produktivitet er afhængig af menneskelig kapital.

En af de største bekymringer for mange arbejdsgivere over hele verden under den igangværende Covid-19-pandemi har været indvirkningen på arbejdsstyrkens produktivitet. 

De fleste virksomheder har skulle finde nye måder at arbejde på. Mange medarbejdere har måtte flytte arbejdspladsen hjem i privaten og interagerer nu udelukkende med kunder og kolleger virtuelt i stedet for det fysiske møde. Andre fortsætter med at møde fysisk ind på arbejdspladsen hver dag, men udfører deres job på nye måder og under andre betingelser end tidligere. Alle gør deres bedste. Men hvor produktive har virksomhederne egentlig været under pandemien i forhold til, hvor de var før Covid-19? 

Forskellige data har vist, at hjemmearbejde kan føre til forbedret produktivitet. Det betyder imidlertid ikke, at alle virksomheder har kunne drage fordel af dette. Noget tyder i stedet på, at de bedste organisationer har været på den vindende side af produktivitetskampen, mens de fleste andre ifølge Harvard Business Review kæmper med produktiviteten. Ifølge udgivelsen er de virksomheder, som lykkedes bedst, 20% mere produktive “due to the way they acquire, develop, team and lead scarce, difference-making talent.”

Hvad, dette fortæller os, er, at selv under de nuværende svære og uforudsigelige betingelser kan virksomheder opnå bedre resultater ved at fokusere på deres strategi for menneskelig kapital. Medarbejderne er altså nøglen til enhver virksomheds succes – og det gælder både før, under og efter pandemiens udbrud.

Usikkerhed og forandringer er blevet en norm i den verden, vi lever i i dag. Det globale jobmarked er i gang med en stor transformation og både medarbejdere og virksomheder er nødt til at indstille sig på, at investering i medarbejderne i form af bl.a. omskoling og videreuddannelse er en nødvendighed for at overleve og være relevante og produktive på fremtidens arbejdsmarked.

Videreuddannelse eller ”upskilling” handler om den løbende uddannelse, som hjælper dine medarbejdere videre i deres nuværende karriere. Disse medarbejdere har muligvis arbejdet for din organisation i flere år og har en dybdegående forståelse af både din kultur og dine kunder. En menneskelig indsigt og viden, som I med fordel kan investere i i form af videreuddannelse, hvorved den menneskelige kapital øges.

Med omskoling eller ”reskilling” er der fokus på de af dine medarbejderes eksisterende færdigheder, som der kan viderebygges på med henblik på give dem færdigheder til at varetage de nye jobfunktioner, som I som virksomhed har brug for. Dette har for mange virksomheder været ekstremt vigtigt at kunne trække på for at kunne opretholde momentum under pandemien.

Såvel reskilling som upskilling er altså altafgørende for succes – både for medarbejderne, din virksomhed, for arbejdsglæden, konkurrenceevnen og produktiviteten. Dine medarbejdere og medarbejderudvikling bør således være i centrum ikke kun for at overleve, men også for at vækste i 2021 og fremover.

< gå tilbage forrige side