employer branding anno 2018

Grundlæggende handler begrebet ’employer branding’ om markedsføring. Det handler om at fortælle virksomhedens historie med det formål at tiltrække og fastholde de dygtigste medarbejdere.

Selve begrebet employer branding har eksisteret i flere årtier og blev lanceret i forbindelse med, at flere brancher begyndte at opleve, at det blev vanskeligt at tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere.

Men selv om begrebet har fandtes på markedet i en årrække, har indholdet, måden og formen med hvilken vi fortæller virksomhedens historie ændret sig meget – især i forbindelse med nye teknologier.

»Når virksomheder oplever, at det er svært at tiltrække nye medarbejdere, er det naturligt, at man forsøger at kommunikere om virksomhedens fortrinligheder. Der findes i dag en række virksomheder, der kan være behjælpelig med det. Hos Randstad har vi via vores internationale netværk en række spændende analyser, viden og ekspertise - og netop dette har vi valgt at kommunikere ud gennem sociale medier, hvilket har skabt en unik position på rekrutteringsmarkedet for os,« fortæller Anne Tingleff, der er Business Development Manager i Randstad.

Hun tilføjer, at de digitale værktøjer har skabt mange nye muligheder.

»I Randstad arbejder vi meget med hvordan teknologiens muligheder kan kan give medarbejderne de bedste forudsætninger. Vi skal ved hjælp af de digitale muligheder skabe en interessant arbejdsplads for medarbejderne. Robotten vil aldrig kunne overtage menneskets plads, men ved at udnytte de digitale muligheder, investerer vi tid og ressourcer, således at medarbejderen får en mere spændende hverdag, og vi er i stand til at tiltrække dygtige og kompetente kollegaer. Vi ved, at hele vores målgruppe er at finde på de forskellige digitale platforme, og vores vigtigste opgave er at kommunikere de rette budskaber ud på de rette tidspunkter til de rigtige målgrupper,« forklarer Anne Tingleff.   

Hos virksomheden GreatPlacetoWork er man enig i, at teknologien har givet employer branding en helt ny dimension - også set i lyset af at generation Z er på vej ind på arbejdsmarkedet.

»Digitaliseringen gør arbejdsmarkedet super transparent. Det er svært at skjule, hvis din arbejdsplads ikke er en god arbejdsplads, som behandler medarbejderne ordentligt. Og det er noget, som betyder rigtig meget - særligt for de yngre generationers valg af arbejdsplads. Arbejdspladsen skal være et godt sted med en god forretningsetik og med øje for at behandle både medarbejdere og det omkringliggende samfund ordentligt og med respekt,« siger Liselotte Jensen, der vicedirektør i GreatPlacetoWork.

»Flere undersøgelser viser, at i 2017 betyder virksomhedens ry som en god arbejdsplads mere for jobsøgerens valg end det, at arbejdspladsen er prestigefuld. Når man analyserer employer branding i de senere år, hvor mange virksomheder har været påvirket af den økonomiske krise, er det helt naturligt,« mener Liselotte Jensen.

»For nogle brancher, som ikke har haft svært ved at rekruttere, har der ikke været så stor fokus på employer branding, men for brancher, som allerede i en årrække har manglet kvalificeret arbejdskraft, har der hele tiden været fokus på at brande sig som en god arbejdsplads,« forklarer hun

Der er ej heller tvivl om, at employer branding vil få en endnu større betydning i det kommende år.

»Ledigheden er ved at nærme sig det niveau, som vi så før krisen, og stort set alle virksomheder arbejder aktivt med employer branding i dag. Der er ingen tvivl om, at begrebet vil få stor betydning i 2018 og i årene fremover. Men hvor det før krisen handlede meget om ’frugt, fitness og frokostordninger’ og om hvem, der havde bordfodbold på kontoret, så tror jeg, at indpakningen bliver helt anderledes nu. Og særligt uddannelse og udvikling vil være noget, som virksomhederne vil brande sig på,« forudser Anne Tingleff.

Gode råd til god employer branding

Grundlæggende handler employer branding om at kommunikere de rigtige budskaber til den rigtige målgruppe på de rigtige medier. Her er Liselotte Jensens syv gode råd til at opbygge et autentisk employer brand:

  • Skab en god arbejdsplads
  • Sæt ord på hvad du som arbejdsplads især tilbyder kandidater (en såkaldt ’employee value proposition’) 
  • Bliv klar på dine forretningsmål
  • Gør dig klart, hvem du skal rekruttere for at nå dine mål

  • Lav en målgruppeanalyse: Gennem hvilke kanaler og med hvilke midler rammer du bedst din målgruppe?

  • Kommuniker dit budskab

  • Styrk employer brandets troværdighed med medarbejder-testimonials eller med en ekstern evaluering eller certificering

  • ’Walk the talk!’ – det du siger, du gør, skal du også gøre

artiklens ekspert

Liselotte Jensen - Vicedirektør i GreatPlacetoWork

Liselotte har en baggrund som Cand.merc.int. fra Copenhagen Business School.

< gå tilbage forrige side

Kommentarer

Ingen kommentarer opslået endnu.

skriv en kommentar

  1.  
indsend din kommentar