Når du søger et job, står du foran en proces, der indeholder forskellige faser. Du skal først og fremmest sende din ansøgning og dit CV, og hvis der her er et match, så kommer du derefter igennem en eller flere jobsamtaler – hvilket ofte også betyder, at du skal gennemgå en eller flere test. Og så vil du også med stor sandsynlighed blive bedt om at give en eller to referencer på personer, som du tidligere har arbejdet sammen med.

En reference er typisk en person, som kan sige noget om dig personligt og fagligt samt om din evne til at udføre et bestemt stykke arbejde. Men hvem er så denne person, og hvor meget vægter hans eller hendes udsagn? Tine Cebrian er HR-direktør hos Randstad Danmark, og for hende er der ingen tvivl om, at en god reference har stor betydning.

»En god reference kan selvfølgelig ikke stå alene, på samme måde som alle de andre elementer, der indgår i en rekrutteringsproces, heller ikke kan det. Men referencen er utrolig vigtig især i forhold til at bekræfte de ting, som vi er nået frem til igennem forløbet. Det er en måde at sikre, at kandidat og virksomhed er det rette match,« fastslår Tine Cebrian. 

Hun fortæller desuden, at det typisk er i slutningen af forløbet, at man tager kontakt til referencerne.

»I forbindelse med at kandidaten kommer til den første jobsamtale, så vil man typisk blive bedt om at komme med en reference, og derfor er det klogt på forhånd at have gjort sig nogle tanker om, hvem man gerne vil have til at udtale sig om en,« råder Tine Cebrian, der tilføjer, at hun som regel tager mindst to referencer. 

ansøgeren skal give samtykke

Det er vigtigt at understrege, at hverken virksomhed eller rekrutteringsbureau må ringe til ansøgerens tidligere medarbejdere eller kolleger, uden at denne har givet samtykke. Og netop derfor får du som regel mulighed for at tænke strategisk i forhold til, hvem du gerne vil have, at rekrutteringskonsulenten ringer til - Og det bør du også udnytte, mener Tine Cebrian.

»Når jeg har bedt om referencer fra en tidligere arbejdsgiver, så er det sket, at kandidaten har peget på en tidligere chef, der nærmest ikke kan huske personen. Så viser det sig for eksempel, at det har været en meget kort ansættelse, og det siger sig selv, at det jo ikke ligefrem udgør den allerbedste reference. Jeg kan faktisk godt nogle gange undre mig over, at folk ikke i højere grad håndplukker deres referencer,« siger Tine Cebrian, der dog understreger, at det som regel heller ikke er nogen god idé at pege på sin gamle bedste kollega, for det kan virke useriøst. Allerhelst skal man pege på ens tidligere nærmeste leder.

»Som udgangspunkt skal man altid forsøge at pege på ens tidligere leder, da denne ofte har et godt billede af både din personlighed og dine faglige kompetence. Hvis man har arbejdet med eksempelvis salg, så kan det dog også være en mulighed at bruge en tidligere kunde som reference. Og så betaler det sig som regel på forhånd at ringe til vedkommende og fortælle ham eller hende, at der nok kommer en opringning. Så kan man også snakke med personen om, hvilke spørgsmål der måske dukker op,« forklarer hun og fortæller samtidig, at det er hendes erfaring, at referencer altid siger det, der skal siges.

»Jeg har endnu ikke mødt nogen, der har talt grimt om en anden person i forbindelse med en reference, og det ville også være meget upassende. På den anden side så er det jo heller ikke i personens interesse at oversælge kandidaten til et bestemt job, hvor man for eksempel på forhånd godt kan se, at det bliver for stor en mundfuld. Så jeg synes heldigvis som regel, man oplever, at reference-personerne forsøger at ramme kurs 100, hvilket bare udgør endnu et argument for, hvorfor referencer er så vigtige,« siger hun.

disse spørgsmål vil din reference nok blive stillet (afhængigt af jobbet)

  • Kan du sætte ord på X?
  • Hvilke arbejdsopgaver og ansvarsområder varetog X
  • Hvordan løste X forskellige opgaver, og kan du komme med eksempler?
  • Hvilke resultater har X skabt for virksomheden?
  • Hvilken rolle har X spillet forhold til virksomhedens kultur?
  • Hvordan er X som medarbejder
  • Hvilke faglige egenskaber har X, og hvilke personlige egenskaber har X?
  • Hvordan arbejder og agerer X i pressede situationer?
  • (Hvis referencen er en kunde) Hvordan var dit forhold til X, og kunne du finde på at handle med X igen?
  • (Hvis referencen er en tidligere chef) Ville du ansætte X igen, hvis du fik mulighed for det?

Hos Randstad anvender vi et elektronisk referenceværkøj, Randstad Reference, til online referenceindhentning ifm. rekrutteringsopgaver.