sådan skriver du til jobrobotten - og kommer øverst i ansøgningsbunken

Jobrobotter, der screener ansøgninger bliver mere og mere udbredte. Læs her om udviklingen og få gode råd til, hvordan du kommer øverst i ansøgningsbunken, når jobrobotterne står for den første sortering.

”Kære Jobrobot, hvordan skal jeg skrive til dig, hvis jeg skal komme i betragtning til jobbet?”

Det spørgsmål kan man som jobansøger have lyst til at stille - for der er ingen tvivl om, at ’chatbots’ og andre robotteknikker vil fylde meget i fremtiden. Også inden for rekrutteringsbranchen, hvor de vil vinde større indpas – særligt i processen med screening af ansøgninger.

Hos Randstad har man fokus på den udvikling og er allerede i proces med integration af jobrotter i screeningsprocessen, fortæller rekrutteringsdirektør i Randstad, Thomas Bælum.

»Lige nu arbejder vi i Randstad i Singapore, Malaysia og Hong Kong med chatbotten ”Mya”. Det har indtil videre vist spændende resultater, og jeg glæder mig til, at vi på et tidspunkt også kommer til at prøve den af på det danske marked,« siger han.

Han påpeger, at mange mennesker frygter forandringer - særligt på det teknologiske område, fordi man er bange for at blive hægtet af. Men det er tværtimod en fordel med teknologisk udvikling på rekrutteringsfeltet, understreger Thomas Bælum.

»De fremtidige chatbots vil sikre, at matchet mellem kandidat og virksomhed bliver endnu bedre. Man skal aldrig frygte udviklingen – de opgaver som chatbotten vil varetage i fremtiden er helt sikkert opgaver, som de er langt bedre til at varetage, end mennesker er i dag, og deres arbejde vil være behæftet med langt mindre fejlmargin end menneskers,” siger han og tilføjer:

»Den teknologiske udvikling i form af chatbotten vil helt sikkert forbedre den indledende søgeproces og ydermere sikre det rette mach mellem virksomhed og kandidat, men den vil aldrig komme til at overtage hele processen – der vil altid være behov for en menneskeligt dimension”

Thomas Bælum siger, at man ikke skal glemme, at den teknologiske udvikling indtil videre kun ført noget positivt med sig.

»I dag er vi stort set alle udrustet med en smartphone, og selv om mange for ti år siden måske var skeptiske i forhold til, at man nu kunne være online 24/7, så er der nok ikke mange, der vil være foruden,” siger han.

Vær ikke bekymret

Klaus Æ. Mogensen, Fremtidsforsker ved Instituttet for Fremtidsforskning, arbejder med teknologiske tendenser og udvikling. Han fastslår, at man som jobsøgende ikke skal bekymre sig om udviklingen.  

»Der er ingen tvivl om, at teknologien i dag gør, at du stort slet ikke kan mærke, hvorvidt du er i dialog med en robot eller ej. Der er eksempelvis ikke mange, der er klar over, at de såkaldte Tvitterbots var særlig udbredte i forbindelse med den amerikanske valgkamp. Cirka en femtedel af de politiske tweets, der blev udsendt i forbindelse med valgkampen, var genereret af robotter – om man kan lide det eller ej, så vidner det om, hvor langt vi i dag er fremme rent teknologisk,« siger han og understreger samtidig, at man som jobsøger ikke skal være bekymret.

»Når det gælder rekrutteringsprocesser er robotter udviklet til at skulle tage de rutinemæssige opgaver. Jeg tror ikke, at der er nogen her, der vil erstatte et menneske med en robot - med mindre, den er i stand til at tilbyde en forbedret ydelse,« siger Klaus Æ. Mogensen

Klaus Æ. Mogensen mener, at man som jobansøger bør holde fast i de traditionelle værktøjer og metodikker, når man skriver ansøgninger. Dog er der en række ting og virkemidler, man bør have sig for øje, når man skriver til en robot eller chatbot, og han giver her fire bud på, hvad man med fordel kan lægge vægt i forhold til ansøgning og CV.

Match dine kvalifikationer med opslaget

Læs jobopslaget grundigt og tag afsæt i de kvalifikationer, der efterspørges. Dette er som bekendt også væsentligt i dag for at indikere, at du har forstået opgaven og har de fornødne kvalifikationer.

Undgå standardansøgningen

Der er nok ikke tvivl om, at robotten bliver bedre til at fange standardansøgningen. Men skriver du en standardansøgning i dag med henblik på et job, er dine chancer også mindre i forhold til, hvis du skriver en målrettet ansøgning.

Brug de rette tekniske betegnelser

Hvis der i ansøgningen står, at den rette kandidat har en given uddannelse, og det er den, du har, så brug gerne den tekniske betegnelse, som fremgår af jobopslaget. Hvis der eksempelvis står, at der søges efter en cand.merc. så brug den betegnelse og ikke eksempelvis den engelske. Så er du i hvert fald på den sikre side.

Undgå stavefejl

Robotter kan tage stavefejl i et vist omfang. Men det er jo ikke anderledes fra i dag, hvor det ikke tæller til jobsøgerens fordel, hvis ansøgning og CV er fyldt med stavefejl

Af ovenstående fremgår det, at der i den indledende fase i fremtiden ikke er nogen forskel på, hvorvidt du skriver til en robot eller et menneske. Dog foreslår Klaus Mogensen, at man tænker lidt over, hvordan man sætter sin ansøgning op.

»Jeg tror, det vil være en god idé, hvis man lister sine kvalifikationer i et afsnit for sig – for på den måde vil robotten hurtigt kunne matche den respektive kandidat op mod stillingsopslaget uden for meget støj,” lyder det fra fremtidsforskeren.

Og Thomas Bælum supplerer:

Når alt kommer til alt, så er således ikke de store forandringer i måden, vi skriver vores ansøgning og CV på. Holder man sig til de metodiker, som man tidligere er blevet anbefalet er mulighederne ganske gode, for at blive kaldt ind til en samtale, og her er det som bekendt et menneske man møder, " siger han.

< gå tilbage forrige side

Kommentarer

  • 03-01-2018 Lone N Ravn
    Jeg synes faktisk det er negativt at jeg ikke ved om jeg kommunikerer med et menneske eller en robot.
    Og jeg synes der er for mange fejl i tekster lavet af robotter. Også decideret meningsforstyrrende. Og så er det blevet for nemt for producenter at fraskrive sig fejl med begrundelsen at det er maskinoversat.
    Og så har jeg ikke noget imod at blive kaldt gammeldags. For det er vel det man efterhånden er som menneske.
  • 29-01-2018 Liselotte Daastrup
    Om man vil det eller ej, så er robotter fremtiden. Det gør ikke mennesker gammeldags. Det er mennesker, som udvikler. Det er mennesker, som tager ansvar. Det er mennesker, som gør processen færdig. Dette gælder for robotter i produktion, i handel, i bogholderi og rekruttering mm. Jeg har selv været med til at automatisere en del opgaver. Det er en mega spændende proces.
  • 21-03-2018 Lone Nørtoft Ravn
    Jeg er ikke enig i at det er mennesker der tager ansvar: Det har siden PC’ens indtog nærmest været standardsvar når noget fejle at “det er en systemfejl som vi ikke kan gøre noget ved”.
    Desuden begynder jeg at se at der kan komme flaskehalse ift. kapacitet når mange bruger det samme system på samme tid. Det bliver jo ikke nødvendigvis hurtigt hvis man skal sidde og vente på at robotten eller PC’en har power til at udføre den ønskede opgave...

skriv en kommentar

  1.  
indsend din kommentar