv – du er god nok

Det kan du være 100 procent sikker på. Du er nemlig blevet indkaldt til jobsamtale, og det er du kun, fordi du er en af de bedste ansøgere. Derfor vil arbejdsgiveren gerne se dig an og være sikker på, at jeres kemi matcher. Vi tilbringer rigtig mange af vores vågne timer på jobbet, så vi vil gerne arbejde sammen med nogle, vi kan have det godt med. Det vil din kommende arbejdsgiver sandsynligvis også. Slip derfor nervøsiteten, og vær smilende og imødekommende. Så er du allerede nået rigtig langt i kampen om jobbet.

vær velforberedt

  • Læs alt om virksomheden, så du kan stille nogle gode spørgsmål og ikke mindst målrette  dine svar på arbejdsgiverens spørgsmål, så de passer godt til virksomheden. Forbered dig på nogle hurtige svar på de klassiske jobsamtale-spørgsmål: ’Hvorfor søger du stillingen?’, ’Hvorfor bør vi ansætte lige netop dig?’, ’Hvad er dine tre bedste sider?’, ’Hvad er du god/dårlig til?’, ’Hvorfor passer du godt ind i vores firma?’ osv. Når du har gennemlæst virksomhedens hjemmeside eller Facebook-side, har du en god fornemmelse af, hvad der vil være ”klogt” at svare. Men husk nu ikke at love mere, end du kan holde … 

     
  • Forbered en kort præsentation af dig selv. Du vil højst sandsynligt blive spurgt, hvordan du er som person, og så er det rart at have salgstalen klar. For noget af det sværeste at sælge er at sælge sig selv. Tænk over nogle positive ting, du kan sige om dig selv – gerne nogle, som virksomheden og dine kommende kolleger vil kunne drage nytte af.

     
  • Husk at tjekke dagen inden, hvordan du finder derhen, hvor samtalen skal holdes, så du kan komme i god tid. Du vil automatisk føle, at du er bagud på point, hvis du kommer for sent, så kom hellere et kvarter for tidligt end to minutter for sent.

fysisk fremtoning for the win

Klæd dig på, så du fremstår pæn og stilsikker, og brug gerne fem minutter længere foran spejlet inden samtalen. Når du er godt tilpas og føler, at du fysisk tager dig ud fra din absolut bedste side, hjælper det til at tæmme dine nerver. Men husk, at tøjet skal matche den virksomhed eller det job, som du søger. Det er nok de færreste, der har fået et job som kirurg iført en hawaiiskjorte, eller som lærerinde på en kristen friskole med frit udsyn til kavalergangen.

kontroller dit kropssprog

Hvordan skal jeg sidde på stolen? Hvor skal jeg have mine arme henne? Der er mange ting at holde styr på. Tjek eventuelt op på de klassiske signaler, vi sender med vores kropssprog; hvis du konstant klør dig på næsen eller blinker med øjnene, viser du, at du er nervøs, og korslagte arme betyder, at du holder igen eller måske ligefrem beskytter dig selv. Så sæt dig ret op, læg armene på bordet, og se engageret ud.

Hvis du stadig er i tvivl om, hvad du skal gøre med dine arme eller resten af kroppen, så gør det samme som arbejdsgiveren. Men lad det ikke blive til en omgang Kongens Efterfølger –  du behøver selvsagt ikke drikke en tår vand eller klø din næse, hver gang hun eller han er tørstig eller klør sig i ansigtet.

accepter, at du er nervøs

Du er nervøs – og hva’ så? Selvfølgelig er du det – det er jo et vigtigt skridt i din videre karriere, du er ved at tage. Accepter dine nerver, så bliver du automatisk lidt mindre nervøs. Når samtalen går i gang, bliver du nok mindre nervøs, fordi stemningen faktisk er meget rolig og afslappet. Tingene bliver ofte meget værre oppe i ens hoved, end de viser sig at være i virkeligheden.

-          Tag en dyb indånding, og husk på råd nr. 1: Du er god nok. 

-          Kopier kropssproget på den, som du taler med.

-          Smalltalk. Sig en positiv bemærkning om firmaet, kaffen, deres nyeste produkt, stolen, du sidder på, eller noget helt femte. Så har I allerede en lidt mere uformel samtale i gang; du har bevist, at du har et positivt sind; og folk i lokalet har allerede et godt indtryk af dig.

Hvis du stadigvæk føler dig uovervindeligt nervøs, så sig det. Ja – sig det! Det kan hjælpe at få det sagt højt, og dem, du er til samtale hos, er også bare mennesker. De har selv siddet i den situation, du nu er i. De forstår godt, hvorfor du er nervøs.

Og ét sidste råd: Vær ikke grædefærdig, hvis du ikke får jobbet. Det er de færreste, der får et nyt drømmejob i første forsøg. Og hvis du ikke fik det, du netop har været til samtale om, betyder det nok bare, at I ikke var skabt til hinanden – og det er helt okay. Du kan sikkert mærke det til en anden samtale i en anden virksomhed, at I bare svinger meget bedre sammen. 

Læs flere gode råd om job og karriere - Klik her