til julefrokost med Emma Gad

Julefrokost - eller julebord som det hedder på svensk og norsk - er en typisk skandinavisk tradition, som blev indført på de danske arbejdspladser i efterkrigsårene. I dag er det de færreste danske virksomheder, der ikke holder traditionen i hævd.

Der er ingen tvivl om, at der til denne begivenhed lægges op til, at man må folde sig ekstra ud.

Men selv om det kan lyde ”lyseslukkeragtigt”, kan det være en god idé lige at tænke sig om en ekstra gang, inden man trækker nissehuen helt ned over ørene.

Der findes mange eksempler på julefrokoster, der er kørt af sporet – og det kan da også være sjovt i nuet, men efterfølgende venter tømmermændene, og de bliver mildest talt ikke mindre, hvis de er af moralsk karakter.

»Jeg synes, at julefrokosten er et af årets højdepunkter, og det er noget, som alle glæder sig til - både medarbejdere og ledere. Det er som om, at vi nu har været endnu et år igennem, og det skal fejres. Men bare fordi du ikke drikker dig i hegnet, kysser med chefen og vågner næste morgen med de største moralske tømmermænd, så kan en julefrokost godt være rigtig sjov og hyggelig alligevel,« siger Michael Holm, der er salgsdirektør i Randstad, og han understreger samtidig, at man som medarbejder har et medansvar for, at det ikke går helt galt.

»Mange eksperter siger, at det er ledelsens overordnede ansvar, at festen ikke løber af sporet. Det er jeg naturligvis enig i et langt stykke hen af vejen, for det er alt andet lige ledelsen, der skal skabe rammerne for festen. Men til syvende og sidst er det også den enkelte medarbejders ansvar, at man kan komme anstændigt på arbejde om mandagen og se alle i øjnene,« siger han.

Tal med alle - men ikke for meget om arbejdet

I forbindelse med julefrokosten har mange en forestilling om, at nu skal man have en hyggelig aften og snakke med de kollegaer, som man allerede kommer bedst ud af det med. Men måske skulle man også benytte sig af lejligheden til at snakke med nogle nye? 

»Jeg synes naturligvis, at det er vigtigt, at de enkelte medarbejdere får en god aften. Men når det er sagt, så synes jeg også, at alle har et ansvar for, at kollegaerne også har en sjov aften. Derfor er det en oplagt mulighed for at prøve at tale med nogle af de kolleger, som du ellers ikke taler meget med i dagligdagen. Prøv dog at undgå at tale for meget om arbejde på sådan en aften. Julefrokosten udgør nemlig også en oplagt mulighed for at lære mere om hinanden og ikke mindst om, hvad der optager folk i mere private rammer,« råder Michael Holm.

10 gode råd til julefrokost-etiketten

  • Kom glad og udadvendt. Julefrokost er en aften, hvor alle skal have det sjovt.
  • Bland dig med nogle af de kolleger, som du ikke taler så meget med til dagligt.
  • Hvis der er et tema, så engagér dig i dette – husk at nogen nok har brugt lang tid på det.
  • Lad være med at drikke dig i hegnet. Husk også at drikke lidt vand ind imellem, for det kan være med til at holde branderten fra døren.
  • Lad være med at tale for meget om arbejdet.
  • Lad være med at flirte med en kollega eller din chef - det kan lynhurtigt blive misforstået, og går du hele vejen, kan det få store konsekvenser.
  • Undlad af give din uforbeholdne mening til kende om chefen eller kollegaerne denne aften – gem det hellere til om mandagen.
  • Er du leder så forlad festen i tide. Tilstedeværelsen af en leder kan virke hæmmende for medarbejderne.
  • Behold mobilen i lommen – ingen ønsker, at du tager billeder af dem på sådan en aften, og det kan hurtigt virke ukollegialt.
  • Lad være med hele tiden at sætte din playliste på – dine favorit-musiknumre er ikke nødvendigvis de samme som andres.

Rigtig god julefrokost!

< gå tilbage forrige side

Kommentarer

Ingen kommentarer opslået endnu.

skriv en kommentar

  1.  
indsend din kommentar