sociale medier kan tiltrække de rette kandidater

Det er ingen hemmelighed, at de sociale medier i fremtiden vil være en afgørende faktor for employer branding. Mere end hver tredje topleder siger, at de sociale medier er den væsentligste rekrutteringskanal. 93 procent af HR-cheferne er ifølge en undersøgelse foretaget af Jobvite allerede i fuld gang med eller planlægger at rekruttere medarbejdere via de sociale medier. De sociale mediers stigende betydning stiller krav til virksomhederne om at bruge deres sociale medie-kanaler ordentligt for at øge engagementet blandt brugerne.

Eksperthjælp

I 2014 blev der skrevet nekrolog over brugen af eksperter til at skabe kampagner på de sociale medier. For alle ved jo, hvordan man bruger de sociale medier, ikke? Der er ingen grund til at hyre en såkaldt ekspert, vel?

Det er faktisk ikke så let at brande en virksomhed via de sociale medier – især ikke for de virksomheder, der er i konkurrence med større brands. Et af Universums seneste studier viser, at de største spillere på markedet opnår et engagement, der er mellem 10.000 og 100.000 gange højere end gennemsnittet. Derfor har 'gennemsnittet' tydeligvis brug for hjælp, hvis de skal stå sig i konkurrencen på de sociale medier.

En ekspert ud i sociale medier kan andet end at lægge nyt indhold ud på virksomhedens Facebook-side, Twitter-konto eller LinkedIn-profil. Det er ekspertens opgave at følge de seneste tendenser for hvert medie, at analysere, hvad der fungerer for den enkelte virksomhed, og at holde øje med konkurrenterne. Virksomheder, der mangler engagement, gør klogt i at hyre en social medie-ekspert.

Hjælp til selvhjælp

Hvis virksomheden ikke ønsker at ansætte en ekspert, så er der flere måder, man selv kan øge engagementet og tiltrække flere kvalificerede medarbejdere.

  1. Kend dine kandidater. Tegn en profil af den perfekte kandidat, og gå målrettet efter denne type kandidat ved at uploade indhold, der er skræddersyet til disse kandidaters interesser.
  2. Vær konsekvent med at svare på spørgsmål, der bliver stillet via de sociale medier. Det skaber et godt ry blandt brugerne og styrker virksomhedens brand.
  3. Den medarbejder, der er ansvarlig for virksomhedens tilstedeværelse på de sociale medier, skal hver eneste dag sikre sig, at indholdet stemmer overens med virksomhedens brand. Han eller hun skal også foretage daglige analyser af indholdets 'performance' ved hjælp af eksempelvis Twitter Analytics eller Facebook Page Insights. Monster foreslår, at man måler engagementet ved at tælle antallet af delinger og kommentarer.

Det er vigtigt, at virksomheden kommunikerer professionelt og holder sig inden for rammerne af brandet, hvis det skal lykkes at tiltrække de rette kandidater. Man opnår de bedste resultater ved at være konsekvent og entydig i sin brug af sociale medier.

Kilde. Universum Global

< gå tilbage forrige side

Kommentarer

Ingen kommentarer opslået endnu.

skriv en kommentar

  1.  
indsend din kommentar