Der hænger lige nu en stor, mørk sky over det danske arbejdsmarked, som i dagene efter påske kan vise sig at få store konsekvenser. Ikke kun for de flere hundredetusinde offentligt ansatte, men også for virksomhederne og ikke mindst for de lønmodtagere, der er beskæftiget i den private sektor.

De fleste, der arbejder i den private sektor, er nemlig dybt afhænge af de ydelser, som ansatte i den offentlige sektor leverer. Sundhed, børnepasning og transport er blot nogle af de områder, som sikrer, at folk kan få dagligdagen til at hænge sammen, og som lige nu ser ud til at blive lammet af forestående konflikt.

»Jeg kan naturligvis godt frygte, at mange medarbejdere vil få store problemer, såfremt den truende konflikt bliver til virkelighed. Og selv om medarbejderens rettigheder er begrænsede, så bør virksomhederne i den grad imødekomme den enkeltes ønsker,« siger Tine Ryg Cebrian, der er HR-direktør i Randstad.

Reglerne er klare

Hvis man kigger på, hvilke rettigheder den enkelte medarbejder har, når det gælder en mulig storkonflikt, er reglerne forholdsvis klare. Det er medarbejderens ansvar - og ikke virksomhedernes - at løse de udfordringer, som opstår.

I forbindelse med konflikter er det især to områder, som vil komme til at påvirke medarbejdere på arbejdspladsen. Det drejer sig henholdsvis om transport til og fra arbejde samt om børnepasning. Men når det gælder transport, er det medarbejderens ansvar at komme til og fra arbejde, og når det gælder børnepasning, er det på samme måde, og folk har altså ikke krav på, at virksomhederne redder kastanjerne ud af ilden for dem.

Men det er værd at overveje, at virksomheden i denne vanskelige tid står med en god mulighed for at sætte lidt ind på goodwill-kontoen ved at hjælpe de ansatte.

Mange især småbørnsfamilier risikerer at blive ramt hårdt af konflikten, og særligt hvis virksomhederne ikke rækker hånden ud og hjælper - og eventuelt tilbyder at medarbejderen kan tage børnene med på arbejde. Det er naturligvis ikke alle steder, at det kan lade sig gøre, men de steder, hvor det kan, vil Tine Ryg Cebrian klart anbefale, at virksomhederne smider et redningsbælte ud til medarbejderne.

»Man skal have for øje, at det lige nu er arbejdstagers marked mere end det er arbejdsgivers marked. Det betyder også, at mange virksomheden arbejder aktivt med employer branding. Virksomheden har nu en unik mulighed for at vise, at de er den moderne arbejdsplads, der imødekommer medarbejdernes ønsker. Modsat under storkonflikten i 2013 er mange i dag også udrustet med forskellige devices, der gør, at vi har mulighed for at koble os op andre steder end inden for virksomhedens fire vægge,« pointerer Tine Cebrian, der stadig håber på, at konflikten bliver løst inden den 4. april.