Som leder er det en fornøjelse at have med dedikerede mennesker at gøre, og ikke mindst it-medarbejdere som et generelt folkefærd må siges at falde i den kategori.

"Man skal passe på med at tale om, at it-folk er 'nørder', for det kan fremprovokere nogle klichéer på nethinden omkring pizzabakker, bebumsede teenagere og LAN party hele natten, som voksne og ansvarlige mennesker, der arbejder med it, og som gerne vil tages alvorligt, efterhånden er gevaldigt trætte af. Men it-folk ER ofte nørder i ordets mest positive forstand, hvor det betegner et menneske, der går ekstremt meget op i en eller anden ting - i dette tilfælde computere," siger Dennis Hyldgaard, der er rekrutteringsekspert inden for it hos Randstad. 

Det kræver sin mand eller kvinde at lede et sådant folkefærd, og det kræver ikke mindst en god leder at få dem til at interessere sig for virksomhedens strategi og vision og handle i forhold til det.

Hvordan forklarer man for eksempel en frustreret perfektionist, at nogle gange skal tingene ikke være perfekte - de skal bare virke?  Eller får en anden til at forstå, at sparehensyn kommer frem for investeringer i nyt udstyr?

Her følger Dennis Hyldgaards fem bedste råd til, hvordan du får dine it-medarbejdere til at interessere sig mere for forretningen.

  • Giv dem muligheden for at deltage. Du kan ikke klandre dine medarbejdere for ikke at interessere sig for forretningen, hvis ikke de bliver delagtiggjort i strategi og økonomi for eksempel. Fortæl dem om forretningen og tag det som udgangspunkt som en selvfølge, at de gerne vil høre om det. Sidder du og arbejder med en digitalstrategi, kan det være nyttigt at inddrage it-folkene heri, forklarer Dennis Hyldgaard.  
  • What's in it for me? Sørg for at gøre det klart, på hvilke måder den langsigtede strategi kan komme den enkelte medarbejder og it-afdelingen til gode, hvis alle arbejder sammen mod det samme mål. Måske bliver opgaverne sjovere og mere udfordrende i takt med at virksomheden udvikler sig og bliver større, eller måske vil der blive udsigt til mere i lønningsposen eller bedre udstyr. Fortæl gerne om hvorfor IT og hvordan IT kan medvirke til at forretningen får succes Bonusordninger ved gode resultater og medarbejderaktier er bare to måder at gøre det på.
  • Lyt til dine it-medarbejdere. Find ud af hvad det er, der motiverer den enkelte medarbejder og arbejd med det. Nogle er først og fremmest interesserede i en højere løn, mens andre har brug for fleksibilitet. Mange it-folk er utrolig dedikerede og engagerede og ofte smelter privat og arbejdssfæren sammen. Sørg for at du giver plads til at medarbejderen får mulighed for at ordne private gøremål i arbejdstiden, hvis du er bekendt med at vedkommende bruger sin fritid på arbejde. Brug for eksempel MUS-samtalen til at finde ud af dine medarbejderes prioriteter og arbejd bevidst på at opfylde deres behov og ønsker. Det kræver overskud og arbejdsglæde at fokusere på andet og mere end ens specifikke arbejdsopgaver, og det skal du hjælpe dine medarbejdere med at opnå, råder Dennis Hyldgaard.
  • Husk at rose. Husk at nævne det og fremhæve det, når nogle handler i overensstemmelse med strategien eller har en spareidé for eksempel. Nogle gange kan der opstå en kultur i en medarbejdergruppe, hvor fokus kommer på uvæsentlige ting, og her skal man guide folk tilbage på sporet.
  • Skab en kultur hvor det er ok at stille spørgsmål. Nogle gange kan problemet være, at dine it-medarbejdere faktisk ikke ved så meget om forretning, men at de samtidig er for stolte til at spørge.  Her er det din opgave at tale i et forståeligt sprog og ikke bruge for mange fagudtryk fra ledelsesgangene. Måske kan du få dine it-medarbejdere til at udvikle en APP, hvor der indgår en Q&A.  Udvis respekt og interesse i deres arbejde og forvent det samme, når I taler om forretningen.