Det er de færreste virksomheder, der har råd til at ansætte den forkerte, hvilket foruden at være en dyr affære også kan påvirke resten af arbejdspladsen som en farlig virus, der kan transformere den gode medarbejder til en ufokuseret zombie. En forkert ansættelse er nok til at smitte de andre medarbejdere med en negativ attitude og dårligt engagement, som ender i dårlig performance. Faktisk tager det kun én forkert medarbejder at påvirke et godt team til at blive 'den arbejdende død'.

Små til mellemstore virksomheder med Lean Talent teams har ofte problemer, når opgaverne hober sig op, og cheferne er nødt til at skynde sig gennem ansættelsesprocessen. Men at finde den rigtige medarbejder kan være en udfordring, og processen kan tage mere tid, end mange virksomheder kan betale. 

I Randstads 2015 Workplace Trends Report mener størstedelen af de adspurgte ledere, at det tager 2-3 måneder at besætte en stilling, og når du havde brug for en ny medarbejder i går, er 2-3 måneder meget lang tid. 

Nogle gange ender lederne med at måtte stille sig tilfreds med en gennemsnitlig kandidat til at løfte ekstra opgaver og fjerne stress fra de andre medarbejdere. De går på kompromis, fordi deres teams produktivitet lider, og resultaterne halter. Kort sagt går de på kompromis, fordi de ikke har tid til at gennemgå CV´er og afholde interviews. 

Men hvad koster en fejlrekruttering?

En fejlrekruttering kan blive en rigtig bekostelig affære for virksomheder. En fejlrekruttering på funktionærniveau kan hurtigt koste en virksomhed i omegnen af 500.000 kr. De mest gængse fejlrekrutteringer bliver først opdaget, når den pågældende medarbejder har overstået sin prøveperiode, hvor personen modtager en masse intro og træning. Lønomkostninger og sociale ydelser for 4-6 måneders ansættelse løber i sig selv op, dertil kommer den tid man bruger i ansættelsesprocessen på at læse CV'er, afholde interviews og teste kandidater. Men i kalkylen af omkostninger skal også medregnes den tid kollegaer og chefer har brugt på forberedelse, træning og oplæring af den nye medarbejder, hvilket tager tid væk fra det reelle arbejde. 

Det er ikke kun konsekvenser såsom tid og penge, der eksisterer. Ud over de finansielle omkostninger og mistet tid, er det også skadeligt for alle organisationer at lave fejlrekrutteringer, da det også kan påvirke stemningen på arbejdspladsen og skabe mistillid til ledelsen for deres valg. Dette kan medføre en nedsat produktivitet for andre ansatte i den pågældende afdeling, og det kan gøre tabet endnu værre end de 500.000 kr.

vores kollegaer i USA har lavet en videoillustration af, hvor slemt det kan gå, hvis man ansætter den forkerte medarbejder