Ledere er personer, der inspirerer andre medarbejdere til at arbejde bedre og løse enhver form for problem, der end måtte opstå i en virksomhed. I det følgende kigger vi på nogle af de typiske opgaver og ansvarsområder, som en leder kan have i sit daglige virke:
arbejdsbeskrivelse for lederjobbet
Som leder har du som regel ansvaret for følgende:
-
du sikrer en optimal og gnidningsfri drift
Uanset om du arbejder i produktions- eller detailbranchen, er du ansvarlig for at den daglige drift fungerer gnidningsfrit. Det betyder, at du skal sikre, at budgettet overholdes, og at cashflowet forbliver positivt.
Som leder har du brug for en plan og retning, som virksomheden skal følge. Du udvikler kortsigtede og langsigtede mål for at opretholde motivationen og for at virksomheden følger den kortlagte vision. Du udarbejder også strategier, så virkomheden fortat kan vækste.
Ledere er ofte ansvarlige for alle af virksomhedens funktioner. Det betyder, at du ofte skal samarbejde med HR-teamet om at klarlægge behovet for ansættelser. Du er også involveret i on-boarding af medarbejdere, præstationsbedømmelse og oplæring for at holde dine medarbejdere motiverede.
Det er ikke nok blot at have en plan; som leder skal du også stå for planlægning og administrationen af dine teams og levere de nødvendige ressourcer, for at de kan udføre deres opgaver. Som leder motiverer du dine medarbejdere, er i tæt dialog med dem og er behjælpelig med at løse forskellige problemer.
At måle præstationer er en leders opgave. Efter at have fastsat de rette mål og leveret de nødvendige ressourcer, er det din opgave at følge op på projekternes fremskridt for at sikre at de forskellige mål nåes. Det er her vigtigt at rådgive og korrigere, når der opstår problemer, således at projektet forløber som planlagt.