Hvis du gerne vil opdages af rekrutteringsbureauerne eller af recruitere hos diverse virksomheder, så er LinkedIn ikke til at komme uden om. Sådan har det lydt gennem de seneste 15 år. I dag er over 2 millioner danskere på LinkedIn, så budskabet må siges at være nået frem. Men skal man gå skridtet videre, er det ikke et spørgsmål om, om du er på LinkedIn, men derimod om hvordan du er på LinkedIn.

Mads Fridthjof er kommunikations- og marketingschef og tidligere rekrutteringschef i Randstad og specialist i brugen af LinkedIn. Han oplever, at rigtig mange kunne have gavn af at justere deres LinkedIn-profil.

»Din LinkedIn-profil skal være dynamisk, og så skal du udnytte de muligheder, som findes, men de to leveregler er det desværre alt for få, der efterlever. Alt for mange glemmer helt enkelt at opdatere sin profil med elementære karriereoplysninger, eller også undlader de helt at opdatere deres profil med uddybende kompetencer og meritter, og det er rigtig ærgerligt, da disse informationer ofte er afgørende for at adskille sig i mængden,« siger han.

Grundlæggende handler det om at være relevant i den måde, man opbygger, plejer og passer sin LinkedIn-profil.

»En LinkedIn-profil er i dag dit ’Personlige Brand’. Det handler ikke om, hvor meget du kan skrive på din profil, eller hvor mange indlæg du kan lave, men mere om at du skriver den relevante information, der gør, at rekrutteringskonsulenten eller den pågældende virksomhed  finder dig og synes, at du er interessant,« siger Mads Fridthjof.

gode råd til en god linkedIn-profil

Spam ikke

Går du i gang med en større sanering af din profil, så kan det være en god ide at slå notifikationer til netværket fra, så alle din ændringer ikke fylder dit netværks nyhedsfeed op.

Billede

Brug et professionelt billede. Måske synes du, at den slags burde være uden betydning, men det er med til at forme dit umiddelbare udtryk, og så er det noget af det første, folk kigger på. Om det skal være et farvebillede eller et sort-hvid-billede, er der delte meninger om. Men et farvebillede giver som oftest et mere livligt og varmt indtryk. 

Overskrift/Titel

Når du skal skrive din titel , så skriv en titel, som du ved, der søges på – ikke en krøllet titel, som der aldrig søges på. Din formelle (måske krøllede) titel kan godt være i headeren, men det er især vigtigt, at titlen står nede i teksten/summary.

Summary

Prioritér din opsummering rigtig højt. Opsummeringen er noget af det første, folk læser på profilen, og det er her, du kan sætte ord på konteksten mellem din person, dine kompetencer og kvalifikationer. Husk at bruge vigtige nøgleord for din branche – og meget væsentligt ord, som matcher søgemaskiner.  Lad være med at gøre den for lang – men hellere kort og præcis. Brug eventuel kronologien – hvem du er, hvad du kan og vil, og hvad du brænder for.

Sprog

Det kan være en god idé at vælge engelsk – særligt, hvis du gerne vil arbejde i en international virksomhed. Men husk at være konsekvent. Hvis du har valgt at skrive på engelsk skal al tekst være på engelsk.

Prosa og punktform

Brug lidt prosa og lidt punktform. Punktopstillinger er gode til overblik, mens almindelig tekst er godt til uddybning. 

Ordstilling

Undgå at omtale dig selv i tredje person. Alle ved jo godt, at det er dig, der skriver din egen LinkedIn-profil, og det kan let komme til at virke en smule underligt, hvis du omtaler dig selv som en anden.

Kontaktoplysninger

Husk at skrive dine kontaktoplysninger, herunder mailadresse, telefonnummer samt hvilken by, du bor i -  OG husk at gøre dem synlige!

Connect

Tilføj kontakter løbende og udbyg dit netværk. LinkedIn er opbygget omkring cirkler af folk med kontakt med hinanden, og hvis du er længere væk end tredje led fra nogen, så kan de ikke finde dig. Jo mere du spreder dig, desto mere tilgængelig er du, og jo lettere bliver du fundet.

Vær aktiv i dit netværk

Når dit netværk deler en artikel eller et indlæg, så er det fordi, de implicit beder om din og andres reaktion. Jo mere aktiv du er i dit netværk, jo oftere bliver dit netværk disponeret for dine indlæg og delinger. Og selvfølgelig skal du også være aktiv her, men pas på det ikke bliver opfattet som spam. En tommelfingeregel er, at et sted mellem tre og fem opdateringer/likes om dagen, er det mest optimale.  Det er altid godt at være aktiv, men vær opmærksom på ikke at være overaktiv. Dine kommentarer, likes og delinger vises i dit netværks nyhedsfeed, og er du meget aktiv, kan du ufrivilligt komme til at spamme dit netværk. Så udvælg nøje, hvilke indlæg du finder mest relevante.