styrk din virksomhed med freelance konsulenter
6 step
Bemanding er for mange virksomheder en af de tungeste udgifter. Særligt fastansættelser har i flere tilfælde vist sig at være en hindring for, at virksomheder kan sadle om og tilpasse sig et marked, hvor Covid-19 har tvunget mange til at tage en uforudset drejning. Så hvordan kan du sikre din virksomheds overlevelse?
Svaret er simpelt: Freelancere og projektansættelser
For ved at anvende konsulenter i tidsbegrænsede perioder, som et supplement til din faste medarbejderstab, sikrer du en fleksibilitet og tilpasningsevne, så du bedre kan navigere i et omskifteligt marked og dermed styrke din forretning.
Med disse 6 step kan du nemt få overblikket over, hvordan du kan give din virksomhed en konkurrencefordel ved at hyre konsulenter med nichekvalifikationer i kortere perioder, og hvad du skal være særligt opmærksom på i rekrutteringen af freelance konsulenter:
1. udvælg få, gode leverandører
For at sikre din virksomhed de bedste forudsætninger for at blive prioriteret og derigennem få adgang til de bedste kandidater, er det en klar fordel, at du udvælger få leverandører og samarbejder med dem fast.
På den måde sparer du tid og ressourcer, leverandøren får et bedre kendskab til din virksomhed, og leverandøren har dermed et godt grundlag for at finde de rigtige kandidater til jobbet - hver gang. Oplever du, at en af dine leverandører ikke leverer på højt nok niveau, er det måske på tide at overveje at prøve en ny leverandør af.
2. sælg opgaven set fra konsulentens perspektiv
Gør din virksomhed attraktiv i konsulentens øjne, så står du meget stærkere, når der skal forhandles pris og vilkår.
Markedet er drevet af, at det meget ofte er konsulenten, som skal sælge sig selv og sine kompetencer. Der er rift om de gode konsulenter, der kan tilbyde det niveau af kvalitet, som du søger til at varetage din virksomheds projekt, og det giver derfor mening at anskue forholdet mere ligeværdigt.
Derfor er det en fordel, at du fremhæver, hvorfor konsulenten skal vælge lige netop din virksomhed fremfor en konkurrent. Mange tror fejlagtigt, at det er økonomien i opgaven, der er konsulentens primære fokus. Muligheden for at udvikle sine kompetencer, være en del af de spændende projekter eller noget helt tredje er oftest vigtigere end konsulentens timepris. Jo mere attraktiv du gør projektet og din virksomhed, jo bedre er chancerne for, at du kan lande en dygtig konsulent til en favorabel pris.
3. fokusér på konsulentens kernekompetencer
Flere freelance-konsulenter kan have en bred portefølje af kvalifikationer og kompetencer, der tjener det formål, at deres erfaring kan sikre dem et bredere spektrum af opgaver.
For at du undgår at betale overpris for en konsulent til din virksomheds projekt, er det derfor vigtigt, at du fokuserer på de kernekompetencer du vurderer, er essentielle for, at konsulenten kan udføre opgaven tilfredsstillende.
- Prioritér din ønskeliste til konsulentens kompetencer og kvalifikationer
- Se på, hvad konsulenten tidligere har præsteret, og spørg dig selv, om det er relevant for udførelsen af det konkrete projekt
- Fravælg aktivt de parametre, som ikke er relevante og undgå at betale for kompetencer, du ikke får brug for.
4. hav en klar målsætning - det betaler sig
Sæt et klart mål for, hvad du søger, hvad behovet er, og hvor du kan være fleksibel, før du begynder processen.
Har du gjort dig klart, hvad målsætningen er i forhold til konsulentens kompetencer, projektets tidsramme, og hvad du vil definere som en succesfuld eksekvering, står du meget stærkere i udvælgelsen og den afsluttende forhandling.
Du har dermed et klart overblik over, hvad du kan aftale, og hvor du kan være fleksibel for at lukke aftalen med den ideelle konsulent.
5. vær på forkant når det er muligt
Hvis du vil sikre dig, at du har optimale vilkår for at finde den ideelle freelance-konsulent til din virksomhed, er det en klar fordel at være ude i så god tid som muligt.
Jo mere ufravigelig din tidsramme er, jo mere begrænser du dig selv i forhold til udvalget af kvalificerede kandidater til jobbet, og jo dyrere risikerer du, at projektet kan ende med at blive.
Der kan naturligvis være situationer, hvor du er nødt til at finde en konsulent med meget kort varsel, men når du har muligheden så vær på forkant.
Med en længere og mere fleksibel tidsramme, får du flere kvalificerede og mere fleksible konsulenter at vælge imellem, og det øger dine chancer for at sikre det rigtige match til din virksomhed.
Konsulenterne ved godt, at når opgaverne kommer i sidste øjeblik, vil virksomhederne stå i en vanskeligere forhandlingssituation sammenlignet med, når der er god tid til at finde flere konsulenter at vælge imellem.
6. giv nye freelancere en chance
Grib muligheden for at skabe et loyalt og engageret samarbejde, ved at give nye freelancere en chance for at få erfaring i din virksomhed. Konsulenter, der har været vant til at være tilkoblet virksomheder som fastansat men nu leder efter deres første freelance-opgave, kan være guld værd.
Selvom en konsulent ikke har løst freelance-opgaver før, betyder det ikke at vedkommende ikke er dygtig. Vedkommende kan være enormt kompetent og vise sig at blive en eftertragtet konsulent på markedet.
Er din virksomhed den, som giver den nye freelancer en chance for at bevise sit værd, vil det ofte resultere i loyalitet overfor lige netop din virksomhed.
Derudover kan du med fordel forhandle en mere favorabel pris med konsulenter, som gerne vil ind på freelance-markedet end med de mere eftertragtede og erfarne konsulenter.
din ekspert
skal vi finde din næste freelance konsulent?