introduktion

Når du gør brug af Randstads ydelser, behandler vi dine personoplysninger i overensstemmelse med denne privatlivspolitik.

Randstad anser privatlivets fred for sine kandidater, vikarer, medarbejdere og sine øvrige relationer samt besøgende på hjemmesiden for at være af afgørende betydning. Personoplysninger håndteres og sikres derfor med størst mulig omhu i overensstemmelse med de relevante krav i databeskyttelsesforordningen og persondataloven.

Denne meddelelse forklarer, hvem vi er, til hvilke formål vi kan bruge dine personlige data, hvordan vi håndterer dem, hvem vi kan videregive dem til, hvor de kan overføres til eller tilgås fra, og hvad dine rettigheder er.

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller klager til Randstads behandling af dine personoplysninger, bedes du kontakte os skriftligt eller via e-mail på dpo@randstad.dk.

om randstad

Randstad A/S, (CVR-nummer 25 05 05 41) med kontor på Vester Farimagsgade 7, 2, 1606 København V, (i det følgende benævnt: 'vi', 'os' eller 'Randstad Danmark'), behandler dine personoplysninger i overensstemmelse med denne privatlivspolitik (sådanne personoplysninger benævnes undertiden også "oplysninger"). Medmindre andet er angivet nedenfor, er Randstad Danmark den dataansvarlige for personoplysningerne ("dataansvarlig" i henhold til persondataloven). 

Med henblik på effektiv drift og styring af vores virksomhed kan Randstad Group Companies i visse tilfælde i fællesskab definere formålene med og midlerne til behandling af personoplysninger (fælles dataansvarlige). Eksempler på behandlingsaktiviteter, hvor selskaber i Randstad-koncernen behandler personoplysninger i fællesskab, er dem, der er relateret til administration af vores procedure for indberetning af forseelser og kontrol af sanktioner, som vi udfører i fællesskab med Randstad N.V. Kontakt os venligst (se afsnittet "Kontakt os" nedenfor), hvis du vil vide mere om disse fælles kontrollerede behandlingsaktiviteter eller ønsker at modtage et resumé af de fælles dataansvarliges roller og ansvar og/eller udøve dine databeskyttelsesrettigheder vedrørende enhver fælles kontrolleret behandling af dine personoplysninger.

besøgende på hjemmesiden

Vi indsamler og behandler dine personlige data:  

  • For at administrere hjemmesiden og til systemadministrationsformål (f.eks. også for at diagnosticere tekniske problemer, analysere trafikken til vores hjemmeside): 
  • Til webanalyse, for at optimere brugeroplevelsen (analysere den måde, vores sider besøges på, analysere tendenser, observere og måle, hvordan vores besøgende engagerer sig i vores hjemmeside) og kvaliteten af det indhold, der leveres til dig (f.eks. jobopslag): 
  • Hvis du vælger at downloade vores rapporter eller white papers eller at abonnere på nyheder, begivenheder og notifikationer eller udfylde webformularer, vil vi bruge de oplysninger, du giver os, til at sende dig det ønskede indhold og kommunikere med dig (herunder, hvor du accepterer det, til at sende dig relaterede oplysninger, der kan være af interesse for dig) og til at forbedre vores markedsførings- og kommunikationsstrategi: 
  • Til håndtering af specifikke forespørgsler: 
  • Samarbejde med retshåndhævende myndigheder/domstole, håndtering af juridiske tvister/krav: 

Vi behandler disse oplysninger:

  • Når du har givet os dit samtykke. Du har til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage; 
  • For korrekt udførelse af aftalen mellem dig og Randstad;
  • For at overholde en juridisk forpligtelse;
  • På grundlag af en legitim interesse efter nøje vurdering og afvejning af interesser.

Når du besøger vores hjemmeside eller en Randstad-app, indsamler vi nogle oplysninger om din enhed, din browser og den måde, du navigerer i vores indhold på. Vi kan bruge cookies til at indsamle disse personlige data.  

Cookies er små tekstfiler, der gemmes på din enhed, når du besøger vores hjemmeside. Cookies gør det muligt for hjemmesiden at huske dine handlinger og præferencer (f.eks. dit valg af sprog) og genkende dig, når du vender tilbage, så vi kan analysere tendenser, fastlægge dine interesseområder og administrere vores hjemmeside for at fremskynde navigationsprocessen og gøre din oplevelse af hjemmesiden mere effektiv.

Når du besøger vores hjemmeside, indsamler vi oplysninger, der er relateret til din enhed, din browser og den måde, du navigerer på vores hjemmeside, såsom:

  • IP-adressen (Internet Protocol) på din enhed
  • IP-adressen på din internetudbyder
  • enhedens skærmopløsning
  • enhedstype (unikke enhedsidentifikatorer)
  • versioner af browser og operativsystem
  • geografisk placering (kun land)
  • foretrukket sprog til visning
  • dato og klokkeslæt for adgang til hjemmesiden
  • den internetadresse, hvorfra du blev linket direkte til vores hjemmeside
  • det kontrolsystem, du bruger
  • de dele af hjemmesiden, som du besøger
  • de sider på hjemmesiden, du har besøgt, og de oplysninger, du har set
  • de hyperlinks, du har klikket på
  • det materiale, du sender til eller downloader fra vores hjemmeside

Hvis du vælger at downloade vores rapporter eller white papers, eller at abonnere på vores nyhedsbrev med nyheder, begivenheder og notifikationer, eller sender en forespørgsel, kan vi bede dig om at udfylde en formular med oplysninger som dit navn, e-mailadresse, jobtitel og virksomhed. Fra det øjeblik du foretager en af de førnævnte handlinger, vil vi være i stand til at relatere de ovenfor nævnte oplysninger om din enhed, din browser og den måde, du navigerer i indholdet på vores hjemmeside direkte til dig.

kandidater

Vi indsamler og behandler dine personoplysninger:  

  • For at levere og administrere de ydelser og services, som du har anmodet om ved at registrere dig hos Randstad, dvs. for at finde passende job eller opgaver. Derved vurderer vi din egnethed og tilgængelighed i forbindelse med placering i faste eller tidsbegrænsede stillinger eller til en given opgave, i hvilket tilfælde testresultater, referencetjek osv. også kan bruges. 
  • For at gennemføre en screening før ansættelse, hvor dette er nødvendigt for det job eller den opgave, du har ansøgt.
  • Indgå og opretholde et ansættelses- eller personale-/rekrutteringssamarbejde med dig og udføre den relevante administration til dette formål inkl. juridisk rådgivning fra arbejdsgiverforeninger.
  • Fremme din personlige udvikling og beskæftigelsesegnethed, herunder træning, uddannelse og tests.
  • Til ledelsesformål, herunder ledelsesinformation, organisering af intern overholdelse og kontrol, forretningssikkerhed, sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen, udførelse af revisioner og dataanalyse og generel revision. 
  • Kvalitetsmål som f.eks. certificering. 
  • Ansøgning om tilskud, præmierabatter osv.
  • Hvis vi har indgået et ansættelses- eller vikarforhold med dig, for at overholde love og regler, herunder, men ikke begrænset til, identifikation, arbejdsret, skatte- og socialforsikringslovgivning, kontrol med svindel og national og international sanktionslovgivning.
  • At kontakte dig med nyhedsbreve, begivenheder, kampagner og kommercielle tilbud, der kan være af interesse for dig, kun hvis du har tilmeldt dig det (opt-in).
  • Kontakte dig via telefon eller mail, hvis du har udfyldt en af vores kampagneformularer.

Vi behandler disse oplysninger:

  • Når du har givet os dit samtykke. Du har til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage; 
  • For korrekt udførelse af aftalen mellem dig og Randstad;
  • For at overholde en juridisk forpligtelse;
  • På grundlag af en legitim interesse efter nøje vurdering og afvejning af interesser.

midlertidige ansatte

Vi indsamler og behandler dine personoplysninger:  

  • For at levere og administrere de ydelser og services, som du har anmodet om ved at registrere dig hos Randstad, dvs. for at finde passende job eller opgaver. Derved vurderer vi din egnethed og tilgængelighed i forbindelse med placering i faste eller tidsbegrænsede stillinger eller en opgave, i hvilket tilfælde testresultater, referencetjek osv. også kan bruges. 
  • For at gennemføre en screening før ansættelse, hvor dette er nødvendigt for det job eller den opgave, du har søgt.
  • Indgå og opretholde et ansættelses- eller personale-/rekrutteringsforhold med dig og udføre den relevante administration til dette formål inkl. juridisk rådgivning fra arbejdsgiverforeninger.
  • Fremme din personlige udvikling og beskæftigelsesegnethed, herunder træning, uddannelse og tests.
  • Til ledelsesformål, herunder ledelsesinformation, organisering af intern overholdelse og kontrol, forretningssikkerhed, sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen, udførelse af revisioner og dataanalyse og generel revision. 
  • Kvalitetsmål som f.eks. certificering. 
  • Ansøgning om tilskud, præmierabatter osv.
  • Hvis vi har indgået et ansættelses- eller vikarforhold med dig, for at overholde love og regler, herunder, men ikke begrænset til, identifikation, arbejdsret, skatte- og socialforsikringslovgivning, kontrol med svindel og national og international sanktionslovgivning.
  • At kontakte dig med nyhedsbreve, begivenheder, kampagner og kommercielle tilbud, der kan være af interesse for dig, kun hvis du har tilmeldt dig det (opt-in).
  • Kontakte dig via telefon eller mail, hvis du har udfyldt en af vores kampagneformularer.

Vi behandler disse oplysninger:

  • Når du har givet os dit samtykke. Du har til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage; 
  • For korrekt udførelse af aftalen mellem dig og Randstad;
  • For at overholde en juridisk forpligtelse;
  • På grundlag af en legitim interesse efter nøje vurdering og afvejning af interesser.

forretningsforbindelser

Vi indsamler og behandler dine personlige data:  

  • For at lette og udvikle et nuværende eller fremtidigt forretningsforhold med vores nuværende eller potentielle kunder og leverandører. 
  • For at administrere og styre kontraktforholdet mellem Randstad og kunderne og leverandørerne.
  • For at udføre markedsanalyser, systemtests, forretnings- og metodeudvikling.
  • Til at levere direkte markedsføring og tilbud fra Randstad, udelukkende hvis du har registreret dig til dette (opt-in).
  • Til ledelsesformål, herunder ledelsesinformation, organisering af intern overholdelse og kontrol, forretningssikkerhed, sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen, udførelse af revisioner og dataanalyse og generel revision. 
  • Kvalitetsformål, såsom certificering.
  • Ansøgning om tilskud, præmierabatter osv.

Vi behandler disse oplysninger:

  • Når du har givet os dit samtykke. Du har til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage; 
  • For korrekt udførelse af aftalen mellem dig og Randstad;
  • For at overholde en juridisk forpligtelse;
  • På grundlag af en legitim interesse efter nøje vurdering og afvejning af interesser.

HR-teknologier

Vores brug af innovative HR-teknologier til kandidatmatchning og ydelser

Vores ultimative mål er at støtte mennesker og organisationer i at realisere deres sande potentiale. Vi mener, at den bedste måde at nå det mål på er ved at kombinere vores passion for mennesker med styrken i nutidens HR-teknologier. Med HR-teknologier mener vi teknologier, der hjælper os med at digitalisere og forbedre en række rekrutteringsrelaterede processer. 

Som en del af den større rekrutteringsproces giver HR-teknologier os mulighed for at forbinde kandidater hurtigere med vores konsulenter. Det betyder igen, at vores konsulenter bedre kan hjælpe kandidaterne med at finde job og hurtigere kan levere de rigtige kandidater til vores kunder. HR-teknologier gør det også muligt for vores konsulenter at finde kandidater ikke kun baseret på de job, de er kvalificerede til, men også baseret på de job, de er interesserede i. 

Forbedring af kundeoplevelsen 

HR-teknologier hjælper os med at søge i et bredere og mere forskelligartet sæt af kandidater, så vi bliver endnu bedre til at finde de bedste talenter med de mest relevante færdigheder for vores kunder. Takket være disse teknologier kan vores konsulenter fokusere på de opgaver, der kræver menneskelige egenskaber, som teknologien ikke kan efterligne: kreativitet og følelser. 

Web-beacons (pixel tag)

Vores e-mails kan indeholde en enkelt, kampagne-unik "web beacon pixel", der fortæller os, om vores e-mails er åbnet og verificerer eventuelle klik på links eller reklamer i e-mailen. Vi kan bruge disse oplysninger til at afgøre, hvilke af vores e-mails der er mest interessante for brugerne, til at spørge, om brugere, der ikke åbner vores e-mails, ønsker at fortsætte med at modtage dem, og til at informere vores annoncører om, hvor mange brugere der har klikket på deres reklamer. Pixlen vil blive slettet, når du sletter e-mailen. Hvis du ikke ønsker, at pixlen skal downloades til din enhed, skal du vælge at modtage e-mails fra os i almindelig tekst i stedet for HTML.

Ansvarlig brug af HR-teknologier

Randstad er forpligtet til etisk og ansvarlig brug af innovative HR-teknologier (du kan læse vores AI-principper her). Randstad bruger ikke disse teknologier som en erstatning for mennesker eller menneskelig interaktion i processerne. I stedet er vores brug af HR-teknologier beregnet til at gøre interaktioner med kunder og kandidater mere personlige, relevante og meningsfulde.

Vi bestræber os på at involvere mennesker, når vi træffer beslutninger, der har væsentlig indflydelse på dig. Hvis vi i undtagelsestilfælde skulle træffe sådanne beslutninger baseret på en fuldautomatisk proces (dvs. uden inddragelse af mennesker), vil vi kun gøre det, hvor det er tilladt ved lov og efter at have underrettet dig.

For at sikre, at alle kandidater bliver behandlet retfærdigt, tager vi skridt til at undgå bias, når vi bruger HR-teknologier. For eksempel:

  • Vi tester regelmæssigt det output, der skabes af disse teknologier, for at identificere potentiel unfair bias.
  • Vi indhenter regelmæssigt ekspertrådgivning for løbende at forbedre den måde, hvorpå vi identificerer og fjerner bias.
  • Både vores konsulenter og vores søge- og matchalgoritmer er grundigt uddannede og arbejder altid sammen.

sådan beskytter vi dine personlige data

Randstad har truffet passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at beskytte personoplysninger mod tab, misbrug, uautoriseret adgang, offentliggørelse, ændring og ødelæggelse. For at sikre, at personoplysninger behandles på en sikker og fortrolig måde, bruger vi datanetværk, der er beskyttet mod hacking ved hjælp af f.eks. firewalls og adgangskodebeskyttelse i henhold til branchestandarder. For at sikre, at vi kan beskytte de personoplysninger, som du giver os via internettet, kan vi bruge krypteringsteknologi, når vi overfører sådanne personoplysninger til vores servere via internettet. Randstads medarbejdere og leverandører er bundet af fortrolighedsaftaler og er forpligtet til at overholde Randstads regler for informations- og IT-sikkerhed, interne politikker vedrørende behandling af personoplysninger og andre interne regler og retningslinjer, der yderligere regulerer behandlingen af personoplysninger.

dine rettigheder til databeskyttelse

I henhold til GDPR har du ret til at anmode om: 

  • Adgang til de personlige data, vi behandler om dig.
  • Berigtigelse af dine personoplysninger.
  • Sletning af dine personlige data, almindeligvis kendt som "retten til at blive glemt". Denne ret er betinget, og en anmodning kan efterlades uden handling.
  • Begrænsning af behandling af dine personlige data. Denne ret er betinget, og en anmodning kan efterlades uden handling.
  • Portabilitet af dine personlige data. 
  • Indsigelse mod behandling af dine personlige data. Denne ret gælder også for behandling af personoplysninger med henblik på direkte markedsføring.

Du har til enhver tid ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du mener, at Randstad behandler dine personoplysninger i strid med gældende databeskyttelseslovgivning.
Vi gør ikke brug af automatiseret beslutningstagning, som udelukkende er baseret på automatiseret behandling, herunder profilering.

Hvis vi behandler dine personoplysninger baseret på dit samtykke, har du til enhver tid ret til at trække dette samtykke tilbage. Når du trækker dit samtykke tilbage, påvirker det dog ikke lovligheden af behandling baseret på dit tidligere samtykke, før vi har modtaget din tilbagetrækning, eller i tilfælde af yderligere behandling af de samme data på et andet retsgrundlag, såsom en aftale eller en juridisk forpligtelse for Randstad. 

Du kan trække dit samtykke tilbage:

  • Hvis du har tilmeldt dig at modtage nyhedsbreve, information om arrangementer, advarsler eller andre meddelelser, kan du afmelde dig via afmeldingsmuligheden i den e-mail, du har modtaget.
  • Ved at sende en e-mail til dpo@randstad.dk

Gør brug af dine rettigheder

For kandidater, vikaransatte og selvstændige, der har en profil registreret hos MitRandstad, kan du få adgang til en stor del af de personoplysninger, der er registreret om dig. Du kan til enhver tid selv ændre en række data, f.eks. ved at ændre i dit CV eller dine kontooplysninger.

Hvis du ønsker at få adgang til alle dine behandlede personlige oplysninger, skal du sende en anmodning via www.randstad.dk/dsr.

Hvis du ønsker at berigtige personlige data, som du ikke selv kan ændre, eller slette dine personlige data, bedes du skrive en e-mail til dpo@randstad.dk.

Når du sender en anmodning om brug af dine rettigheder, kan Randstad opbevare en log over din anmodning. Dette er nødvendigt for vores legitime interesse i at etablere, indgive eller forsvare juridiske krav.

ændringer til denne privatlivspolitik

Vi kan opdatere denne meddelelse fra tid til anden. Du kan se datoen for den seneste ændring nedenfor. Vi anbefaler, at du gennemgår denne meddelelse regelmæssigt, så du er opmærksom på eventuelle ændringer. 

Denne erklæring blev opdateret den 28. august 2023