der kommer en tid efter Corona

Ekspert: Det er mange år siden, at der har været så mange muligheder for arbejdsgivere

Lige nu fylder Corona alt for virksomhederne i Danmark, og alle taler om, hvordan man bedst muligt når tilbage til tidligere tiders momentum og bliver mindst muligt påvirket af den krise, som ingen lige nu kender afslutningen på.

Og aldrig har udviklingen gået stærkere. Hvor finanskrisen i 2008 kom snigende henover tid, så har Corona-krisen flået tæppet væk under erhvervslivet fra den ene dag til den anden, og sendt ledigheden og usikkerheden på himmelflugt.

Men uanfægtet at det for mange virksomheders vedkommende i disse tider meget handler om overlevelse, så er én ting sikkert; nemlig at alt på et tidspunkt rent faktisk vil normalisere sig igen og ifølge en del eksperter vil det ske omkring juni eller juli.

Og det er den periode, man ifølge rekrutteringsdirektør Hans Henrik Davidsen, bør have sigtekornet rettet imod selv i denne svære tid, hvor ikke meget er, som det plejer.

»Jeg tror, at de fleste virksomheder har fået et granatchok over, hvor hurtigt alting kan ændre sig. Når det er sagt, så er det altafgørende, at man ikke falder ned i et stort hul og udelukkende fokuserer på damage-control. For der kommer også en tid efter Corona, og de virksomheder, som ikke kun har forsøgt at forudsige scenarier - men som også har forberedt sig på tiden efter Corona, vil alt andet lige stå stærkere fremover,« understreger Hans Henrik Davidsen.  

Det er nu, hvis du skal være klar til tiden efter krisen 

Selv om ledigheden er hastigt på vej op, er den fortsat på et relativt lavt niveau, og der er fortsat markant efterspørgsel efter især medarbejdere med særlige kompetencer og specialer. Den nuværende situation ændrer ikke på det tidsmæssige perspektiv i forbindelse med rekruttering af nye medarbejdere. Og det skal man have for øje, hvis man skal være 100 procent forberedt og klar i startboksen, når markedet normaliseres, mener rekrutteringsdirektøren.

»Det kan godt lyde lidt paradoksalt, at man skal tænke rekruttering ind i det samlede billede, mens medierne oversvømmes med historier om virksomheder, som varsler og eksekverer opsigelser,« siger han. 

»Men det er altafgørende, for man kan ikke bare lige rekruttere en ny specialist fra den ene dag til den anden. Den proces varer 2-3 måneder, og dertil skal så lægges den pågældende medarbejders eventuelle opsigelsesperiode og selvfølgelig også den sommerferie, vi står over for. Hvis udgangspunktet eksempelvis er, at bringe en ny medarbejder ombord d. 1. august, når Corona-krisen forhåbentligt har lagt sig, så er det nu, at du skal indlede processen,« fastslår Hans Henrik Davidsen.

Markedet opfører sig anderledes

Ifølge Randstads Workmonitor-undersøgelse er de danske lønmodtagere generelt ikke specielt interesserede i mulige jobtilbud, sammenlignet med lønmodtagere i andre lande. Ifølge den seneste Workmonitor (foretaget før Corona-udbruddet) var 51 procent af lønmodtagerne slet ikke aktive, hvis en jobmulighed dukkede op. Men det billede ser lidt anderledes ud nu.

»For blot en måned siden var der mange kandidater, som slet ikke ønskede at gå i dialog omkring potentielle jobmuligheder og nye karrieretrin, men det har ændret sig nu. Lige nu viser tendensen, at alle - også medarbejdere med unikke specialistkompetencer - er lydhøre over for potentielle jobmuligheder, så selv om markedet nok fortsat må karakteriseres som ”arbejdstagers marked”, så er det mange år siden, at mulighederne har været større for arbejdsgiverne. Det billede vil uden tvivl ændre sig igen; normalisere sig, når Corona-tiden klinger af,« forklarer Hans Henrik Davidsen.

artiklens ekspert

Hans Henrik Davidsen - Direktør, Recruitment

Randstad Danmark

< gå tilbage forrige side