Konkurrencen om at tiltrække og fastholde dygtige talenter er fortsat stor, og derfor prioriterer arbejdsgivere i stigende grad at give medarbejderne en positiv oplevelse - og med god grund. Når dine medarbejdere er fuldt engagerede på arbejdspladsen, kan det påvirke alt fra rekruttering og fastholdelse til højere arbejdskvalitet og produktivitet.

For at skabe en effektiv strategi for “employee experience” er det vigtigt at forstå de forskellige medarbejderrejser og de udfordringer og forventninger, dine medarbejdere har på hvert trin undervejs. Kortlægning af medarbejderrejser er et af de bedste værktøjer, der findes til at hjælpe dig med at visualisere, tracke og styre dine medarbejderes oplevelse.

Denne artikel går mere i detaljer med employee journey mapping, og hvordan dette værktøj kan hjælpe dig med at skabe en glad og produktiv arbejdsplads.

Lego blocks - Available for a blue, Turquoise and white background. Please use the version for the background color as indicated in the file name. The zip file contains the illustration in EPS, PNG, SVG, PDF and AI format.

Begynd at kortlægge din medarbejderrejse med vores gratis skabelon, der kan tilpasses dine behov.

download skabelon til kortlægning af medarbejderrejser

hvad er kortlægning af medarbejderrejser?

Medarbejderoplevelsen omfatter de forskellige rejser, som medarbejderne gennemgår i løbet af deres ansættelse i din virksomhed. Blandt disse rejser er de vigtigste at søge et job, blive en del af organisationen, engagere sig i det daglige arbejde, udvikle sig i virksomheden og til sidst forlade virksomheden.

quote icon

Medarbejderoplevelsen omfatter de forskellige step, som medarbejderne gennemgår i løbet af deres ansættelse i din virksomhed. Blandt disse step er de vigtigste at komme ind i organisationen, engagere sig i det daglige arbejde, udvikle sig inden for virksomheden og til sidst forlade virksomheden.

I hver af disse faser står dine medarbejdere over for forskellige muligheder og udfordringer og har mange forventninger med sig. For at give medarbejderne en oplevelse, der kan påvirke dine forretningsresultater positivt, er det vigtigt at forstå, om din organisation lever op til disse forventninger. 

Employee journey mapping er et værktøj, der kan hjælpe dig med at gøre netop det. Et Employee Journey Map er et visuelt værktøj, der giver dig mulighed for at tracke dine medarbejderes oplevelse fra ansøgning til offboarding. Dette værktøj kan give dig værdifuld indsigt, så du kan identificere, hvor der er behov for forbedringer, og udtænke de rigtige strategier til at løse dem. 

quote icon

Et employee journey map er et visuelt værktøj, der giver dig mulighed for at spore dine medarbejderes oplevelse fra ansøgning til offboarding.

forstå rammerne for medarbejderrejsen

For effektivt at kunne kortlægge dine medarbejderes oplevelse er det vigtigt at forstå de afgørende step, de gennemgår, og som former deres samlede medarbejderoplevelse. Det er lige så vigtigt altid at se disse step fra medarbejdernes synsvinkel. I stedet for at bruge udtrykket "rekrutteringsproces" vælger vi f.eks. den mere medarbejderfokuserede tilgang "jeg ansøger". Nedenfor kan du se nærmere på de forskellige step:

  • Jeg ansøger (tiltrækning og rekruttering): Kandidaterne støder på din virksomhedsprofil, måske gennem annoncer eller kampagner på sociale medier. Målet er at overbevise dem om at søge en af dine åbne stillinger. Denne fase er vellykket, når kandidaten underskriver ansættelseskontrakten med begejstring og et smil.
  • Jeg onboarder (onboarding-proces): Når nye medarbejdere starter i din virksomhed, kan du hjælpe med at sikre deres succes ved at introducere dem for din organisations politikker, kultur og deres specifikke roller og ansvarsområder. Det letter overgangen og hjælper dem med at føle sig som en del af teamet lige fra begyndelsen.
  • Jeg arbejder (fastholdelse og engagement): Alle medarbejdere ønsker en følelse af tilhørsforhold og tilknytning til deres organisation. Skab et miljø, hvor medarbejderne føler sig forbundne, motiverede og tilfredse, så de opmuntres til at blive og trives i din organisation.
  • Jeg udvikles (træning og udvikling): Giv dine medarbejdere mulighed for at udmærke sig i deres stillinger ved at tilbyde løbende træning, gennemføre regelmæssige præstationsevalueringer og give konstruktiv feedback, der fremmer deres udvikling.
  • Jeg stopper (offboarding): Når en medarbejder beslutter sig for at forlade din virksomhed, er det vigtigt at guide dem gennem processen på en støttende og positiv måde. En ordentlig overdragelsesproces og exit-interviews spiller en afgørende rolle i dette step af medarbejderrejsen.
Lego blocks - Available for a blue, Turquoise and white background. Please use the version for the background color as indicated in the file name. The zip file contains the illustration in EPS, PNG, SVG, PDF and AI format.

Begynd at kortlægge din medarbejderrejse med vores gratis skabelon, der kan tilpasses dine behov.

download skabelon til kortlægning af medarbejderrejser

fordele ved at kortlægge medarbejderrejsen

At forbedre medarbejderoplevelsen er en vigtig del af at forbedre din rekruttering og personalestyring samt din virksomheds succes. Som et af de bedste tilgængelige værktøjer til at udvikle en positiv medarbejderoplevelse giver kortlægning af medarbejderrejsen mange fordele, bl.a:

  • engagerede medarbejdere: Kortlægning af de forskellige step, der udgør din medarbejderoplevelse, tvinger dig til at identificere dine medarbejderes behov, forventninger og udfordringer på forskellige stadier af deres ansættelse. At have denne visuelle repræsentation kan hjælpe dig med at finde måder at fremme og styrke engagementet på arbejdspladsen. 
  • bedre ressourceallokering: Ved at visualisere din medarbejderoplevelse kan du bestemme de forskellige udfordringer og strategier, der er nødvendige på hvert trin af rejsen. Med denne forståelse er du i stand til bedre at allokere dine ressourcer.
  • tilpasning til forretningsmål: Strategisk kortlægning af din medarbejderrejse sikrer, at den stemmer overens med dine forretningsmål og målsætninger. Bedre overensstemmelse resulterer typisk i forbedrede resultater. 
  • identifikation af styrker og svagheder: Det er afgørende at vide, hvor din organisation giver sine medarbejdere en positiv medarbejderoplevelse, og hvor den ikke gør. Først når du ved, hvilke elementer af medarbejderrejsen der fungerer, og hvor der er behov for justeringer, kan du skabe en strategi for medarbejderoplevelsen, der gør et varigt indtryk. 

styrkelse af dit employer brand: Når det bruges korrekt, kan employee journey mapping hjælpe dig med at finde ud af, hvad der adskiller din virksomhed fra dens konkurrenter. Brug vores employee journey map-skabelon til at finde ud af, hvor din virksomhed udmærker sig, og hvad dine medarbejdere bedst kan lide ved at arbejde i din virksomhed. Disse detaljer kan hjælpe dig med at udvikle et stærkt, præcist og effektivt employer brand.

medarbejdernerejsen
medarbejdernerejsen

best practices til at kortlægge medarbejderrejsen

Når du kortlægger dine medarbejderes rejser, er der et par ting, du bør huske på. Nedenfor ser vi på en række best practices for kortlægning af medarbejderrejser, som kan hjælpe dig med at strømline processen.

mangfoldigt medarbejderperspektiv

Når du kortlægger dine medarbejderes rejse, kan det være nemt at fokusere på hver fase fra dit perspektiv. Selvfølgelig skal du overveje, hvordan hver fase påvirker arbejdspladsen og virksomheden som helhed, men du er nødt til at involvere dine medarbejdere.

Faktisk er det vigtigt at involvere en mangfoldig gruppe af medarbejdere for at få en velafrundet forståelse af dine medarbejderes erfaringer. Sørg f.eks. for at inddrage både dem, der lige er startet i virksomheden, og dem, der har været i virksomheden i længere tid. Det er også vigtigt at inkludere personer fra forskellige stillinger og baggrunde. 

I nogle tilfælde kan det være en fordel at undersøge medarbejderoplevelsen hos enkeltpersoner inden for specifikke afdelinger. Hvis du f.eks. kæmper med høj udskiftning i salgsafdelingen, kan et dyk ned i dine salgskollegers oplevelser kaste lys over potentielle årsager og forbedringer. 

quote icon

Når det handler om at kortlægge dine medarbejderes rejse, er mangfoldighed vigtigere end kvantitet.

Du har forskellige metoder til rådighed til at indsamle feedback fra dine medarbejdere. Du kan afholde workshops for at kortlægge en bestemt rejse, gennemføre individuelle interviews eller bruge medarbejderundersøgelser. Sørg for at skabe et miljø, hvor medarbejderne føler sig trygge ved at dele deres tanker og ideer, og demonstrer aktivt, hvordan deres feedback bliver brugt.

brainstorm løsninger med medarbejderne

Når du kortlægger dine medarbejderes rejse, får du værdifuld indsigt i områder, der kræver forbedring eller justering. Bevæbnet med disse oplysninger kan HR finde frem til strategier og løsninger. Dog bliver medarbejdernes kreative input ofte overset i denne fase.

Dine medarbejdere er den bedste kilde til enkle, men effektive løsninger på de problemer, der er blevet identificeret. Hvis du f.eks. ønsker at gøre noget ved den lange tid, det tager at få IT-support, kan en af dine medarbejdere foreslå at indføre en daglig happy hour, hvor alle kan henvende sig direkte til IT-afdelingen for at få hjælp.

Ved at involvere dine medarbejdere i processen giver du dem ikke kun mulighed for at bidrage aktivt med deres ideer, men du øger også dine chancer for at finde innovative løsninger, der virkelig imødekommer din arbejdsstyrkes behov.

mål resultaterne 

En af de største fejl, du kan begå, er at undlade at måle resultaterne af det arbejde, du udfører i forbindelse med kortlægningen af medarbejderrejsen. Antag ikke bare, at alt, hvad du kortlægger på dit employee journey map vil forblive nøjagtigt, relevant og effektivt for evigt. Jobmarkedet går stærkt i dag, og medarbejdernes forventninger ændrer sig ofte, så det er vigtigt for din virksomhed at have opdaterede strategier.

For at måle dine resultater er det vigtigt at vælge de rigtige parametre og måle dem regelmæssigt. Hvis du f.eks. har opdaget gennem din employee journey mapping, at mange medarbejdere er utilfredse med den tid, det tager at få IT-desk support, kan det være en fordel at måle CSAT (Customer Satisfaction Score) eller CES (Customer Effort Score) for udførelsen af sådanne interne opgaver. Ved at måle dette vil du være i stand til at bestemme effektiviteten af de strategier, der er implementeret for at løse disse problemer.

Desuden er der mange andre målinger til rådighed til at tracke medarbejderoplevelsen, f.eks: 

  • eNPS-score: måler, hvor sandsynligt det er, at dine medarbejdere vil anbefale din organisation som et godt sted at arbejde.
  • jobacceptrate: procentdelen af kandidater, der accepterede en stilling i din organisation
  • ansøgningsrate: procentdelen af kandidater, der startede en ansøgning til en ledig stilling i din virksomhed og afsluttede den med succes.
  • fastholdelsesrater (nyansatte og fastholdelse på lang sigt): procentdelen af medarbejdere, der bliver i din virksomhed over en bestemt tidsperiode
  • frekvens for anerkendelse: den hastighed, hvormed du anerkender og belønner dine medarbejdere for deres arbejde.
  • antal interne forfremmelser: antallet af interne forfremmelser i en bestemt periode.

Derudover skal du huske, at disse målinger kan undersøges både som helhed og på afdelingsbasis. Denne tilgang giver dig ikke kun mulighed for at identificere områder, hvor din virksomhed udmærker sig, og områder, der skal forbedres, men også afdække bedste praksis, der kan implementeres i hele virksomheden.

Download din gratis skabelon til employee journey map i dag, og begynd at opbygge en bedre medarbejderoplevelse for dine medarbejdere.

download skabelon
om eksperten
Hans Henrik Davidsen
Hans Henrik Davidsen

Hans Henrik Davidsen

national director - randstad danmark

Hans Henrik har indgående kendskab til og mange års erfaring indenfor rekruttering, bemanding og HR-løsninger. Som en del af Randstad Danmarks ledelsesteam er Hans Henrik med til at sætte retningen og konceptualisere visionen for de enkelte forretningsområder.

hold dig opdateret om de seneste nyheder, trends og tendenser om rekruttering og arbejdsmarkedet.

tilmeld