hvordan bliver du mest synlig på LinkedIn – få opskriften her

publiceret: 05-12-2016

Hvis du gerne vil opdages af rekrutteringsbureauerne eller af specifikke virksomheder, så er LinkedIn ikke til at komme uden om. Sådan har det lydt gennem de seneste 10 år. I dag er der cirka 2,2 millioner danskere på LinkedIn, så budskabet må siges at være nået frem. Men skal man gå skridtet videre, er det ikke et spørgsmål om, om du er på LinkedIn, men derimod om hvordan du er på LinkedIn.

LinkedIn.PNG

Mads Fridthjof er rekrutteringschef i Randstad og specialist i brugen af LinkedIn. Han oplever, at rigtig mange kunne have gavn af at justere deres LinkedIn-profil.

»Din LinkedIn-profil skal være dynamisk, og så skal du udnytte de muligheder, som findes, men de to leveregler er det desværre alt for få, der efterlever. Mange er alt for bange for at opdatere løbende, for ’så kan det jo være, at mit netværk bliver træt af mig’, men i virkelighedens verden bliver folk ikke trætte af opdateringer så længe de er relevante,« siger han.

Grundlæggende handler det om at være relevant i den måde, man opbygger, plejer og passer sin LinkedIn-profil.

»En LinkedIn-profil er i dag dit ’Personlige Brand’. Det handler ikke om, hvor meget du kan skrive på din profil, og hvor mange videoer du kan uploade, men mere om at du skriver den relevante information, der gør, at rekrutteringskonsulenten eller den pågældende virksomhed  finder dig og synes, at du er interessant,« siger Mads Fridthjof.

Gode råd til en god LinkedIn-profil:

Spam ikke

Går du i gang med en større sanering af din profil, så kan det være en god idé at skjule dette så alle din ændringer ikke fylder dit netværks nyhedsfeed op. Nede i højre hjørne på forsiden af din profil under ’notyfy my network’ skal du sikre dig, at der står ’no’. Så får dit netværk ikke opdateringer om, hvad du er i gang med. De vil dog fortsat kunne se dine updates.

Billede

Brug et professionelt billede. Måske synes du, at den slags burde være uden betydning, men det er med til at forme dit umiddelbare udtryk, og så er det noget af det første, folk kigger på. Om det skal være et farvebillede eller et sort-hvid-billede, er der delte meninger om. Men et farvebillede gør, at du kommer til at se mest dynamisk ud.

Overskrift/Titel

Når du skal skrive din titel , så skriv en titel, som du ved, der søges på – ikke en krøllet titel, som der aldrig søges på. Titlen kan godt være i headeren, men det er især vigtigt, at titlen står nede i teksten/summary.

Summary

Prioriter din opsummering rigtig højt. Opsummeringen er noget af det første, folk læser på profilen, og det er her, du kan sætte ord på dine kompetencer og kvalifikationer. Husk at bruge vigtige nøgleord for din branche – og meget væsentligt ord, som matcher søgemaskiner.  Lad være med at gøre den for lang – men hellere kort og præcis. Brug eventuel kronologien – hvem du er, hvad du kan og vil, og hvad du brænder for.

Sprog

Det kan være en god idé at vælge engelsk – særligt, hvis du gerne vil arbejde i en international virksomhed. Men husk at være konsekvent. Hvis du har valgt engelsk skal al tekst være på engelsk.

Prosa og punktform

Brug lidt prosa og lidt punktform. Punktopstillinger er gode til overblik, mens almindelig tekst er godt til uddybning.

Video

De forskellige medier giver dig i dag nogle unikke muligheder for personlig branding – ikke mindst video. Du kan med meget få midler producere en god videofilm, som kan være nyttig i din markedsføring af dig selv. Men som tilfældet er for hele din profil, gælder det også her om at være relevant.

Ordstilling

Undgå at omtale dig selv i tredje person. Alle ved jo godt, at det er dig, der skriver din egen LinkedIn-profil, og det kan let komme til at virke en smule underligt, hvis du omtaler dig selv som en anden.

Endorsement

Husk at ’endorse’ andre for deres kompetencer, blandt andet fordi de så muligvis vil returnere og anbefale dig.

Kontaktoplysninger

Husk at skrive dine kontaktoplysninger, herunder mailadresse, telefonnummer samt hvilken by, du bor i.

Connect

Tilføj kontakter løbende. LinkedIn er opbygget omkring cirkler af folk med kontakt med hinanden, og hvis du er længere væk end tredje led fra nogen, så kan de ikke finde dig. Jo mere du spreder dig, desto mere tilgængelig er du, og jo lettere bliver du fundet.

Tilmeld dig grupper

Tilmeld dig relevante grupper herunder de virksomheder, som du gerne ville ansættes i, og vær gerne aktiv i disse fora. Du kan eventuelt  oprette et indlæg eller dele anden relevant information i gruppen.

Opdater med måde

Når folk lægger noget på LinkedIn, så er det fordi, de implicit beder om din og andres reaktion. Og selvfølgelig skal du også være aktiv her, men pas på det ikke at blive opfattet som spam. En tommelfingeregel er, at et sted mellem tre og fem opdateringer/likes om dagen, er det mest optimale. Så udvælg nøje, hvilke du finder mest relevante.

artiklens ekspert

Mads Fridthjof

Recruitment Manager hos Randstad

søger du job?

Se vores ledige stillinger her