sådan tiltrækker du produktionsmedarbejdere

Efter en lang periode med udfordringer for supply chains, mangel på arbejdskraft og skiftende efterspørgsel fra forbrugere som følge af COVID-19, er mange produktionsvirksomheder verden over på vej mod normalen igen. Selvom produktionsarbejdspladsen måske aldrig vender helt tilbage til den måde, den fungerede på inden pandemien, er produktionsniveauet på vej tilbage til det niveau, vi så før pandemien.

Faktisk har verdens førende produktionslande - Kina og USA - allerede nået niveauet for 2019. Mange andre ledende lande, heriblandt Storbritannien, Canada og Australien, forventes at matche niveauet for 2019 i senest fjerde kvartal i 2022. Selvom det lyder som gode nyheder, vil lande som blandt andre Argentina og Sydafrika desværre ikke nå det samme produktionsniveau før 2024 eller 2025.

I 2018 forudså Deloitte en mangel på arbejdskraft i produktionsbranchen på op mod 2,5 millioner medarbejdere. Med et hastigt voksende marked kan vi med sikkerhed antage, at manglen kun bliver større i fremtiden for producenter over hele verden.

For at sikre, at din virksomhed kan finde, tiltrække og fastholde de bedste talenter, er du nødt til at forberede dig på fremtiden. Derfor er det tid til at evaluere dine talent acquisition strategier og sørge for at foretage de nødvendige justeringer.

Hos Randstad har vi et indgående kendskab til de forandringer, der finder sted inden for produktionsbranchen, og det gælder også for den store mangel på kompetencer og kvalificeret arbejdskraft - og selvfølgelig også medarbejdernes forventninger til dig. For at hjælpe dig med at navigere i disse ændringer og skabe strategier, der sikrer resultater, har vi identificeret en række skridt, som din virksomhed bør tage. På den måde kan du sikre, at du kan ansætte de stærkeste kandidater på det post-pandemiske jobmarked.

Vi har lavet en liste med et kort overblik over vores bedste tips til at tiltrække produktionsmedarbejdere. Du kan downloade den lige her eller læse med herunder.

download vores tips her

styrk dit employer brand 

Studier viser, at 72% af jobsøgende undersøger potentielle arbejdsgivere grundigt, inden de overhovedet ansøger. Takket være sociale medier og online anmeldelser er det lettere end nogensinde før at tjekke en virksomhed. Hvis det ikke er nok til at gøre det klart, at dit employer brand er altafgørende, viser studier også, at halvdelen af kandidaterne i USA og Storbritannien fastslår, at de ikke ville arbejde for en virksomhed med et dårligt ry. Desværre er produktionsbranchens udfordringer med image noget, der er med til at forværre dette problem, hvilket gør det svært for flere arbejdsgivere i branchen.

Uden et stærkt employer brand skærer du de stærkeste talenter fra og ødelægger mulighederne for dig selv. Det gælder særligt for produktionsvirksomheder på grund af mange kandidaters fejlantagelser om branchen. Du skal derfor ikke kun handle for at skabe et unikt employer brand, men også arbejde for at forbedre hele branchens omdømme.

Heldigvis er der nogle ting, du kan gøre for at styrke dit employer brand og tiltrække kvalificerede kandidater.

1. foretag en employer brand-undersøgelse

Det er umuligt at forbedre dit employer brand, hvis du ikke først identificerer eventuelle mangler. Lav en undersøgelse af dit employer brand for at finde frem til, hvad dine nuværende og fremtidige medarbejdere synes om din virksomhed som arbejdsgiver. Undersøgelsen vil fremhæve virksomhedens styrker såvel som de områder, der kræver forbedring. Vigtigst er, at det får din virksomhed til at bevæge sig i den rigtige retning.

2. skab et trygt arbejdsmiljø

Mens mange arbejdspladser verden over igen er åbnet op, er mange medarbejdere stadig tilbageholdne i forhold til at vende tilbage til en post-pandemisk arbejdsplads. Ifølge en undersøgelse med mere end 4.500 deltagere fra fem forskellige lande, oplevede alle 100% en form for frygt forbundet med at vende tilbage til arbejdet. Du kan afhjælpe stress og frygt omkring sikkerheden og samtidig booste dit employer brand ved at prioritere sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen. Med post-pandemiske tiltag som sikkerhedstræning, arbejdsstationer med afstand og stationer til håndvask, kan du nå langt i jagten på de nye kandidater og holde på dine nuværende medarbejdere ved at styrke netop dit employer brand.

lav en kompetencevurdering

Et hurtigt kig på produktionsbranchen gør det tydeligt for enhver, hvor mange forandringer der er sket på bare de seneste fem år. Vi kan ikke benægte, at automatisering og digitale teknologier er kommet for at blive. I takt med, at teknologien bliver mere dominerende i arbejdsgangene, er der brug for tekniske kompetencer.

Undersøgelser viser, at vi kommer til at mangle over to millioner produktionsmedarbejdere i fremtiden. Derfor er det tid til at handle nu. Du skal ikke bare vente på, at behovet for kompetente medarbejdere materialiserer sig i din virksomhed. I stedet kan du planlægge, hvordan du sikrer de rette kompetencer hos både nuværende og fremtidige medarbejdere, så du kan imødekomme markedets behov så hurtigt som muligt.

1. vurdér nuværende og fremtidige behov for specifikke kompetencer

Når du udfører en kompetencevurdering, er det vigtigt at identificere de kompetencer, din virksomhed har brug for lige nu, samt de kompetencer, din virksomhed med størst sandsynlighed har brug for i fremtiden. Tager du den nuværende mangel på arbejdskraft i betragtning, kan det hjælpe dig med at forberede din virksomhed på fremtiden ved at opbygge en kompetent og kvalificeret medarbejderstab.

Dertil skal du sørge for at identificere både hårde og bløde kompetencer såsom omstillingsparathed, kommunikation og kritisk tænkning. Det er vigtigt at udføre en kompetencevurdering for mange forskellige arbejdsfunktioner i din virksomhed og særligt for de roller, der er vanskelige at udfylde.

2. opdatér dine jobbeskrivelser

Når du har fastslået, hvilke kompetencer din virksomhed har brug for til forskellige roller i virksomheden, så tag dig tid til at opdatere dine jobbeskrivelser. Når du opdaterer disse jobbeskrivelser, skal du tænke på dem fra potentielle kandidaters synspunkt og sørge for, at de klart definerer, hvad jobbet indeholder, hvad virksomhedens forventninger er, og hvilke kompetencer der er nødvendige for at få succes på jobbet. Med præcise jobbeskrivelser på alle niveauer i virksomheden, har du langt større mulighed for at få fingrene i dygtige kandidater, der allerede har de rigtige kompetencer, eller som kan tilegne sig disse gennem erfaring og træning på jobbet.

3. gør træning til en del af din onboardingproces

Nu, hvor du har identificeret de kompetencer, som dine medarbejdere har, er det langt nemmere at designe en ny ansættelsesproces. Du skal sikre dig, at du inkluderer et gennemtænkt træningsprogram i din onboardingproces for at garantere, at nye medarbejdere får de rette færdigheder til rollen, så de kan få succes i jobbet.

identificér de optimale lønninger og medarbejderfordele

Ifølge vores 2021 Randstad Employer Brand Research, er løn og medarbejderfordele den vigtigste faktor for kandidater, når de leder efter nye jobmuligheder. Du skal ikke lave fejlen og tilbyde løn og medarbejderfordele, der ligger under gennemsnittet, for i dag kender de dygtige kandidater deres værd, og de er villige til at vente på det rigtige jobtilbud med den rette løn.

Uden konkurrencedygtige lønninger og medarbejderfordele bliver det vanskeligt - hvis ikke umuligt - for din virksomhed at tiltrække de bedste og mest kompetente kandidater på et jobmarked i hård konkurrence. Ved at identificere de optimale lønninger og medarbejderfordele inden for din branche, kan du lave løn- og fordelspakker, der matcher industriens standarder.

1. undersøg markedsstandarderne 

Kombinationen af COVID-19 og manglen på arbejdskraft har skubbet lønniveauet i vejret hos en lang række forskellige brancher. Hvis din virksomhed endnu ikke har indsamlet grundig viden om markedet i forhold til lønninger, er det ved at være på tide. Randstad kan hjælpe din virksomhed med at identificere det optimale lønniveau for dit marked. Vi har allerede hjulpet virksomheder med at spare penge, selvom de hæver lønniveauet.

2. undersøg mulighederne for remote arbejde

Da pandemien ramte, var mange medarbejdere nødsaget til at arbejde hjemmefra. Selvom markedet igen er åbnet op, har mange medarbejdere ikke travlt med at komme tilbage på arbejdspladsen, og særligt ikke på fuld tid. Mange medarbejdere foretrækker nemlig at arbejde hjemmefra.

Mens hjemmearbejde måske virker umuligt inden for produktionsbranchen, er der en række arbejdsfunktioner, hvor man godt vil kunne klare opgaverne hjemmefra - såsom maskiningeniører og kvalitetsmanagers. Start med at undersøge, hvilke roller og opgaver der kan klares hjemmefra. Herefter skal du sikre dig, at du investerer i et monitoreringssystem, der gør det muligt for medarbejderne at få data i realtid, selvom de sidder hjemme.

Arbejdsgivere skal også finde en måde, hvorpå de kan give medarbejderne mere fleksibilitet, hvis der ikke er mulighed for hjemmearbejde. Det kan eksempelvis gøres gennem en fleksibel arbejdsplan eller ved at gøre deltidsarbejde muligt.

3. forstå medarbejdernes behov

Nutidens kandidater kigger også grundigt på virksomhedens medarbejderfordele, inden de accepterer et jobtilbud. Det er derfor vigtigt, at du tilbyder fulde pakkeløsninger, der inkluderer værdifulde fordele. Du skal have in mente, at nogle kandidaters behov har ændret sig under pandemien.

Sundhedsforsikring er eksempelvis blevet langt vigtigere, og det gælder særligt for medarbejdere i lande uden en statsbetalt sundhedsforsikring. Også mere betalt ferie og fleksible arbejdstider er væsentligt, og mange er stadigvæk udfordrede i forhold til sygdom i familien, hjemmeskoling og ansvar for ældre familiemedlemmer. Tag dig tid til at evaluere dine nuværende medarbejderes behov for at opnå en bedre forståelse for, hvilke former for fordele der er vigtige for dem.

opbyg en kandidatpulje

At slå en ledig stilling op er ikke længere nok, når du vil finde nye medarbejdere med de rette kvalifikationer. I stedet er det altafgørende for din virksomhed, at I tager proaktive skridt mod at opbygge en kandidatpulje, som I kan trække på, når det er nødvendigt. Ved at være et skridt foran kan du hurtigere finde kandidater og tiltrække de helt rigtige til dine ledige stillinger.

Hav altid in mente, at det tager tid at opbygge en stærk pipeline af talenter, som giver resultater. Derfor bør du starte processen hurtigst muligt. Her er nogle tips til, hvordan du kommer i gang.

1. udvikling af en kandidatpulje til forskellige stillinger

At opbygge en effektiv kandidatpulje betyder ikke, at du blot kan oprette en pulje af fremtidige kandidater, der har de færdigheder, du søger. I stedet bør du opbygge flere forskellige pipelines til forskellige roller i din virksomhed. Talentpuljerne skal bestå af fremtidige kandidater med de rette kompetencer, og som matcher specifikke stillinger i din virksomhed. Du bør derfor oprette en pulje særligt for de stillinger, der er svære at rekruttere til.

2. søg aktivt efter passive kandidater

På grund af den store mangel på kompetencer er der ikke nok aktive kandidater på jobmarkedet til at udfylde de ledige stillinger. Produktionsvirksomheder er derfor nødt til at fokusere aktivt på at rekruttere passive kandidater. Strategier som medarbejderreferencer og marketing på sociale medier kan være særligt effektive til at tiltrække passive kandidater. Husk på, at disse kandidater allerede arbejder et andet sted. Selvom de måske er villige til at skifte job, søger de ikke aktivt efter nye muligheder. Derfor skal du tilpasse ansøgningsprocessen, så den er simpel og hurtig for de passive kandidater. Ellers får du svært ved at få disse kandidater til at gennemføre processen.

3. få support fra en HR-partner

Én af de helt store fordele ved at arbejde med et professionelt rekrutteringsbureau er, at det giver dig adgang til en stor pulje af dygtige talenter, der allerede er screenede. Til forskel fra andre rekrutteringsbureauer, tager vi hos Randstad os tid til bedre at forstå vores kunders behov i rekrutteringen og din virksomheds målsætninger. Vi samarbejder med ansættelsesansvarlige og supervisors, der hjælper os med at forstå det nødvendige sæt af kompetencer til fulde. Når vi først har denne information, kan vi gennem vores innovative teknologi opbygge en skræddersyet pipeline med talenter, der er baseret på din virksomheds unikke profil.

udnyttelse af HR-teknologier

Digitale teknologier er ikke kun effektive til at forbedre produktionens processer. De kan også hjælpe med rekruttering, og bruges teknologierne korrekt, kan HR-tech være særligt effektivt til at hjælpe virksomheder med at strømline deres ansættelsesproces, forbedre kandidaternes engagement og skabe bedre resultater. Der er flere måder, hvorpå du kan anvende denne teknologi til at forbedre dit outcome i forbindelse med ansættelser.

1. strømlin din ansøgningsproces

Hvis din virksomhed er udfordret og ikke får mange ansøgere, kan det være grundet en for lang proces. Studier viser, at 60% af ansøgere stopper midt i en ansøgningsproces, fordi den er for lang. HR-teknologier kan hjælpe dig med at strømline ansøgningsprocesser, så de bliver nemmere at komme igennem. Eksempelvis kan den rette digitale teknologi sikre, at din ansøgningsproces også kan gennemføres på telefonen.

2. sortér blandt ansøgerne

De fleste virksomheder har ikke svært ved at finde ansøgere til åbne stillinger. Faktisk kan én enkelt stilling generere flere hundrede ansøgninger og i stedet ligger udfordringen i at finde kandidater med de rigtige kompetencer. Virkeligheden er desværre den, at mange virksomheder ikke har tid til at foretage referencetjek og læse i dybden. Heldigvis kan en HR-teknologi som Randstad Relevate gøre det nemmere for dig. Teknologien er designet til at hjælpe virksomheder med at automatisere og optimere referenceprocessen.

3. skab engagement

En anden fordel ved HR-teknologi er muligheden for at forbedre kandidaternes engagement gennem rekrutteringsprocessen. Når de er oprettet korrekt, kan teknologien sende reminders ud til ansøgere og tillade fremtidige kandidater at skemalægge kommende interviews online. Dertil kan teknologi såsom Relevate Interview hjælpe dig med at strømline din ansættelsesproces og få succes med denne. Det vil ikke kun forbedre oplevelsen hos kandidaterne, det vil samtidig styrke dit employer brand, hvilket i sidste ende kan få kandidater til at acceptere et jobtilbud.

Fik du noget ud af vores tips? Vi har samlet et komplet overblik over, hvordan du tiltrækker produktionsmedarbejdere.

download vores tips her

artiklens ekspert

Lars Kjærulf - Director, Large Accounts

Randstad Danmark

< gå tilbage forrige side