hvornår skal du takke nej til et job?

publiceret: 13-07-2017

Det er altid smigrende at blive tilbudt et job, hvad enten det sker på baggrund af, at man selv har søgt jobbet, eller fordi man er blevet kontaktet af en headhunter. Og mange takker ja på den baggrund, men for nogle sker der det, at de fortryder beslutningen. Så hvordan kan du vide, om et givent job er noget for dig?

»Lad mig bare slå fast, at som udgangspunkt skal man altid bestræbe sig på at være i arbejde. Når du er i arbejde, er det for eksempel nemmere at få et nyt og bedre jobtilbud. Derfor skal du alt andet lige altid takke ja til et givent arbejde, hvis du ikke har et job i forvejen,« siger Anne Christine Møller, senior rekrutteringskonsulent i Randstad.

Hun understreger dog samtidig, at når man bliver tilbudt et job eller tilbydes en samtale, der kan føre til et job, så skal man starte med lige at gå i tænkeboks, for en forkert beslutning kan få uheldige konsekvenser.

»Når man bliver kontaktet med henblik på et job, så bør man altid indledningsvist bruge noget tid på at sætte sig ind i virksomheden og jobindholdet, inden man svarer. Herefter vil du som regel blive tilbudt en jobsamtale. Man skal selvfølgelig gøre sit ypperste i forbindelse med en jobsamtale, men husk at virksomheden også skal imponere dig. Hvis ikke den gør det, så er det måske ikke det rigtige sted for dig. Læg mærke til om de er nærværende og gerne vil dig, for det betyder meget for, om det er den rigtige arbejdsplads,« siger Anne Christine Møller.

For mange fodfejl belaster dit CV

Du skal være sikker på det valg, du træffer, for ellers kan det få negative følger for dig på den lange bane, tilføjer hun.

»Du skal så vidt muligt være sikker på, at det valg du træffer, er det rigtige, Hvis du vælger det forkerte job, så kan det betyde, at du kun bliver i jobbet i en kortere periode. Det betyder så igen, at du mister din anciennitet fra dit gamle arbejde, og hvis du har for mange korte ansættelser, ser det ikke særlig godt ud på dit CV,« forklarer Anne Christine Møller.

Anne Christine Møller giver følgende råd til, hvordan du træffer den rigtige beslutning.:

Tjek virksomheden grundigt

I dag kan man tjekke stort set alle virksomheder fra A til Z på internettet. Hvis virksomheden har lig i lasten, kommer det givetvis frem ved en søgning, og hvis du finder noget, så spørg gerne ind til det i forbindelse med jobsamtalen.

Mærk efter om virksomheden vil dig

Prøv at lægge mærke til – særligt ved jobsamtalen - om virksomheden også vil dig. Bliver samtalen for eksempel skubbet flere gange i forhold til den oprindelige aftale, så kan det godt være, at det er et vink med en vognstang. Husk at virksomheden skal ville dig lige så meget, som du skal ville dem.

Lyt til din mavefornemmelse

Har du en dårlig mavefornemmelse i forhold til jobbet, så prøv at vende det med din nærmeste omgangskreds. Det lyder måske banalt, men en dårlig mavefornemmelse kan være et tydeligt tegn på, at du skal overveje beslutningen en ekstra gang.

Tjek personaleomsætning

Gør dig lige den ulejlighed at tjekke virksomhedens LinkedIn. Og fokuser især på hvor lang tid folk bliver i virksomheden. Hvis der er en stor personaleomsætning, så kan det være et tegn på, at det ikke er en sund arbejdsplads.

Undersøg din nærmeste leder

Undersøgelser viser, at den primære årsag til, at folk forlader deres arbejdsplads, er deres nærmeste leder. Så prøv at tjekke vedkommende ud især på LinkedIn, for måske er du heldig at være connected med en, der kender vedkommende, som du kan spørge.

Undersøg om virksomhedens værdisæt matcher dit

På virksomhedens hjemmeside kan du som regel læse mere om virksomhedens værdisæt. Selv om værdisæt måske kan være lidt abstrakte og ikke altid er retvisende, kan du holde dem op mod dine egne værdier. Det er væsentligt, at du kan identificere dig med virksomhedens værdier, for ellers bliver du aldrig glad for dit arbejde.

artiklens ekspert

Anne Christine Møller

Senior rekrutteringskonsulent hos Randstad

følg os på de sociale medier:

   

søger du job?

Se vores ledige stillinger her