definitioner
1. Ved Vikarydelse forstås en opgave, hvor en eller flere udvalgte vikarer, som er ansat af Randstad A/S, stilles til rådighed for kunden med henblik på at arbejde under kundens opsyn og ledelse.
2. Ved Vikaraftale forstås den mellem Randstad A/S og kunden indgåede aftale om Vikarydelser.
3. Ved Ordrebekræftelse forstås den af Randstad A/S til kunden afgivne bekræftelse på vikariatet via e-mail eller almindelig post.
4. Ved Vikariat forstås den specifikke opgave hos kunden, som den pågældende Ordrebekræftelse omfatter.
ydelser & omfang
5. Randstad A/S skal levere vikarydelser til kunden og på kundens opfordring stille vikaren/vikarerne til rådighed for kunden på baggrund af Randstad A/S' kendskab til den pågældende vikars kvalifikationer, færdigheder og kompetencer.
6. Parterne forpligter sig til at handle i overensstemmelse med principperne om god tro og rimelighed og skal samarbejde med hinanden, så længe nærværende kontrakt overholdes og er gyldig.
7. Kunden bekræfter dens leverance af tjenester og betaling til Randstad A/S ikke resulterer i brud på handelsmæssige, økonomiske eller finansielle sanktioner eller love.
8. Disse almindelige vilkår og betingelser er gældende for alle ordrebekræftelser og aftaler, som Randstad A/S henholdsvis tilbyder og indgår med kunden vedrørende vikariater, try & hire mv.
periode
9. Vikaraftalen eller ordrebekræftelsen træder i kraft og er gældende i den i vikaraftalen eller ordrebekræftelsen anførte periode.
10. Alle vikaraftaler har et kontraktnummer. Dette nummer anvendes mellem Randstad A/S og kunden, når vikariatet forlænges ud over den aftalte periode. Ved kundens skriftlige bekræftelse af et kontraktnummer, bekræftes samtidigt vikaraftalens indhold og vilkår samt dennes forlængelse.
11. Kundens opsigelsesvarsel i forhold til et vikariat følger altid Randstads opsigelsesvarsel over for den pågældende vikar. Varslet er således til enhver tid afhængig af, hvilken overenskomst der er gældende for vikaren.
aflønning og pris
12. Kunden skal forud for vikaraftalens ikrafttræden, og uanset hvilke vilkår vikaren skal ansættes på, give Randstad A/S alle relevante oplysninger for vikariatet, herunder en nøjagtig beskrivelse af funktion, krav til kvalifikationer, arbejdstidspunkter, løn, satser, tillæg, pension, løn under sygdom, arbejdstidens længde, arbejdssted, overarbejde, pauser, hvileperioder, natarbejde, ferie, feriefridage, arbejdsbetingelser og gældende overenskomst(er), lokalaftaler, kutymer og lign., herunder alle oplysninger angivet i pkt. 32 d.
13. Randstad A/S fastsætter prisen på baggrund af ovenstående oplysninger. Kunden skal straks informere Randstad A/S, og senest 2 dage fra modtagelsen af denne vikaraftale, hvis de i oplægget noterede oplysninger er ufuldstændige eller ukorrekte, eller hvis niveauet for vikariatet ikke svarer til det arbejde, som vikaren rent faktisk udfører.
14. Randstad A/S er berettiget til at regulere vikarens aflønning og prisen fra den dag, hvor vikaren påbegyndte vikariatet i henhold til de korrekte oplysninger. Randstad A/S vil kunne få godtgjort ekstra omkostninger hos kunden, herunder ekstra betaling og evt. bøde til vikaren.
15. Kunden skal informere Randstad A/S om alle skattepligtige goder, som ydes til vikaren, idet Randstad A/S som arbejdsgiver står for indberetning af disse til skattemyndighederne.
kundens forpligtelser og ansvar
16. Randstad A/S skal gøre opmærksom på, at kunden som følge af Vikarloven har følgende forpligtelser over for vikaren:
(i) Kunden skal informere vikaren om ledige stillinger hos kunden for eksempel via opslag et passende sted i virksomheden eller via intranet.
(ii) Vikaren skal have adgang til kundens kollektive faciliteter og goder, for eksempel kantine, børnepasning, frugtordning, massageordning, parkeringsplads, hjemmearbejdsplads, transportfaciliteter, adgang til motionsrum eller lignende på lige vilkår med kundens egne ansatte. Det gælder dog ikke, hvis forskelsbehandling objektivt kan begrundes, f.eks. hvis det vil være uforholdsmæssigt udgiftskrævende eller forbundet med betydelige praktiske vanskeligheder. Der gælder de samme anciennitetskrav vedr. de kollektive goder, som der måtte gælde i forhold til kundens egne ansatte. Kunden skal informere lønmodtagerrepræsentanterne om virksomhedens brug af vikarer.
(iii) Kunden har den daglige instruktionsbeføjelse over for vikaren, og vikaren er underlagt kundens arbejdsreglement, opsyn og ledelse. Kunden er forpligtet til at sikre, at vikaren er dækket af kundens ansvars- og arbejdsskadeforsikring. Således faktureres kunden alle omkostninger til vikarens løn i fraværsperioden i forbindelse med en arbejdsskade og/eller arbejdsulykke.
17. Eftersom vikaren arbejder under kundens opsyn og ledelse, er kunden alene erstatningsansvarlig for eventuelle skader, der måtte blive begået af vikaren over for kunden selv eller tredjemand.
garanti
18. Hvis kunden inden for de første 8 timer efter vikariatets start meddeler Randstad A/S, at vikaren ikke svarer til de angivne kvalifikationer, krediterer Randstad A/S kunden for den medgåede tid. Overholdes denne frist ikke, forbeholder Randstad A/S sig ret til at fakturere kunden for det antal timer, vikaren har arbejdet. Såfremt vikariatet alene er aftalt til én dag eller kortere tid, skal meddelelsen til Randstad A/S ske indenfor 4 timer fra vikarens start.
betaling og fakturering
19. Betaling for søn- og helligdage, overtid, forskudt arbejdstid og overarbejde sker i henhold til gældende overenskomst for vikariatet, gældende lov eller gældende regler om ligebehandling.
20. Fakturering vil ske ugentligt. Kunden skal betale inden for 10 dage fra fakturadatoen. Enhver overskridelse af betalingsfristen udgør misligholdelse fra kundens side, hvorpå det forfaldne beløb uden yderligere meddelelse tilskrives morarente på 2 % pr. påbegyndt måned. Randstad A/S forbeholder sig ret til at kræve yderligere erstatning.
21. Mindste honorar for vikariater er 4 timer pr. dag pr. vikar.
randstads forpligtigelser og ansvar
22. Randstad A/S leverer sine ydelser professionelt og med den største omhu.
23. Randstad A/S tilstræber i enhver henseende, at alle oplysninger vedr. vikaren er rigtige og fuldstændige. Såfremt vikaren mod forventning og i ond tro har givet urigtige og ufuldstændige oplysninger, er Randstad A/S ikke ansvarlig for de følger dette måtte have.
24. Randstad forpligter sig til at handle i overensstemmelse med principperne om god tro og rimelighed og skal samarbejde med kunden, så længe nærværende kontrakt overholdes og er gyldig. Kunden skal straks informere Randstad, hvis Randstad misligholder sine forpligtelser eller ikke opfylder nærværende aftale, mindst 3 måneder efter at en sådan misligholdelse er blevet konstateret. Randstad skal holdes ansvarlig for evt. skade, der måtte opstå som et direkte resultat af en sådan misligholdelse eller manglende overholdelse fra Randstads side. Randstads erstatningsansvar kan dog ikke overstige summen af det af kunden betalte vederlag i henhold til den ordrebekræftelse, der ligger til grund for et sådant krav, og senest 3 måneder herefter. Erstatning for indirekte tab og følgeskader er udelukket.
databeskyttelses-lovgivningen
25. Både Randstad A/S og kunden skal til enhver tid overholde dennes respektive forpligtelser i henhold til gældende lovgivning om databeskyttelse i forbindelse med alle persondata (dvs. oplysninger, som vedrører en enkeltperson), som kunden modtager fra Randstad A/S under udførelsen af dennes ansvarsområder og forpligtelser i henhold til nærværende aftale. Persondata, som leveres af Randstad A/S til kunden leveres (i) med henblik på evaluering af den foreslåede kandidat (ii) overholdelse af gældende love og regler samt (iii) til formål relateret til kandidatens vikariat hos kunden.
26. Kunden er ikke berettiget til at anvende persondataene til andre formål end at vurdere den foreslåede kandidat til et vikariat hos kunden.
27. Kunden er ikke berettiget til uden forudgående skriftligt samtykke fra Randstad A/S at indhente referencer på de præsenterede kandidater.
28. Randstad A/S oplyser alle kandidater om, at Randstad A/S videregiver deres personoplysninger til f.eks. Randstad A/S’ kunder og leverandører via Randstads privatlivspolitik. Denne privatlivspolitik accepteres af kandidaterne ved oprettelse i Randstads kandidatdatabase
vikaraftalens fuldstændighed, overdragelse, lovvalg og værneting
29. Enhver ændring og ethvert tillæg til disse almindelige vilkår og betingelser skal indeholdes i vikaraftalen, ligesom også alle mundtligt eller telefonisk afgivne bekræftelser skal bekræftes skriftligt for at være bindende.
30. Disse vilkår og betingelser, såvel som enhver vikaraftale eller anden aftale om vikarydelser i medfør heraf, er underlagt dansk ret, med undtagelse af dansk rets bestemmelser om lovvalg. Eventuelle tvister mellem parterne indbringes for Københavns Byret som eksklusivt værneting i første instans.
kundens oplysningspligt overfor Randstad A/S
31. Med vikarloven er alle vikarbureauer i Danmark blevet pålagt en række forpligtelser i forhold til vikarbureauvikarers vilkår. Dette skærper behovet for, at kunden påser, at vikarbureauet bliver fuldt oplyst om en række vilkår, der gælder hos kunden. Dette uddybes nedenfor.
overenskomst-forhold
32.
a. Randstad A/S har p.t. overenskomst på følgende områder:
- Funktionæroverenskomst for Handel, Viden og Service mellem Dansk Erhverv Arbejdsgiver og HK/Privat og HK Handel
- Landsoverenskomst for vikarer mellem Dansk Erhverv Arbejdsgiver og Fagligt Fælles Forbund
- Landsoverenskomst Teknisk Landsforbund mellem Dansk Erhverv Arbejdsgiver og Teknisk Landsforbund
- Industriens overenskomst mellem DI og CO-industri
- Randstads virksomhedsoverenskomst på træindustriområdet mellem Randstad A/S og Fagligt Fælles Forbund
- Randstads virksomhedsoverenskomst på mejeriområdet mellem Randstad A/S og Nærings- og Nydelsesmiddelarbejder Forbundet, Mejeribranchen
- Randstads virksomhedsoverenskomst på bager- og møllerområdet mellem Randstad A/S og Nydelsesmiddelarbejder Forbundet Håndværker/industrigruppen, Bager- og Møller-branchen
- Bygningsoverenskomsten mellem Dansk Byggeri og 3F
Som udgangspunkt følger Randstad A/S bestemmelserne i disse overenskomster. Da vikarloven dog kræver, at vikaren som udgangspunkt stilles svarende til, hvad der ville have været gældende i medfør af lovgivning, kollektive overenskomster eller andre bindende generelle bestemmelser, hvis vikaren havde været ansat direkte af kunden til udførelse af samme arbejdsopgave, er det en forudsætning, at Randstad kender de faktiske, samlede vilkår hos kunden. Kunden skal derfor altid fremsende oplysninger jf. pkt. d.
b. Er arbejdet ikke dækket af Randstads overenskomster, men af en overenskomst hos kunden, skal kunden fremsende oplysningerne jf. pkt. d. Oplysningerne skal afspejle det fulde ansættelsesforhold, hvorfor kunden skal oplyse om både overenskomsten og eventuelle supplerende lokalaftaler eller kutymer.
c. Er arbejdet ikke dækket af overenskomst, gælder ligebehandlingsprincippet i forhold til kundens øvrige bindende regler (f.eks. kutymer eller personalepolitikker). Kunden skal i disse tilfælde også fremsende oplysninger jf. pkt. d baseret på disse.
d. De oplysninger, kunden er forpligtet til at fremsende jf. pkt. 32 a, b og c, skal være fyldestgørende og afspejle de vilkår, der gælder eller ville gælde, hvis vikaren havde været ansat direkte af kunden til udførelse af samme arbejdsopgave. Oplysningerne skal fremsendes i anonymiseret form, og kunden må ikke dele personhenførbare data (f.eks. navngivne ansættelseskontrakter eller lønsedler) på egne medarbejdere. Oplysningerne skal omfatte alle relevante vilkår i henhold til den til enhver tid gældende lovgivning, praksis og overenskomster, herunder (men ikke begrænset til):
-
Grundlaget: Oplysning om gældende overenskomster, lokalaftaler, kutymer samt virksomhedens konkrete praksis for indplacering (f.eks. hvilket løntrin en sammenlignelig ansat starter på).
-
Vilkårene: Regler og satser for aflønning (herunder fritvalgskonto/særlig opsparing, pension og alle former for faste eller variable tillæg), arbejdstidens længde, overarbejde, pauser, hvileperioder, natarbejde, ferie, feriefridage, søgnehelligdagsbetaling og helligdage.
-
Særlige beskyttelseshensyn: Regler om beskyttelse af gravide/ammende (f.eks. løn under barsel), børn og unge, samt anti-diskrimination, hvis kunden tilbyder vilkår herom, der stiller den ansatte bedre end lovgivningen.
Disse oplysninger er en forudsætning for, at Randstad A/S kan sikre overholdelse af ligebehandlingsprincippet.
e. Kunden er forpligtet til straks at oplyse Randstad A/S om ændringer i de forhold, der er beskrevet i pkt. d. Dette omfatter overenskomstfornyelser, nye lokalaftaler, ændringer i eksisterende vilkår samt ændret praksis, der har relevans for vikarer udsendt af Randstad A/S.
f. Såfremt det viser sig, at oplysningerne afgivet i henhold til pkt. d (eller manglende opdatering jf. pkt. e) er mangelfulde, ufuldstændige, misvisende eller ikke er fremsendt rettidigt, er kunden forpligtet til at holde Randstad A/S skadesløs for ethvert tab, omkostning eller krav, herunder efterbetalinger, løndifferencer, bod eller sagsomkostninger, som Randstad måtte blive påført som følge heraf. Randstad A/S forbeholder sig desuden retten til at regulere prisaftalen fremadrettet. Randstad A/S' påbegyndelse af en opgave på trods af manglende eller ufuldstændige oplysninger fra Kunden, udgør ikke et frafald af Kundens forpligtelser i henhold til nærværende aftale, herunder Randstad A/S' ret til fuld skadesløsholdelse i henhold til dette punkt.
g. De, i aftalen, anførte priser ændres ved overenskomstmæssige ændringer i aftaleperioden, ligesom de anførte priser, udover de overenskomstmæssige ændringer, reguleres en gang årligt, uden særskilt varsel, med den %-vise ændring i nettoprisindekset.
Senest opdateret d. 14. november 2025