husk de fire h'er ved jobskifte

Undlad at smække med døren når du forlader en arbejdsplads.

Ifølge Randstads seneste Workmonitor-undersøgelse har 16 procent af de danske lønmodtagere skiftet job inden for de seneste seks måneder – og heraf har 12 procent helt skiftet arbejdsgiveren ud.

Danskerne er altså ganske gode til det med jobskifte, men er vi også gode til at få sagt farvel til vores arbejdsgiver på en ordentlig måde?

»Der er helt klart plads til forbedringer på det område. Alt for mange smækker med døren og glemmer at den forhenværende arbejdsgiver er deres bedste ambassadør i forhold til et fremtidigt job. Når man skal ansætte en person, tager man typisk referencer fra tidligere arbejdsgivere. Hvis man ikke kommer godt af sted fra en arbejdsgiver, så kan det ende med at betyde, at man ødelægger en del af den goodwill, som man har bygget op i løbet af et ansættelsesforhold, og at man samtidig spænder ben for ens egne, fremtidige karrieremuligheder,« siger Birgitte Larsen, chefkonsulent i Randstad Aalborg og tilføjer, at det sidste træk ofte er det, du bliver husket på.

»Som med alt muligt andet er det ofte det sidste, der er sket, som vi husker bedst. Så hvis du har gjort en enestående indsats igennem et langt ansættelsesforhold, så er det værd at følge denne indsats helt til dørs, for det er alt andet lige det sidste indtryk, som du vil blive husket for,« forklarer hun.

Hun råder folk til at huske de fire H´er, nemlig at aftale med sin arbejdsgiver HVAD, til HVEM, HVOR og HVORNÅR noget omkring dit jobskifte bliver meldt ud.

Pas på SoMe

I forbindelse med et jobskifte kan det være svært at vente med at fortælle omverden, at man starter nyt job. Og den slags bliver ofte annonceret på sociale medier som Linkedin, Facebook med videre. Men pas på hvordan du skriver det, for hvis du er i et eksisterende ansættelsesforhold, så kan det få alvorlige konsekvenser. For så længe du er på lønningslisten, er du også begrænset af en loyalitetspligt, fortæller Frank Kanlund, der er advokat og chef for juridisk afdeling i fagforeningen Business Danmark.

»Loyalitetspligten betyder juridisk, at du ikke må gøre noget, som kan skade din arbejdsgiver. Og sådan en opdatering på sociale medier kan godt blive opfattet som skadelig. Risikoen for skade er naturligvis størst, hvis du har et kundevendt job eller på en anden måde kan påvirke forretningens resultater. Her kan annoncering af et jobskifte fortolkes som om, du gøder jorden for et fortsat samarbejde med tidligere kunder i dit næste job,« forklarer han.

Selv om der er meget få domme på området, så forholder det sig rent faktisk således, at det officielt slet ikke er din opgave at orientere omverden om dit jobskifte.

»Faktisk er det sådan, at den der betaler gildet bestemmer musikken. Så med mindre du har en klar skriftlig aftale med din chef om, at du fortæller kunder, leverandører og samarbejdspartnere, at du fratræder, så bør du ikke gøre det,« råder han

Ikke bare en jobindgang

Det er dog ikke kun dine fremtidige jobmuligheder, du kan skade ved at smække med døren - det kan være langt mere vidtrækkende.

»Man skal også huske på, at de personer, som du har gået op og ned af i en årrække, også er en del af dit netværk. Der er stor sandsynlighed for, at de også skifter job på et tidspunkt,og at du møder dem igen i en anden kontekst - og så er det naturligvis ærgerligt med et blakket renommé,« tilføjer Birgitte Larsen

Birgitte opsummerer med følgende råd til, hvordan du kommer bedst fra din arbejdsplads

 

 

Hvem skal have det først at vide?

Din nærmeste chef er naturligvis den, du først skal fortælle om din opsigelse. Det kan være en god idé lige at lave en strategi over, hvem der så efterfølgende skal have noget at vide internt og med hvilken begrundelse. 

De fire H’er

Sørg for at aftale med din nuværende arbejdsgiver HVAD, til HVEM, HVOR og HVORNÅR dit jobskifte bliver meldt ud. Tænk i den forbindelse særligt over, hvordan du melder det ud på sociale medier. 

Tal aldrig dårligt

Tal aldrig dårligt om din tidligere arbejdsplads, for det kan ramme dig som en boomerang senere.

Taler du derimod godt om virksomheden, så vil de med stor sandsynlighed også tale godt om dig.

Sig op sent på dagen

Det kan være en god ide at sige op sent på dagen eller måske endog tæt på weekenden. På den måde får din arbejdsgiver lige lidt tid til at synke budskabet. 

Underbyg din opsigelse

Når du skal fortælle, hvorfor du vælger at opsige din stilling, så vær forberedt. Lad være med at virke småfornærmet men kom med konstruktive input til din nu forhenværende arbejdsgiver. 

Giv din virksomhed tid

Når du forlader et job, så skal virksomheden ofte ud og lede efter en ny ’dig’. Derfor skal du give virksomheden din opsigelse i god tid, så de har mulighed for at finde en dygtig afløser. 

Hotline

Sørg for at din efterfølger får de mest gunstige betingelser. Måske kan du skrive noter til ham eller hende, hvor du for eksempel beskriver de processer, som du har haft succes med.  Skal du ikke til en konkurrerende virksomhed, kan du endog vælge at tilbyde, at din efterfølger kan ringe til dig, hvis der skulle opstå tvivlsspørgsmål.

artiklens ekspert

Birgitte Larsen - Chefkonsulent, Randstad

Mange års erfaring med rekruttering og ansættelse af medarbejdere.

< gå tilbage forrige side

Kommentarer

Ingen kommentarer opslået endnu.

skriv en kommentar

  1.  
indsend din kommentar