salg, resultater og løn går hånd i hånd

Business Danmark har netop offentliggjort den årlige lønstatistik for sælgere, og den viser, at netop den gruppe i perioden 2015-2016 har oplevet en lønstigning på 3,7 pct. - hvilket desuden er et tydeligt tegn på, at det går godt for virksomhederne i øjeblikket.

Sammenholder man denne fremgang med forbrugerpriserne, der så en vækst på 0,3 pct. i samme periode, betyder det, at sælgerne har oplevet en reallønsfremgang på 3,4 pct., hvilket er fem gange højere end året forinden, hvor man oplevede en reallønsfremgang på 0,7 pct.

Kigger vi på delvist provisionslønnede, så er tallene endnu mere udtalte. Med en stigning på fem pct. udgør de højdespringerne. Og selv om det måske kan tænde alarmklokkerne hos enkelte, så maner landsformand i fagforeningen Business Danmark til besindighed.

"Fremgangen svækker ikke konkurrencen, men den afspejler, at de præstationslønnede sælgere har øget omsætningen. De har fået et lille grundlønsløft samtidig med, at de har formået at øge provisionen med hele 15 pct. Det vidner om en sund udvikling, der også kommer de fastlønnede til gode, som forrige år indkasserede en reallønstilbagegang," siger han.

Formkurven i dansk erhvervsliv er generelt for opadgående. I januar viste tal fra Business Danmarks årlige salgsbarometer, at to ud af tre ansatte inden for salg og marketing forventer, at deres virksomhed vil øge salget i 2017. Samtidig forventer kun otte pct. et fald - hvilket svarer til en reduktion på 50-100 pct. sammenlignet med årene 2010-2014.

"Salg og marketing er nogle af de første til at opdage, når konjunkturerne vender. Så når de melder om stigende salg, er der god grund til at være optimistisk på vegne af væksten og jobskabelsen i hele samfundet," siger Jens Neustrup Simonsen.

Rift om dygtige sælgere

Selv om der altid er behov for dygtige sælgere til en virksomhed, mærker salgsdirektør i Randstad, Michael Holm også en stigende efterspørgsel efter salgsprofiler.

»Jeg mærker helt tydeligt, at der er rift om de dygtige sælgere. I dag skal en sælger kunne langt mere end blot at åbne døre og lukke ordrer. De skal være meget mere strategiske og involverede i forretningen, og så har et begreb som "social selling" (red: salg via de sociale medier) fået større og større betydning. Er du som sælger stærk inden for strategisk salg og social selling, så har du rigtig gode kort på hånden i dag,« fastslår han.

Når der er rift om sælgere, og når sælgerne oplever et lønhop, så kan det sagtens overføres til forretningen.

»jeg er egentlig ikke så overrasket over, at lønnen har været opadgående blandt sælgere. Sælgernes primære KPI er naturligvis salget. Og når en sælger performer godt, så smitter det af på bundlinjen. Vi har set, at det går bedre og bedre for mange virksomheder, hvilket alt andet lige kan relateres til øget salg – så på den måde er en sælgers løn ofte en god indikator af, hvordan det går i markedet,« forklarer Michael Holm. 

< gå tilbage forrige side

Kommentarer

Ingen kommentarer opslået endnu.

skriv en kommentar

  1.  
indsend din kommentar