Når en sælger skal til jobsamtale, skulle man måske tro, at vedkommende har visse fordele, idet kandidatens spidskompetence netop er salg. Men disse kompetencer bliver absolut ikke altid omsat på behørig vis, og alt for ofte går arbejdsgiver og arbejdstager skævt af hinanden.

»Jeg synes ofte, man oplever, at en sælger har solgt sig ind til en virksomhed – og kort efter ophører samarbejdet, fordi vedkommende har oversolgt sig selv, og hvis man gør det for mange gange, så kan det komme til at se uheldigt ud på cv'et med for mange små korte ansættelser,« påpeger Mads Fridthjof, rekrutteringschef i Randstad.

Han fortæller dog også, at mange kommer til kort allerede ved jobsamtalen, og at dette bestemt heller ikke er hensigtsmæssigt:

»Jeg vil anslå, at cirka en fjerdedel af jobansøgerne pynter på cv'et, og det er overvejende sælgere, der har en tendens til det.  Men det er en rigtig dårlig idé, for særligt rekrutteringsfolk er skolede til at spørge ind til kandidaten - så i langt de fleste tilfælde finder vi ud af det, og så har vedkommende for alvor diskvalificeret sig selv,« fastslår Mads Fridthjof.

Han understreger dog, at man heller ikke skal undersælge sig selv:

»Omvendt skal man heller ikke undersælge sig selv, for så at tro at man kan overraske positivt, den dag man står med jobbet i hånden, for så er der stor sandsynlighed for, at man slet ikke får jobbet. Jeg plejer at sige, at man skal forsøge at sælge sig selv til kurs 100, så står man med gode kort på hånden,« siger han.

Til jobsamtalen er det endvidere meget væsentligt, at sælgeren har gjort sig nogle nøje og dybere overvejelser om, hvorfor vedkommende netop mestrer fagområdet salg.

»Når vi møder en sælger til jobsamtalen, er de ikke altid i stand til at træde to skridt tilbage, og fortælle hvorfor de har nogle gode salgsegenskaber, og det er ærgerligt, for det synes jeg er en væsentlig faktor. Det vidner nemlig om, at man er i stand til at tage et spadestik dybere,« fastslår Mads Fridthjof.

Kasper Rubæk, projektchef i Business Danmark, er enig langt hen ad vejen, men han påpeger dog, at hvis man skal oversælge noget, så skal det være ens potentiale:

»I min optik må man gerne må oversælge sig selv i forbindelse med ens potentiale – forstået på den måde at man kan referere til ens resultater og prøve at overføre dem til den nye arbejdsplads med henblik på, hvor man kan gøre en forskel.  Når det gælder ens resultater er det dog altafgørende at man kan dokumentere disse,« pointerer han.

»Når du taler om dine resultater, er det væsentligt, at du kan komme med relevante eksempler i løbet af et splitsekund. Hvis ikke du kan det, så kan det hurtigt komme til at lyde som et luftkastel,« fastslår Kasper Rubæk.

gode råd til sælgeren (og alle andre) der skal til en jobsamtale

  • Skriv på dit CV hvad du kan stå på mål for ved en jobsamtale 
  • Betragt jobsamtalen som om I begge har en målsætning – arbejdsgiver skal sælge jobbet ind til dig, lige så meget som du skal sælge dig selv til jobbet
  • Sæt dig godt ind i jobbet / tjek medier og sociale netværk – vis at du kan identificere deres brændende platform og fortæl, hvilken løsning du kan byde ind med 
  • Til jobsamtalen skal du hele tiden være klar til at udspecificere dine resultater og give konkrete eksempler herpå. Det er ikke nok at sige, hvad du har opnået, du skal også fortælle om, hvordan du lykkedes
  • Stil spørgsmål i den rette kontekst. Det kunne være ”Hvad er succeskriteriet for jeres dygtigste sælger i dag?” 
  • Arbejd med din mentale parathed inden du skal ind til jobsamtalen
  • Vær bevidst om at modtageren sidder og tænker på, at sådan her vil du agere, når du er i dialog med virksomhedens kunder 
  • Lyt til modtageren – undlad at tale hele tiden
  • Fokuser på hvad du kan gøre for virksomhedens kunder 
  • Vær klar til at uddybe hvorfor du er en god sælger herunder redegør for dine styrker og svagheder