employer branding: Tilbyd mere end blot gode løn- og ansættelsesvilkår

Du spekulerer måske over, hvad Employer Branding er? Tænk på det som et andet ord for omdømme. Nogle virksomheder anses for at være gode arbejdspladser, mens andre ikke har samme ry.

Employer branding kan have stor betydning for kandidater, kunder og andre interessenter, når det handler om at bedømme virksomheden. Et godt omdømme kan gøre det lettere at tiltrække de rette kandidater og har stor betydning for bundlinjen. Employer branding er også afgørende for at fastholde de bedste medarbejdere. De sociale medier har givet offentligheden et mere klart billede af virksomhederne, og det har gjort employer branding vigtigere end nogensinde før.
Men hvilke elementer indgår i et stærkt brand? Randstad har spurgt mere end 200.000 lønmodtagere med forskellige job og baggrunde i 23 lande om de nøglefaktorer, der gør en virksomhed attraktiv. Undersøgelsen viser, at der er tre særligt attraktive brancher: high-tech industri, it/teknologi og luftfart/forsvar.
Undersøgelsen viser: En god arbejdsgiver tilbyder mere end blot en god løn og personalegoder.
Randstad stillede en række spørgsmål om employer branding – blandt andre:

  • Hvad er den vigtigste grund til at vælge en arbejdsgiver?
  • Hvad karakteriserer et godt arbejdsklima?
  • Hvad karakteriserer et spændende jobindhold?

Resultaterne var – ligesom deltagerne – forskellige. Løn, personalegoder og jobsikkerhed ligger helt i top, men en lang række andre faktorer var lige så vigtige for medarbejderne, når de vælger arbejdsgiver. Work-life-balance (43 procent), god geografisk placering (40 procent) og karrieremuligheder (39 procent) blev også fremhævet. Faktorer, der ifølge de adspurgte har betydning for et godt arbejdsklima, er: åben kommunikation, respekt, fælles målsætning og engagement samt personlige relationer.

Hvad lavede du på arbejde i dag?

Jobindholdet er en anden vigtig faktor for et stærk employer brand. Hvordan en helt almindelig dag ser ud i en bestemt virksomhed er vigtigt for alle medarbejdere. Men når man ser nærmere på resultaterne, så viser det sig, at der stor forskel på, hvor højt betydningen af jobindholdet er rangeret – afhængigt af den enkeltes kompetencer og baggrunde. Unge medarbejdere med kun lidt uddannelse lægger stor vægt på at tilegne sig nye kompetencer, mens unge medarbejdere med mere uddannelse lægger større vægt på kreativitet. Modne kvinder med kortere uddannelser lægger vægt på selvstændighed, mens produktionsarbejdere gerne vil bruge deres kompetencer. For kontormedarbejdere er det vigtigt at blive udfordret og at have mulighed for at udvikle sine kompetencer.

Virksomhederne bør se nærmere på deres employer brand for at sikre, at de tiltrækker og fastholder de rette medarbejdere, hvis de skal overleve på et konkurrenceudsat jobmarked.

 

< gå tilbage forrige side

Kommentarer

Ingen kommentarer opslået endnu.

skriv en kommentar

  1.  
indsend din kommentar