I takt med den hurtige udvikling inden for AI-teknologi, er HR-specialister ved at få øjnene op for potentialet i generativ AI i rekruttering. Værktøjer, der kan generere tekst-, video- og lydindhold, er effektive, billige (eller ofte gratis) og populære blandt rekrutteringsmedarbejdere og kandidater.

I en tid, hvor den globale mangel på arbejdskraft ikke viser tegn på at aftage, kan rekrutteringsmedarbejdere drage fordel af alle værktøjer, der gør det muligt for dem at få mere ud af deres eksisterende ressourcer. 

I takt med at teknologien bliver mere avanceret, og brugerne bliver dygtigere, vil kunstig intelligens i HR blive endnu mere udbredt.

download: guide til anvendelse af generativ AI i rekruttering

download: guide til anvendelse af generativ AI i rekruttering

download

Generativ AI gør allerede en forskel. En Gartner-undersøgelse fra 2023 om AI i rekruttering og HR viste, at 81 % af HR-lederne allerede har implementeret eller er i gang med at undersøge generative AI-løsninger til rekruttering på arbejdspladsen. En undersøgelse udført af Canva af 5.000 jobsøgende viste også, at næsten halvdelen har brugt teknologien til at forbedre deres CV.

Men selv om mange ledere er nysgerrige efter at anvende kunstig intelligens i HR, er det ikke alle, der er sikre på, hvad disse anvendelser kunne være. I denne artikel opdeler vi rekrutteringsprocessen i dens mest grundlæggende faser og giver nogle eksempler på, hvordan generativ AI kan anvendes (eller undgås) i hver af dem.

brug AI til at identificere mangel på færdigheder eller arbejdskraft i din virksomhed

Den allerførste fase i en vellykket rekruttering er at forstå, hvad din virksomhed faktisk har brug for. Hvor skal der ske forbedringer, og hvilke vigtige færdigheder mangler der i øjeblikket i arbejdsstyrken? Du bør også afveje dine muligheder - har du brug for et nyt fast medlem af teamet eller en midlertidig ressource til at hjælpe med et enkelt projekt?

På dette stadie vil de rigtige svar komme fra virksomheden selv. Generative AI-værktøjer kan være effektive, når de får de rigtige instruktioner, men de er ikke orakler. Mange af dem er trænet på offentligt tilgængelige oplysninger fra internettet og har ikke adgang til den interne viden, der er nødvendig for præcist at definere din virksomheds behov.

Alligevel kan offentlige LLM'er stadig være nyttige som inspirationskilde eller sparringspartner. At give en generativ AI-chatbot nogle grundlæggende oplysninger om din virksomheds situation og bede den om at foreslå nogle potentielle kompetencemangler kan være et godt udgangspunkt for interne diskussioner - men du skal ikke stole på alt, hvad den har at sige. AI-løsninger til rekruttering kan stadig ikke helt erstatte en rekrutteringsekspert med dyb viden om virksomheden.

Dog begynder nogle platforme at muliggøre forbindelser med virksomhedens systemer, hvilket giver dem kontekstspecifik viden udover blot de eksterne data, de er trænet på, hvilket gør deres output særligt relevant og værdifuldt.

RM_051
RM_051

udarbejdelse af jobbeskrivelsen

De grundlæggende elementer i jobbeskrivelsen bør ligeledes komme fra interne eksperter i din virksomhed. Det er kun dig og dine kolleger, der kender detaljer som jobbets løn, vigtigste ansvarsområder og nødvendige kvalifikationer - selvom det kan være nyttigt at bruge generative AI-værktøjer som kilde til interaktiv feedback.

Generativ AI er virkelig praktisk, når det er tid til at pakke disse grundlæggende detaljer ind i en engagerende, attraktiv jobbeskrivelse, der tiltrækker de bedste talenter. Giv detaljerne til et generativt AI-chatværktøj og giv det nogle retningslinjer for tone of voice og andre krav, såsom inkluderende sprogbrug, og det vil øjeblikkeligt skabe en AI-genereret jobbeskrivelse. Resultatet vil kræve analyse og justeringer, men ved at bruge AI i rekrutteringen på denne måde kan du forbedre hastigheden og kvaliteten af dine jobbeskrivelser - særligt hvis rekrutteringsteamet ikke har stærke skrivefærdigheder eller er i tidsnød.

Generativ AI kan også bruges til at udføre jobanalyse og hjælpe med at identificere færdigheder, uddannelse og erfaring, der vil være nyttige i rollen, og dermed udvide din talentpulje. Det kan også være nyttigt at anvende generative AI-værktøjer til at skabe resultatbaserede jobbeskrivelser, hvilket kan øge både kvaliteten og antallet af kandidater. Begge disse anvendelser kan udføres af rekrutteringsmedarbejdere, HR-teamet og ansættelsesledere.

søgnin og matchning af talent

Det er i denne fase, at de rekrutteringsansvarlige distribuerer jobbet på relevante platforme, kontakter deres egne kandidatnetværk og begynder at modtage ansøgninger. Generelle, gratis generative AI-værktøjer kan være fristende at bruge i denne fase, men hensynet til samtykke og privatlivets fred betyder, at du ikke bør bruge dem til screening af CV’er. Brug af private, sikre AI-rekrutteringsværktøjer til kandidatscreening kan dog øge den manuelle søgning betydeligt.

Værktøjer, der gør det muligt at søge gennem passive kandidatprofiler og filtrere dem baseret på dine krav, har eksisteret i årevis. Men de avancerede sprogfærdigheder i nutidens AI-værktøjer gør dem meget bedre til at skabe præcise match for kandidater, der måske er gået under radaren.

Store sprogmodeller (LLM'er) forstår naturligt sproginput, uanset om det er skrevet eller talt, hvilket gør det muligt for brugere af LLM-drevne søge- og matchløsninger at indtaste forespørgsler på deres eget sprog. Det gør boolske søgninger lettere og giver eksperter en anden måde at formulere deres kandidatbehov på, så de får flere relevante resultater.

Sørg for, at AI bruges til at supplere din manuelle sourcing proces og ikke erstatter den helt. Mange udviklere kæmper stadig med at rette de algoritmiske skævheder, der er til stede i deres AI-værktøjer, hvilket kan føre til utilsigtet diskrimination mod visse kandidater.

Denne alvorlige udfordring kan dog blive et mindre problem i fremtiden. For eksempel har et globalt finansselskab udviklet en AI-løsning, der bruger en avanceret sprogmodel (LLM), og den viste sig at være bedre til at undgå skjulte skævheder end tre andre kommercielle løsninger. De sikrede dette ved først at fjerne navne og andre demografiske oplysninger fra ansøgningerne, inden AI'en analyserede dataene.

En undersøgelse fra forskningsvirksomheden Anthropic viste lignende resultater. Ved blot at fortælle deres LLM, at det er ulovligt at diskriminere, og instruere den i at ignorere demografiske data, kom de tæt på at eliminere bias helt.

download: guide til anvendelse af generativ AI i rekruttering

download: guide til anvendelse af generativ AI i rekruttering

download

forhåndsudvælgelse og screening af kandidater

At arbejde med AI kan være en stor hjælp, når det er tid til at sortere uegnede ansøgere fra og indsnævre listen til kun de bedste kandidater. Chatbots er mere end i stand til at håndtere simple screeningsspørgsmål — for eksempel at spørge ansøgere, om de har kørekort, eller om de har de nødvendige akademiske kvalifikationer til stillingen. Dog kan traditionelle, ikke-LLM-drevne chatbots føles upersonlige og være svære at kommunikere med for nogle ansøgere.

Integration af generativ AI i eksisterende chatbots kan øge deres responsivitet markant, og mange udbydere af rekrutteringsværktøjer arbejder allerede på det. I stedet for blot at forstå svar på binære spørgsmål kan disse AI-chatbots nu forstå en bred vifte af svar på flere sprog, give mere 'menneskelige' svar og håndtere komplekse opgaver - endda booke interviews i automatiserede telefonopkald med kandidater.

gennemførelse af jobsamtaler

Generative AI-værktøjer kan understøtte hele rekrutteringsprocessen, men de fleste ledere ønsker stadig en personlig samtale, før de beslutter sig for at ansætte en person - selv om AI kan bruges til at automatisere samtalerne fuldstændigt, en praksis, der er blevet kritiseret af ansøgere og medier.

Men brug af AI til jobsamtaler kan give øjeblikkelig feedback og nye ideer, når du forbereder dig på at møde kandidater. Skarpe og tankevækkende spørgsmål, der er relevante for kandidatens baggrund, kan være udfordrende at udvikle alene. Nogle enkle prompts kan give dig en lang liste med AI-generede spørgsmål, som du kan tilpasse til dine behov, samt give kandidaterne mulighed for at øve sig på jobinterviews via rollespil med AI.

onboarding af nye medarbejdere

Generativ AI har nogle interessante anvendelsesmuligheder, selv når interviewfasen er overstået, og den udvalgte ansøger begynder arbejdet. Førstehåndsindtrykket er vigtigt, men onboarding-processen kan være tidskrævende og udfordrende, især for kandidater, der arbejder eksternt. Ved at skabe en virtuel assistent med generativ AI, der er uddannet til at være ekspert i din virksomheds interne processer, politikker og struktur, får nyansatte en pålidelig og personlig guide, der kan besvare alle spørgsmål, sætte dem i forbindelse med den uddannelse, de skal gennemføre, hjælpe dem med at udfylde nødvendige formularer, sætte dem i forbindelse med deres arbejdskammerat og arrangere møder i deres første uger på jobbet for at hjælpe dem med at finde sig til rette.

Førstehåndsindtryk er vigtige, men onboarding-processen kan være tidskrævende og udfordrende, især for kandidater, der arbejder remote. Ved at skabe en virtuel assistent med generativ AI, der er trænet til at være ekspert i din virksomheds interne processer, politikker og struktur, får nye medarbejdere en pålidelig og personlig guide, der kan besvare spørgsmål, sætte dem i forbindelse med den nødvendige træning, de skal gennemføre, hjælpe dem med at udfylde nødvendige formularer, connecte dem med deres mentor eller buddy og arrangere møder i de første uger for at hjælpe dem med at falde til.

Denne form for AI-onboarding kan være en stor støtte for nye medarbejdere og fungerer som et supplement til deres menneskelige mentor, ikke som en erstatning.

find flere anvendelsesmuligheder for generativ AI

Hvis du er på udkig efter flere AI-løsninger til rekruttering og yderligere måder at integrere generativ AI i din proces, har vi lavet en guide til de mest interessante anvendelsesmuligheder inden for rekruttering. Download den nedenfor, og find ud af, hvordan denne teknologi kan øge performance i din egen organisation. 

download: guide til anvendelse af generativ AI i rekruttering

download: guide til anvendelse af generativ AI i rekruttering

download
om eksperten
author lars kjaerulf
author lars kjaerulf

Lars Kjærulf

director, operational talent solutions

Lars er overordnet ansvarlig for Randstad Operational Talent Solutions og Randstad Inhouse Services i Danmark. Lars har en stærk forståelse for virksomheders HR-udfordringer og begrænsninger og bidrager med sine mange års erfaring indenfor bemandingsløsninger, personaleoptimeringer og procesoptimering til at skabe værdi for vores kunder med behov for en stor fleksibel arbejdsstyrke.

hold dig opdateret om de seneste nyheder, trends og tendenser om rekruttering og arbejdsmarkedet.

tilmeld