i hvilket ocean svømmer kandidaterne?

Mange har nok hørt om den såkaldte ”blue ocean strategy”, som er et varmt begreb blandt ledere, og som lidt forenklet handler om, at man skal undgå ”det røde ocean”, hvor virksomhederne slås på prisen, så blodet flyder. I stedet skal man holde sig til ”det blå ocean”, hvor virksomhederne overlever på innovation og på at skabe noget.

Men hvad hvis man overførte denne metafor til jobmarkedet, hvor man i stedet jagter kandidater til en stilling? Kan man identificere, hvor kandidaterne findes, hvor der er rift om dem, og hvor de er tilgængelige - og ikke mindst modtagelige – over for nye jobmuligheder? 

Der er ingen tvivl om, at vi i de senere år har oplevet et paradigmeskift i forhold til, hvor kandidaterne fortrinsvist befinder sig. For bare 10 eller måske 15 år siden slog de fleste jobsøgende op i avisen for at se, om der ikke skulle være en stillingsannonce, der kunne matche deres kompetencer og interesser. Avisannoncerne er nu forsvundet og jobannoncerne flyttet over på nettet hos jobportalerne. Her findes de stadig, men det er sjældent der, kandidaterne kommer fra, og det store spørgsmål er om de vil være at finde her i fremtiden?

Af Randstads seneste Workmonitor-undersøgelse fremgår det, at tre ud af fire adspurgte lønmodtagere (74 procent) aldrig ser sig om efter nye job. Dog er 20 procent af disse modtagelige for henvendelser, hvis sådanne skulle dukke op.

Hvis vi samtidig ser på antallet af stillingsannoncer på de seks største jobportaler i Danmark, har der i de første fire måneder af 2019 være slået 39.897 job op. Det svarer til en stigning i antallet af job på hele ni procent sammenlignet med 2018, hvor der i de første fire måneder var slået 36.601 job op i Danmark.

Skal kigge andre steder

Antallet af stillingsannoncer vidner i høj grad om, at der stadig er godt gang i jobmarkedet, og også om, at det er her, man skal vise sig frem, hvis man leder efter de aktive jobsøgende. Men hvis du er i markedet efter en specialist, så er du simpelthen nødt til at kigge andre steder hen, siger rekrutteringskonsulent hos Randstad, Mathias Madsen, der blandt andet arbejder med rekruttering af IT-specialister.

»Det er i dag ikke tilstrækkeligt at slå et job op på en jobportal og slet ikke, hvis man er ude efter specialister,« råder han. 

»Risikoen for, at man forsvinder i mængden blandt alle de andre job er selvfølgelig til stede, men endnu værre er det, at du ikke får et kandidatfelt, der er stort nok, hvis du udelukkende bruger den kanal. Ledigheden er i dag rekordlav, og mange af de specialister, som vi søger efter, er i høj kurs i forhold til at få løbende henvendelser fra virksomheder og headhuntere, og der går ofte meget lang tid mellem, at de tjekker ind på jobportalerne, hvis de da nogensinde gør det« siger Mathias Madsen og understreger, at hovedparten af de kandidater, han finder i dag, opspores via netværk og andre kanaler.

»Jeg vil sige, at det er et forsvindende lille antal henvendelser, som jeg modtager fra de traditionelle jobportaler. Man bliver nødt til at møde kandidaterne på deres egen banehalvdel eller i netværk, der er blevet altafgørende for rekrutteringsfolk,« forklarer han og giver eksempler på, hvad der forstås ved ”kandidatens banehalvdel”:

»Der handler selvfølgelig først og fremmest om sociale medier, som i dag er blevet et universalværktøj i forbindelse med rekruttering. Og så er der alle de forskellige communities eller grupper, der findes på nettet inden for forskellige faggrene - der sker virkelig også rigtig meget for eksempel på github.com, som er et forum udelukkende for IT-specialister. Man kan som udgangspunkt sjældent slå job op direkte i de forskellige communities, men som rekrutteringskonsulent kan man bruge dem til at opbygge et stærkt kandidatfelt,« fortæller han.

Nye generationer forstærker tendens

Nogen vil måske indvende, at årsagen til at et jobopslag på en jobportal ikke er tilstrækkeligt - særligt blandt specialister - først og fremmest handler om udbud og efterspørgsel. Men det er en tendens, der vil brede sig også til andre områder – og særligt i takt med at de nye digitale generationer finder vej til arbejdsmarkedet, mener fremtidsforsker Anne-Marie Dall fra Futuria, der forsker i generationer. 

"SoMe-generationen er yngre end Google og vant til at surfe efter det, der føles meningsfuldt og relevant lige præcis for MIG - her og nu - også når det handler om jagten på det næste fede job. Det betyder, at vi skal tænke nyt i forhold til rekruttering af unge medarbejdere og gøre os til i de fora og communities, hvor de unge tjekker ind for at tjekke ud," siger Anne-Marie Dall.

< gå tilbage forrige side

Kommentarer

Ingen kommentarer opslået endnu.

skriv en kommentar

  1.  
indsend din kommentar