Teamwork har altid været meget vigtigt inden for it. Selv de mest geniale teknologer er afhængige af gruppen for at komme i mål. Med den hastighed nye teknologier kommer til verden med i forhold til for eksempel data, cloud og mobillity, og med den specialisering, der i dag er nødvendig for at forstå og udnytte disse nye teknologier fuldt ud, så er det nu mere end nogensinde før kritisk nødvendigt at være i stand til at sammensætte et godt hold. Men hvordan finder man ud af, om en kompetent person samtidig er en holdspiller?

Heldigvis er der masser af videnskab bag det at identificere gode holdspillere. En teamplayer karakteriseres af forskellige egenskaber, som ledelsen kan bruge i beslutningen om, hvorvidt en bestemt person er god at have med på holdet. De fleste egenskaber kender du nok i forvejen, eller også har du dem kraftigt på fornemmelsen, men her følger alligevel en gennemgang:

  • Først og fremmest skal du have fat i de folk, der holder hvad de lover, og som gør de ting, som de siger, at de vil gøre og til planlagt tid. Hvis ikke man kan overholde aftaler, så er man en dårlig holdspiller, der kan ende med at indvirke negativt på hele holdet.
  • God kommunikation er essentielt - fra begge parter. Du skal have fat i de mennesker, der både forstår at lytte og tale.
  • En god teamplayer tilbageholder ikke informationer for egen vindings skyld. Det betyder ikke, at personen ikke er karrierebevidst eller tænker over den personlige gevinst, der kan komme af arbejdet, men de er vægter fællesskabet højt.
  • Du skal finde frem til de personer, som vil være aktive. Dem der melder sig frivilligt til aktiviteter for eksempel, i modsætning til dem der bare læner sig tilbage og iagttager de andre. Det er samtidig de mennesker, der går mest op i projektets og holdets succes.
  • De skal være gode til at modtage og give kritik og udvise respekt for andre holdkammeraters meninger - også når der er uenighed.
  • En god teamplayer kender sine egne styrker og svagheder - og de ved, hvordan de skal bruge deres styrke til at opnå mål.

Holdarbejde vil kun blive mere vigtigt i fremtiden, og således også it-chefens evne til at forstå og håndtere teamwork og til at sammensætte det rigtige hold.