hvilken arbejdsmodel er bedst for din virksomhed?

23-03-2022 08:00:47

Ingen kunne have forudset den massive indflydelse, som pandemien har haft på arbejdspladser over hele verden. I løbet af få måneder blev millioner af medarbejdere enten opsagt eller hjemsendt på ubestemt tid. Dertil skulle mange også omstille sig på hjemmearbejde, og andre, blandt andet sundhedssektoren, skulle arbejde sig igennem en global pandemi og den medfølgende uvidenhed.

Den gode nyhed er, at ifølge vores 2021 Workmonitor er 78 % af arbejdsstyrken på det globale marked klar til at komme tilbage til arbejdspladsen. Derudover svarede 7 ud af 10 medarbejdere, at de følte sig støttede af deres arbejdsgiver under pandemien.

Det ændrer ikke ved, at mange stadigvæk er bekymrede for, hvordan fremtidens arbejdsmarked vil se ud. Frygten blandt medarbejdere fører til en lavere arbejdsglæde, lavere produktivitet og en øget risiko for burnouts.

En ny global undersøgelse viser, at virksomheder kan reducere denne bekymring gennem klar kommunikation. Men når det kommer til de ansatte, fortæller 40 %, at deres arbejdsgivere ikke har kommunikeret en klar vision for en post-pandemisk arbejdsplads. Én af årsagerne for den manglende kommunikation er, at nogle virksomheder stadigvæk er usikre på, hvilken arbejdsmodel de ønsker at anvende.

I denne artikel kigger vi nærmere på de forskellige arbejdsmodeller for at hjælpe dig med at finde den bedste løsning på et post-pandemisk arbejdsmarked, og hvilken model der fungerer bedst for din forretning.

hvad er arbejdsmodeller?

Helt grundlæggende indikerer en arbejdsmodel, hvordan en forretnings funktioner og arbejdsgang er på daglig basis. Det er ikke usædvanligt, at virksomheder har forskellige arbejdsmodeller for de respektive afdelinger. Eksempelvis kan en virksomhed have en remote arbejdsmodel for salgsteamet, mens HR-afdelingen skal være fysisk til stede på kontoret.

I mange år har det været helt almindeligt at anvende en arbejdsmodel med en fem dages arbejdsuge, hvor medarbejderne har været fysisk på kontoret. I dag tillader teknologien, at mange medarbejdere kan arbejde hjemmefra, og det var endda også tilfældet før pandemien. Faktisk viste et studie tilbage i 2019, at 40 % af virksomheder i USA tilbød mulighed for hjemmearbejde, og eksperter forudså, at mindst halvdelen af UK’s medarbejdere arbejdede delvist hjemmefra allerede inden pandemien.

3 primære arbejdsmodeller

Mens hjemmearbejdet var begyndt at få momentum, har pandemien gjort hjemmearbejde til virkelighed i selv de virksomheder, der ikke allerede havde implementeret det i arbejdsgangen. COVID-19 har resulteret i, at mange virksomheder på det globale marked nu skal overveje tre forskellige arbejdsmodeller, hvilket inkluderer:

1.  onsite arbejdsmodel

En onsite arbejdsmodel er en model, hvor medarbejderne skal være fysisk til stede på arbejdspladsen hver dag. Dog kan hjemmearbejde være en mulighed i særlige tilfælde, fx ved udfordringer med trafikken eller et sygdomsramt barn. Til trods for en smule fleksibilitet skal langt de fleste opgaver klares på kontoret.

Typisk forventes det, at medarbejderne arbejder inden for en angivet arbejdstid. Nogle virksomheder tilbyder dog i dag større fleksibilitet med hensyn til arbejdstider ved at tilbyde muligheder som f.eks. deltidsarbejde og fleksible skift.

fordele:

Der er en række af forskellige fordele ved en onsite arbejdsmodel såsom:

  • personlig kontakt:

Selvom kommunikationsteknologier har gjort betydelige fremskridt de seneste år, er det svært at erstatte personlig kontakt. Selvom 86 % foretrækker at kontakte kunder via e-mail, viser undersøgelser, at face- face kommunikation er 34 gange mere effektiv. Det giver også mulighed for øjeblikkelig beslutningstagning, hvilket kan forbedre produktiviteten.

  • forbedret samarbejde

Selv med de bedste former for software, når det kommer til virtuelle møder, er det vanskeligt at samarbejde, når det ikke foregår fysisk. Studier viser, at 93 % af al effektiv kommunikation involverer nonverbale signaler. Disse signaler kan nemt blive overset i virtuelle møder. Dertil gælder det, at ved at have et team samlet på ét sted er der mulighed for brainstorming og idéudvikling, hurtig afklaring af problemer og hurtig godkendelse af projektet.

  • et højere online sikkerhedsniveau

En onsite arbejdsmodel sikrer også en højere sikkerhed, når det kommer til onlinesikkerhed. Når alle medarbejdere anvender den samme server, er det muligt at kontrollere deres datasikkerhed. Denne faktor er særligt vigtig i virksomheder, som opbevarer meget følsomme data, f.eks. et sygeforsikringsselskab, der opbevarer fortrolige medicinske journaler om deres kunder.

ulemper:

Der er også en række udfordringer ved at opretholde en onsite arbejdsmodel såsom:

  • en mindre pulje af kandidater

Når du udelukkende anvender en onsite-arbejdsmodel, er din virksomhed begrænset til at ansætte medarbejdere, der bor i eller er villige til at flytte til dit område. Hvis din virksomheds hovedkontor ligger i en større by, er denne faktor måske ikke en udfordring. For en virksomhed i et landområde kan det imidlertid være en væsentlig begrænsning af talentpuljen og muligheden for at opbygge en mangfoldig arbejdsstyrke.

  • flere sikkerhedsbekymringer

Selvom COVID-19 er under kontrol, er flere medarbejdere stadigvæk bekymrede for at komme tilbage på arbejdspladsen på fuld tid. Faktisk viser undersøgelser, at mere end én ud af to medarbejdere er bekymrede over COVID-udbrud på arbejdspladsen. For at få disse medarbejderne tilbage på arbejdspladsen er arbejdsgivere nødt til at investere i sikkerhedsforanstaltninger såsom obligatoriske sygedage, COVID-19-test og beskyttelsesudstyr til de ansatte, f.eks. handsker og ansigtsmasker.

  • modvillige medarbejdere

Mange medarbejdere, og særligt dem, der blev tvunget til hjemmearbejde under pandemien, er tilbageholdende i forhold til at vende tilbage til arbejdspladsen på fuld tid. Virkeligheden er, at mange medarbejdere var glade for fleksibiliteten ved hjemmearbejde og den måde, det gav dem mulighed for at opretholde en bedre work-life-balance. En nylig undersøgelse viste endda, at mere end hver fjerde af de adspurgte medarbejdere ville overveje at skifte job, hvis de blev tvunget til at vende tilbage til en arbejdsmodel med fremmøde på arbejdspladsen hver dag .

hvornår er en onsite arbejdsmodel den rette løsning?

Mange virksomheder har ikke andre muligheder end at opretholde en onsite arbejdsmodel. For nogle virksomheder er det faktisk sådan, at selve arbejdets natur forhindrer dem i at overveje hjemmearbejde. Hospitaler har for eksempel brug for, at både læger og sygeplejersker er fysisk tilstede på fuld tid, det samme gælder for byggefirmaer og producenter, hvor det er afgørende, at deres medarbejdere møder fysisk på byggepladsen eller i produktionen hver dag.

Nye virksomheder og dem, der er på vej ind i en vækstfase, kan have brug for et højere niveau af samarbejde gennem en onsite arbejdsmodel. Det er vigtigt for arbejdsgiverne at vurdere deres behov og mål og afgøre, hvilke opgaver der eventuelt kan løses på afstand, og om der er behov for en onsite arbejdsmodel.

Hvis du vil vide mere om de tre arbejdsmodeller, kan du downloade vores detaljerede infografik her.

2.  remote arbejdsmodel



En remote arbejdsmodel er en model, hvor alle medarbejdere arbejder hjemmefra eller fra en anden lokation. Typisk er der ikke noget kontor, men nogle virksomheder har en lokation, hvor de træner nye medarbejdere og afholder møder.

I mange tilfælde har medarbejderne mulighed for at arbejde fra enhver lokation, som gælder både hjemmet, lokale caféer, kontorfællesskaber eller på farten. Dog kræver nogle industrier, at deres remote-medarbejdere skal arbejde fra en bestemt lokation, fx hjemmefra.

I takt med at arbejdsgivere og medarbejdere forbereder sig på et post-pandemisk arbejdsmarked, er mange splittede omkring effektiviteten af fortsat at arbejde 100 % remote. Det er væsentligt for disse virksomheder at kende til fordele og ulemper ved denne arbejdsmodel, når det skal besluttes, om det er den rette model.

fordele:

fordele ved at vælge en remote arbejdsmodel inkluderer:

  • en global pulje af kandidater

Virksomheder, der vælger 100 % hjemmearbejde, har mulighed for at finde medarbejdere overalt i verden. Denne faktor er særlig fordelagtig for virksomheder, der er udfordret med at tiltrække kvalificerede medarbejdere, der gør det muligt at opbygge en medarbejderstab med diversitet og de rette kompetencer.

  • en forbedret work-life-balance

Nogle virksomheder kan bibeholde en remote arbejdsmodel og stadigvæk kræve, at medarbejderne arbejder inden for en bestemt arbejdstid. Eksempelvis kan en remote kundeservicemedarbejder være nødt til at være tilgængelig på bestemte tidspunkter. Andre arbejdsgivere kan til gengæld tilbyde en øget fleksibilitet, så længe at de er tilgængelige til de planlagte møder og til at opretholde den gode kommunikation.

Det er gode nyheder for medarbejdere og arbejdsgivere. Ifølge vores 2021 Employer Brand Research-rapport betragter én ud af fire fleksibilitet på arbejdspladsen som værende en ideel arbejdsbetingelse. Denne faktor kan hjælpe arbejdsgivere med at tilbyde et konkurrencedygtigt grundlag, når der skal rekrutteres nye kandidater.

  • slut med at pendle

Én af de største fordele ved at arbejde hjemmefra er, at der ikke er nogen transporttid, hvilket kan spare medarbejdere for både tid og penge. Ingen transporttid kan samtidig hjælpe arbejdsgivere med at mindske pludseligt fravær, forsinkelse og lukning på grund af f.eks. trafikale udfordringer.

ulemper:

Udfordringer ved at gøre brug af denne arbejdsmodel inkluderer blandt andet:

  • en øget sikkerhedsrisiko

Ved at bibeholde  remote arbejde vil sikkerheden i forhold til onlinedata udgøre en større risiko. Fordi medarbejderne kan arbejde fra forskellige lokationer såsom offentlige caféer og hoteller, er det realistisk at antage, at de ikke altid anvender et sikkert netværk. Uden de rette sikkerhedsforanstaltninger kan det komme til at sætte din virksomhed i en situation med en stor risiko for datalæk.

  • distraktioner i hjemmet

Da COVID-19 startede, blev mange medarbejdere tvunget til at arbejde hjemmefra med få ressourcer. For virksomheder, der overvejer permanent hjemmearbejde, gælder det, at de er nødt til at overbevise medarbejdere om, at de skal stable et ordentligt hjemmekontor på benene – både hjemme og ude. Ifølge vores Randstad Workmonitor-undersøgelse mener 14 % af de medarbejdene, der arbejder hjemmefra, at distraktioner i forbindelse med hjemmearbejde påvirker deres produktivitet.

  • virksomhedskulturen

36 % af virksomhedsledelser mener, at hjemmearbejde har skadet deres virksomhedskultur. Den bedste måde for arbejdsgivere at imødekomme denne udfordring er ved at investere i en stærk kommunikationsplatform, der giver dem mulighed for at være i kontakt med de medarbejdere, der arbejder hjemmefra. En tilføjelse til dette er, at arbejdsgivere skal handle proaktivt, når det kommer til relationer og at opretholde den gode virksomhedskultur.

hvornår er denne arbejdsmodel den rette løsning?

Ifølge et nyt studie opretholder kun 16 % af alle virksomheder på det globale marked en remote arbejdsmodel. Årsagen til det lave antal er, at den sjældent er ideel for virksomheder.

Dog gælder det, at hvis alt arbejde kan klares remote, og at din virksomhed har en stærk kommunikationsplatform til samarbejde, kan denne arbejdsmodel være mulig for din virksomhed at opretholde og på den måde forblive konkurrencedygtig på markedet.

3. Hybrid arbejdsmodel


Den gode nyhed er, at virksomheder ikke er nødt til at vælge mellem onsite eller remote. De kan nemlig få det bedste fra to verdener ved at anvende en hybrid arbejdsmodel. Som navnet antyder, handler denne model om, at det er muligt at arbejde både remote og fra arbejdspladsen.

Hybride arbejdsmodeller fungerer på to måder. Den første type tillader medarbejdere at arbejde nogle dage hjemmefra, mens de skal arbejde fra arbejdspladsen de andre dage. Eksempelvis kan en medarbejder arbejde to dage hjemmefra og tre dage på kontoret.
Den anden type tillader nogle medarbejdere at arbejde hjemmefra, mens andre medarbejdere er nødt til at arbejde fra arbejdspladsen på fuldtid. Dette er en typisk mulighed for virksomheder, hvor kun nogle opgaver kan klares hjemmefra. Det kan eksempelvis være et bureau, hvor salgsmedarbejderne skal arbejde på kontoret for at mødes med kunder, og hvor økonomi- eller marketingafdelingen kan arbejde hjemmefra.

fordele:

Der er mange fordele ved en hybrid arbejdsmodel såsom:

  • øget produktivitet

Et studie viser, at 34 % af arbejdsgivere oplevede en stigning i medarbejdernes produktivitet som følge af hjemmearbejde. Muligheden for at arbejde deltid hjemmefra giver medarbejderne muligheden for at arbejde remote med færre forstyrrelser, men hvor de stadigvæk har tid til at samarbejde med deres teams, når de arbejder onsite.

  • større arbejdsglæde

Vores undersøgelse viser, at medarbejdere foretrækker et arbejde, hvor de fortsat kan opretholde en sund work-life-balance. Yderligere undersøgelser viser, at et flertal af medarbejderne ser den hybride arbejdsplads som den ideelle arbejdsmodel. Ved at tilbyde en hybrid arbejdsmodel kan du forbedre arbejdsglæden blandt dine medarbejdere betydeligt, hvilket kan føre til øget produktivitet, færre opsigelser og en højere arbejdsmoral.

  • tiltræk de bedste kandidater

Hvis du opretholder en hybrid arbejdsmodel, kan du udvide din talentpulje til medarbejdere, som måske er villige til en længere transporttid, hvis de kun skal på kontoret et par dage om ugen. Muligheden for remote arbejde kan også hjælpe din virksomhed med at tiltrække topkandidater, som søger større fleksibilitet på arbejdspladsen.

ulemper:

Mens der er mange fordele, er der stadigvæk nogle ulemper ved en hybrid arbejdsmodel, som inkluderer:

  • kommunikationsudfordringer

Én af de største udfordringer ved en hybrid arbejdsmodel er at sikre, at alle er på bølgelængde med hinanden. Med nogle medarbejdere hjemme og andre på kontoret kan det være vanskeligt at sikre at kommunikationen glider glat mellem alle medarbejdere. Faktisk kan medarbejdere, der arbejder hjemmefra begynde at føle sig isolerede, hvis de ikke bliver holdt opdateret om alle arbejdsrelaterede forhold.

I et nyt studie, som er udarbejdet af Monster, oplever 69 % et digitalt burnout, når de arbejder hjemmefra. Allerede før pandemien brugte mange medarbejdere op til syv timer online. Selvom denne type udbrændthed også kan forekomme på kontoret, foregår langt størstedelen af opgaverne ved hjemmearbejde online. Læg hertil antallet af virtuelle møder og online samarbejder, som remote medarbejderne håndterer dagligt, og det er let at se, hvor hurtigt udbrændthed kan opstå.

  • nyt design af kontoret

Medmindre din virksomhed har opretholdt en hybrid arbejdsmodel fra før pandemien, er din virksomhed nødt til at genoverveje måden at arbejde på. Når du vælger en hybrid arbejdsmodel, sker det ikke over natten. Dit team skal ikke blot revurdere arbejdsopgaver og vagtplaner, men du skal samtidig gentænke de fysiske rammer på kontoret. Med færre medarbejdere på arbejdspladsen kan du være nødt til at restrukturere kontoret og oprette flere områder, hvor der er mulighed for møder og samarbejde.

hvornår er en hybrid arbejdsmodel den rette løsning?

En dybtgående analyse af 800 forskellige job foretaget af McKinsey Global viste, at 20 % af arbejdsstyrken effektivt kunne arbejde hjemmefra mindst tre dage om ugen. Vores research viser også, at 54 % af verdens arbejdsgivere tillader medarbejdere at arbejde hjemmefra nogle få dage om ugen. Dertil viser en tredje undersøgelse, at mere end én ud af tre medarbejdere globalt gerne vil opretholde en hybrid arbejdsuge.

Med disse statistikker i baghovedet er arbejdsgiverne nødt til nøje at undersøge alle arbejdsopgaver og jobroller for at afgøre, hvilke opgaver der kan klares hjemmefra, og hvilke opgaver medarbejderne gerne vil klare på kontoret.

Bliv klogere på de tre arbejdsmodeller ved at downloade vores detaljerede overblik.

En dybtgående analyse af 800 forskellige job foretaget af McKinsey Global viste, at 20 % af arbejdsstyrken effektivt kunne arbejde hjemmefra mindst tre dage om ugen. Vores undersøgelse viser også, at 54 % af de verdens arbejdsgivere tillader deres ansatte at arbejde remote nogle dage om ugen. Yderligere undersøgelser viser, at mere end én og tre medarbejdere globalt set ønsker at opretholde en hybrid arbejdsuge.

Med disse statistikker in mente skal arbejdsgiverne nøje undersøge alle arbejdsopgaver og jobroller for at afgøre, hvilke opgaver der kan klares hjemmefra, og hvilke opgaver de foretrækker, at medarbejderne håndterer på arbejdspladsen.