sociale medier og jobsøgning

Har du styr på dit digitale fodspor? Og bruger du de sociale medier rigtigt? Ellers kan du få hjælp af Randstads rekrutteringseksperter. Her kan du læse deres gode råd til, hvordan du får mest muligt ud af de sociale medier i din jobsøgning.

Hvorfor bruge sociale medier i din jobsøgning?

I de seneste år er der sket en markant ændring i den måde, hvorpå medarbejdere finder jobs, og arbejdsgivere finder medarbejdere. Sociale medier åbner op for nye muligheder for at profilere sig selv online og skabe værdifulde netværk, der kan åbne døren til attraktive arbejdsgivere.

Samtidig er ”Google” nærmest blevet et standardværktøj for rekrutteringskonsulenter, headhuntere og virksomheder, når de skal finde den rette medarbejder. Alt det betyder, at du skal sørge for, at dit digitale fodspor er med til at styrke dit kandidatur til jobbet – og ikke svække det.

Guide til sociale medier og jobsøgning

Når du bruger de sociale medier i din jobsøgning eller i din langsigtede jobbranding, kan du mangedoble dine chancer for succes, hvis du følger en række enkle regler. Lad os starte med det, du skal huske at gøre på de sociale medier:

  • Vælg de netværk, der kan bidrage positivt til din karriere (fx ud fra de områder, du ønsker at arbejde med), og tilmeld dig netværkene.

  • Læg en internetstrategi for, hvem du vil have i hvilke netværk (fx venner på Facebook og tidligere kolleger på LinkedIn).

  • Når du første gang linker til en anden person, så skriv en (meget) kort kommentar sammen med invitationen. Det skaber en mere personlig relation og maksimerer chancen for, at invitationen bliver accepteret.

  • Brug løbende LinkedIn, også mens du sidder i en fast stilling. Mange vælger desværre først at blive aktive, når de bliver ledige. Men så er der lang vej igen, inden de store, gode og jobskabende kontakter er skabt.

  • På LinkedIn kan det godt betale sig at investere tid i debatterne og uploade kommentarer i de tilknyttede netværk, naturligvis forudsat at du har noget relevant på hjerte.

  • Overvej at oprette en YouTube-konto som en del af din jobsøgning. Ofte kommer et budskab meget klarere igennem, når det sker med levende billeder.

  • En blog, hvor du løbende skriver indlæg, kan også være en fremragende måde at sætte et positivt digitalt aftryk. Husk dog, at dine tekster skal være nøje gennemarbejdede.

Ud over alt det, du skal gøre, er der et par ting, som du IKKE skal gøre:

  • Foretag dig ikke noget online, før du har overvejet det grundigt. Det gælder også på Facebook, hvor dine posts hurtigt kan ende uden for din profil.

  • Undlad generelt at skrive dårligt om andre, fx om en tidligere virksomhed. Du opnår ikke andet end at risikere, at en fremtidig arbejdsgiver fravælger dig på grund af dine negative udtalelser.

  • Overtræd aldrig reglerne i de onlinegrupper, hvor du er aktiv. Igen betaler det sig at holde sin sti ren, uanset hvor den løber hen.

  • Spred dig ikke ud over for mange medier. Bliver dine profiler ikke løbende opdateret, kan det blive misforstået og sende de forkerte signaler.
< gå tilbage forrige side

Kommentarer

Ingen kommentarer opslået endnu.

skriv en kommentar

  1.  
indsend din kommentar