Arbejdsstyrken er i konstant udvikling, og det er vigtigt at vide, hvad der motiverer medarbejderne, hvis du vil finde og fastholde kandidater på det nuværende meget konkurrenceprægede arbejdsmarked. Ifølge Randstads globale Employer Brand-undersøgelse er en af de vigtigste drivkræfter en god atmosfære på arbejdspladsen. Globalt set placerede medarbejderne det således som nr. fire blandt de fem vigtigste grunde til at vælge en arbejdsgiver – blandt europæiske og latinamerikanske medarbejdere kom det på henholdsvis anden- og tredjepladsen.  

I denne artikel kan du læse om, hvad der kræves for at skabe forskellige arbejdsmiljøer – lige fra plantegninger til sociale interaktioner. Du kan også finde eksempler på, hvordan organisationer ændrer miljøer for at imødekomme behovene i deres forretningsmodel og samtidig gøre forholdene mere fordelagtige for deres medarbejdere.

Consultation_illustration_UseBackgroundWhite_RGB

Randstads Employer Brand Research kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad der motiverer medarbejdere.

download vores rapport fra 2023

hvad kendetegner et ideelt arbejdsmiljø?

Vi er alle unikke, så selv om vi udfører præcis det samme arbejde som vores kolleger, kan vi have forskellige ønsker til vores arbejdsmiljø. Så udfordringen for virksomhederne er at gøre arbejdsmiljøet fleksibelt nok til at tilfredsstille de fleste og samtidig forblive omkostningseffektive.

behageligt

Medarbejdernes komfort er kommet langt siden den første industrielle revolution. Men for at støtte dine medarbejderes fysiske og mentale sundhed er du nødt til at prioritere de fysiske aspekter af deres arbejdsmiljøer. Dette princip gælder især for virksomheder i brancher som er afhængige af en stor arbejdsstyrke, såsom produktion og logistik. Arbejdsgivere, der ønsker at forbedre arbejdsmiljøet, bør overveje følgende:

ergonomi: Uanset om medarbejderne sidder eller står, bør de have ergonomiske møbler, der tilskynder til en hensigtsmæssig kropsholdning. Fleksible arbejdsstationer som hæve-sænke-borde, justerbare stole og andre kontormøbler gør det lettere for medarbejderne at finde behagelige stillinger i løbet af arbejdsdagen.

belysning: Helt grundlæggende skal belysningen opfylde medarbejdernes behov uden at blænde for meget. Men hvis man tager det til det næste niveau, kan innovative belysningsløsninger være med til at forbedre medarbejdernes moral og dermed produktiviteten. For eksempel kan man skabe en mere behagelig atmosfære ved at tilføre mere naturligt lys, bruge æstetiske armaturer og sørge for individuel arbejdsbelysning. Desuden kan et skift til LED og andre energieffektive lyskilder være med til at udligne din organisations CO2-aftryk.

temperatur: Du kan ikke gøre alle tilfredse, når det gælder temperaturen på arbejdspladsen, men du bør finde et niveau, der passer til de fleste medarbejdere – ekstreme temperaturer, hvad enten det er isende kulde eller ulidelig varme, kan påvirke arbejdsmiljøet negativt og påvirke produktiviteten. Minimums- og maksimumstemperaturer varierer fra land til land, så lav lidt research, hvis du har flere lokationer. Læs mere om Arbejdstilsynets anbefalingerne til temperaturer på arbejdspladsen i Danmark her.

lydstyring: Mens konceptet med åbne planløsninger giver mulighed for kreativ udveksling, kan det resultere i et støjende arbejdsmiljø. Hjælp dine medarbejdere med at finde ro med hovedtelefoner eller et dedikeret rum til stille arbejde. Akustiske paneler, gulvbelægning, bløde materialer og planter kan også hjælpe med lydabsorption. Hvis dine medarbejdere har klaget over lydforstyrrelser, kan du overveje at foretage en støjvurdering for at identificere decibelniveauer i forskellige områder af bygningen.

farveterapi: Dekorative elementer og kreativ brug af farver kan i høj grad påvirke atmosfæren på arbejdspladsen. Bløde blå og grønne farver fremmer traditionelt en beroligende atmosfære, mens lyse gule og røde farver indgyder positiv energi. Det er dog vigtigt at finde en balance, så medarbejderne ikke falder i søvn eller bliver overstimulerede. Derudover kan nogle afdelinger stræbe efter en anden stemning end andre.

hvad kendetegner et ideelt arbejdsmiljø?
hvad kendetegner et ideelt arbejdsmiljø?

fleksibilitet

Et fleksibelt arbejdsmiljø er et miljø, hvor du kan ændre planløsningen for at fokusere på arbejdsprocesser. For eksempel gør rum, der kan opdeles eller kombineres med et tryk på en knap, rullende møbler og flere elektriske tilslutninger, det nemt at ommøblere. Uanset hvordan arbejdspladsen er indrettet, skal den fremme kommunikation, kreativitet og samarbejde.

At skabe fleksibilitet på arbejdspladsen omfatter ikke kun tilpasning af det fysiske rum. Arbejdstagere vil også have mulighed for at kunne vælge, hvor (71 %) og hvornår (83 %) de vil arbejde. Desuden viser resultaterne af Randstads 2023 Workmonitor, at 45-50 % af voksne mellem 18 og 34 år ikke ville takke ja til et jobtilbud uden denne form for fleksibilitet.

Virksomheder med flere funktionærer kan have lettere ved at indføre fjernarbejdsmiljøer og ændringer i arbejdstiden. Men blue-collar arbejdere værdsætter også disse ændringer, og over 60 % svarer, at jobfleksibilitet ville give dem mulighed for at tilbringe mere tid med familien. Hvis din organisation ønsker at tilbyde denne form for goder og samtidig gøre dem praktiske i forhold til produktivitet, er du nødt til fuldt ud at forstå, hvad der driver medarbejderne. 

hvordan virksomheder skaber ideelle arbejdsmiljøer
hvordan virksomheder skaber ideelle arbejdsmiljøer

sociale interaktioner

For at virksomheder kan udvikle sig, kræver det et samarbejde mellem flere teams, fra produktionsmedarbejdere til salgsmedarbejdere og alle derimellem. Ideudveksling er afgørende for at stimulere den kreative proces og holde din virksomhed innovativ.

Som HR-chef er det dit ansvar, i samarbejde med andre virksomhedsledere, at opmuntre til samarbejde, hvad enten det er personligt eller virtuelt. Så hvordan kan du opmuntre de forskellige teams til at komme i kontakt med hinanden? Overvej følgende tips:

● etabler en åben-dør-politik for at vise medarbejderne, at feedback er velkommen

● afhold regelmæssige brainstorming-møder

● undervis teamledere/chefer i, hvordan de bliver mere effektive i deres job ved at uddelegere i stedet for at detailstyre

● giv medarbejderne mulighed for at komme i kontakt med og lære af erfarne medarbejdere inden for deres felt gennem mentorship og coaching

● skab firma-/teamevents, hvor kolleger kan interagere med hinanden under afslappede forhold – medarbejdere, der har et godt forhold til hinanden, arbejder bedre sammen.

Det er vigtigt, at medarbejderne føler sig godt tilpas med at dele ideer og at samarbejde. Det ideelle arbejdsmiljø skal naturligvis udelukke mobning eller chikane, og det er HR-afdelingens ansvar at hjælpe med at bekæmpe denne adfærd. Sørg for at have passende HR-politikker og procedurer på plads for at opmuntre medarbejderne til at rapportere disse problemer.

hvorfor det er afgørende for virksomhedens succes at skabe et ideelt arbejdsmiljø.
hvorfor det er afgørende for virksomhedens succes at skabe et ideelt arbejdsmiljø.

meningsfyldt arbejde

Medarbejderne har brug for at høre til, og hvis de deler og bruger din organisations mål og værdier aktivt i hverdangen, kan det give dem et ekstra formål. Her er løsningen kommunikation. Ved alle dine medarbejdere, hvor deres job passer ind i virksomhedens overordnede mål? Denne information kan gives videre gennem ledere, nyhedsbreve eller medarbejdermøder. Sørg også for at skabe fælles oplevelser på tværs af medarbejdergrupper, herunder dem, der arbejder på hjemmefra.

Medarbejdere, der brænder for det, de laver, nyder i højere grad deres arbejde og liv generelt. Gallups State of the Global Workplace Report fandt en direkte sammenhæng mellem arbejdsengagement og generel trivsel. Men desværre går over halvdelen af verdens arbejdstagere glip af denne glæde.

Stimulerende arbejdsmiljøer kan hjælpe medarbejderne med et bedre arbejdsliv og samtidig forbedre andre aspekter af deres liv. Randstads 2023 Workmonitor viste, at "medarbejdere lægger stor vægt på, hvordan de bliver behandlet og har det på arbejdspladsen". Hav det i tankerne, når du overvejer, hvordan din virksomhed skal værdsætte sine medarbejdere.

udfordrende arbejdsopgaver

For at opbygge et positivt arbejdsmiljø skal du tilbyde dine medarbejdere muligheder for vækst, både vertikalt og horisontalt. Ifølge Randstads Employer Brand-undersøgelse var karriereudvikling den femte største motivationsfaktor for medarbejdere globalt og den næststørste drivkraft i Latinamerika. Rapporten viste dog også, at europæiske virksomheder generelt manglede noget i denne kategori.

For at støtte en virksomhedskultur karakteriseret af læring og udvikling kan du overveje at tilbyde følgende:

  • kurser i nye teknologier, ledelse og personlig udvikling
  • muligheder for mentorship
  • karrierecoaching
  • fjernundervisning
Consultation_illustration_UseBackgroundWhite_RGB

Opdag andre måder at tiltrække og fastholde kandidater på.

download vores employer brand rapport fra 2023

hvordan virksomheder skaber ideelle arbejdsmiljøer

Som så mange andre værdifulde mål kræver udviklingen af et dynamisk arbejdsmiljø en langsigtet tankegang. Det er en løbende proces, hvor du kan fejre milepæle undervejs, i modsætning til mindre, isolerede indsatser.

Nedenfor viser vi eksempler på forandringer i arbejdsmiljøet, som er foretaget af andre virksomheder, der anvender denne langsigtede strategi og tager ét skridt ad gangen.

toyota

Når det gælder arbejdsmiljøer på fabrikker, er Toyotas produktionssystem blevet anerkendt som en af de mest innovative måder til forbedring af effektiviteten og opmuntring af medarbejderne til at samarbejde. Et af de koncepter, der bidrager til et positivt arbejdsmiljø, er at give arbejderne større indflydelse. Det Toyota kalder “Jidoka”. Hver enkelt medarbejder kan stoppe hele produktionslinjen, hvis de opdager et problem. Hurtig opmærksomhed og forbedring af processer for at øge effektiviteten hjælper medarbejderne med at føle sig som en nødvendig del af hele produktionsprocessen, hvilket øger deres opfattelse af at høre til. Toyota har konsekvent været blandt de bedste arbejdsgivere i vores Randstad Employer Brand-undersøgelse i Argentina.

louis vuitton moët hennessy

LVMH, en multinational organisation med speciale i luksusprodukter, er ifølge Randstad research en af de fem bedste arbejdsgivere at arbejde for i Frankrig. En del af årsagen er virksomhedens branding-strategi, som tilbyder medarbejderne en attraktiv løn og fordelene ved dens gode omdømme.

Potentielle medarbejdere kan hurtigt identificere positive aspekter af virksomhedens arbejdsmiljø ved at scanne dens kandidatside, som promoverer:

  • mangfoldighed
  • vækstmuligheder
  • følelsen af at høre til
  • fleksibilitet
  • meningsfuldhed
  • miljømæssigt ansvarlige virksomhedsværdier

oracle

Ifølge Randstad Brand Research er teknologivirksomheden Oracle en af de bedste arbejdsgivere i Storbritannien, når det gælder et behageligt arbejdsmiljø. Virksomheden lå også på tredjepladsen, når det gælder work-life balance i 2022. 

Ud over en komplet løn- og medarbejderpakke med sundhedsfordele og økonomiske fordele tilbyder Oracle nogle unikke medarbejdergoder til sine medarbejdere, herunder måder at købe ekstra ferie på og rabatter til billeasing og andre ting. Andre trivselsmuligheder omfatter et cykel-til-arbejde-program, yogaundervisning og medlemskab af fitnesscentre.

For at give medarbejderne mulighed for at gøre en forskel i verden, matcher Oracle personlige donationer til velgørenhed ud over virksomhedens årlige donationer. Endelig får alle medarbejdere 40 betalte frivillige timer om året, så de kan give noget tilbage til et program efter eget valg.

general electric

I over 25 år har General Electric fokuseret på at skabe et ideelt arbejdsmiljø for kvinder og dermed øge deres deltagelse på arbejdspladsen. Den multinationale virksomhed med hovedkontor i USA har afdelinger inden for luftfart, vedvarende energi og sundhedspleje. Ifølge 2021 Diversity Annual Report er halvdelen af bestyrelsesposterne besat af kvinder, og antallet af kvindelige medarbejdere er steget i alle sektorer sammenlignet med året før.

GE's successtrategier omfatter:

  • at betale mænd og kvinder lige meget, inden for en differentiering på 1%.
  • at sponsorere ressourcegrupper blandt medarbejdere for at hjælpe med at sikre, at der tages hensyn til forskellige medarbejderbehov i alle nye politikker og procedurer
  • at gøre uddannelsesprogrammer tilgængelige for en mangfoldig gruppe af unge for at fremme lysten til STEM-læring og derved skabe en fremtidig kompetencepulje
  • at udligne rekrutteringsprocesser for at tiltrække underrepræsenterede minoriteter
  • at gennemføre 'stay interviews' med nuværende medarbejdere for at identificere udfordringer og styrker

Ovenstående eksempler på arbejdsmiljø er blot et udpluk af de mange måder, hvorpå organisationer omstrukturerer sig selv for at tiltrække eftertragtede medarbejdere. Dit arbejdsmiljø skal afspejle din virksomheds værdier og forretningsmodel. Men uanset om du har 200 eller 2.000 ansatte, skal det også understøtte den enkelte medarbejder og dennes trivsel.

Consultation_illustration_UseBackgroundWhite_RGB

Vil du høre mere om hemmelighederne bag tiltrækning og fastholdelse de bedste medarbejdere i en organisation?

download vores employer brand rapport.
om eksperten
Hans Henrik Davidsen
Hans Henrik Davidsen

Hans Henrik Davidsen

national director - randstad danmark

Hans Henrik har indgående kendskab til og mange års erfaring indenfor rekruttering, bemanding og HR-løsninger. Som en del af Randstad Danmarks ledelsesteam er Hans Henrik med til at sætte retningen og konceptualisere visionen for de enkelte forretningsområder.

hold dig opdateret om de seneste nyheder, trends og tendenser om rekruttering og arbejdsmarkedet.

tilmeld