betydningen af en strategi for løn og personalegoder
Hvad gør løn og personalegoder så vigtige? For det første ønsker dine medarbejdere at blive betalt – de har brug for betalingen.
For det andet udgør lønninger og personalegoder en stor procentdel af virksomhedens samlede budget. For de fleste virksomheder udgør lønomkostningerne mellem 15 % og 30 % af virksomhedens budget, men disse omkostninger kan være meget højere for nogle virksomheder. Derfor giver det absolut mening at have en strategi på plads for en udgift, der udgør næsten en tredjedel af budgettet.
Endelig er det ikke så let at udvikle en løn- og fordelspakke for medarbejderne, som det er blot at fastsætte lønnen og tilføje nogle fordele efterfølgende. Udviklingen af en samlet lønpakke kræver strategisk planlægning og kloge valg med hensyn til, hvilke personalegoder der bør og ikke bør indgå i forbindelse med lønnen. Hvis du forstår, hvilken indvirkning disse valg har på din organisation samt på dine nuværende og potentielle talenter, kan det hjælpe dig med at udvikle en løn og medarbejderpakke, der opfylder dine forretningsmål.
fordele ved at have en lønstrategi på plads
En strategisk aflønningsplan giver mange fordele, herunder:
en konkurrencefordel
En omfattende strategi for aflønning af medarbejdere kan give din virksomhed en konkurrencefordel ved at sikre, at den tilbyder de specifikke lønninger og fordele, som talenter i din branche ønsker. Hvis du kan fremhæve disse løn- og personalegoder på din karriereside og i dine stillingsopslag, kan du øge din virksomheds muligheder for at tiltrække og fastholde de bedste talenter.
opbygger loyalitet
En nylig undersøgelse viste, at 60 % af de arbejdstagere, der mener, at deres arbejdsgiver bekymrer sig om deres trivsel, planlægger at blive på deres nuværende arbejdsplads som minimum de næste to til tre år. Hvis du tilbyder dine medarbejdere de typer af medarbejderfordele, som de virkelig ønsker, kan det være med til at vise dem, at virksomheden bekymrer sig om dem. Med tiden kan denne følelse af omsorg opbygge loyalitet blandt dine medarbejdere og forbedre medarbejderfastholdelsesgraden.
øget produktivitet
Undersøgelser viser, at medarbejdere er 13 % mere produktive, når de er glade. Ved at skabe en løn- og fordelspakke, der fokuserer på medarbejdernes fysiske, mentale og økonomiske sundhed, kan du øge deres trivsel og dermed også produktiviteten.
tilgang til lønstrategien
En tilgang, du kan overveje, når du udvikler din lønstrategi, er at tage stilling til, om du ønsker at være:
- markedsførende: Dette er en aggressiv strategi, hvor arbejdsgiverne beslutter at fastsætte lønninger, der ligger over de normale markedssatser. Denne fremgangsmåde kan give din virksomhed en konkurrencefordel og gøre det lettere at skaffe talenter. Du kan også tilbyde færre personalegoder, da lønningerne er højere. Ulempen er, at højere lønninger betyder højere lønomkostninger.
- tilbageholdende: At være tilbageholdende i forhold til markedet betyder, at arbejdsgiverne fastsætter lønninger, der er lavere end de normale markedssatser. Denne metode er almindelig praksis blandt nonprofitorganisationer, som kan tiltrække arbejdskraft på grund af de velgørende ydelser, de leverer. Risikoen ved at sætte lønningerne for lavt er, at virksomheden kan få svært ved at tiltrække og fastholde medarbejdere. Med denne strategi er personalegoder som f.eks. fleksible arbejdstider og betalt fritid endnu vigtigere.
- imødekomme markedet: At leve op til markedsniveauet er den mest almindelige mulighed og kræver, at arbejdsgiverne fastsætter lønninger, der ligger tæt på markedsstandarderne. Ved at vælge denne mulighed kan din virksomhed opretholde konkurrencedygtige lønninger og samtidig holde sig inden for budgettet. Med denne type strategi bliver personalegoder et yderst nyttigt redskab til at tiltrække og fastholde talenter.
Husk på, at dette kun er én måde at se på din lønstrategi på. Det er også vigtigt at overveje, hvilken type virksomhed du ønsker at være, hvor meget du ønsker at differentiere dig fra konkurrenterne, og til hvilken pris.
hvordan beregnes medarbejdernes løn og personalegoder?
Det første skridt i beregningen af lønnen for dine medarbejdere er at fastsætte et løninterval for hver stilling. Typisk baserer arbejdsgiverne deres lønintervaller på branchestandarder. De fleste arbejdsgivere bruger detaljerede lønundersøgelser til at identificere gennemsnitslønninger for deres respektive brancher.
Når lønintervallet er på plads, skal HR-teams beslutte, hvor den specifikke løn for hver enkelt medarbejder skal ligge inden for lønintervallet. Typisk vil arbejdsgiverne se på forskellige data, såsom specifikke arbejdsopgaver, anciennitet, krævede kvalifikationer og placering, når de skal træffe denne beslutning.
Personalegoder er lidt vanskeligere at beregne pr. ansat. I de fleste tilfælde lægger arbejdsgiverne blot alle omkostninger i forbindelse med ydelser sammen og dividerer dem med antallet af ansatte. Denne beregning kan tjene som et groft skøn til at bestemme de samlede lønomkostninger for hver enkelt medarbejder.
Det er vigtigt at have en konkurrencedygtig løn for at tiltrække og fastholde talenter. Der er dog mange andre fordele, som du kan tilbyde dine medarbejdere uden at øge dine lønomkostninger. For at hjælpe dig med denne proces har vi udarbejdet en liste over de 10 optimale personalegoder, der også er med til at øge medarbejderfastholdelsen.