Kampen om kandidaterne spidser til, og set i lyset af at meget få danskerne er aktivt jobsøgende, er det endnu mere afgørende, at du udarbejder en jobannonce, der er fængende, og som gør, at en potentiel kandidat får lyst til at læse opslaget og søge jobbet eller dele det på sociale medier, når vedkommende møder dette på nettet.

Vi har bedt seniorkonsulent Birgitte Larsen fra Randstad i Aalborg om en række gode råd til, hvordan du skriver den perfekte jobannonce.

»Som udgangspunkt er der helt klart plads til forbedringer når det gælder jobannoncer.  Alt for mange prioriterer ikke dette særlig højt, og det gør, at virksomhederne går glip af en række kandidater. Det er selvfølgelig altid muligt at søge ekstern hjælp, men der er også meget som du kan gøre selv,« siger Birgitte Larsen og giver følgende gode råd

Show, don’t tell

Hvis virksomhederne selv skal sige det, så er der ikke ende på de positive tillægsord, der passer på dem. Virksomhederne er alle sammen ’innovative’, stillingen er altid ’udfordrende’ og ansøgerne skal være ’i stand til at holde mange bolde i luften på en gang’. Men hvis man beder om klicheer, så får man klicheer. Hvorfor spilde plads på at bede om en medarbejder, der er ’omstillingsparat’, så ansøgeren skal spilde plads på at skrive det samme, når alle ved, at det er en kliché, som ingenting betyder? Hvis jobbet er meget omskifteligt, så bør det i stedet fremgå af jobbeskrivelsen, og hvis din virksomhed virkelig er innovativ, så burde det ikke være et problem at signalere det, ved at fortælle om alle de mange nye tiltag der er blevet gennemført.

Vær præcis i beskrivelsen af jobbet

Mange begår den fejl at være for svævende i jobbeskrivelsen, og det kan gøre det svært for ansøgeren at gennemskue, hvilke arbejdsopgaver der rent faktisk vil indgå i en almindelig hverdag.

Spørg dem der kender stillingen

En upræcis jobannonce kan hænge sammen med, at de mennesker, der skriver opslaget, ikke nødvendigvis kender jobbet specielt godt, og derfor er det en god ide rent faktisk at spørge den person, der er i stillingen nu, om hun eller han vil bidrage med en beskrivelse.

Brug punkter og uddybende tekst

Punktopstillinger kan være rigtig fine for overblikkets skyld, men de skal følges op af en lidt mere uddybende beskrivelse for at give mening. Lad desuden være med at skrive alle mulige og umulige småting med i jobbeskrivelsen. Find i stedet de vigtigste elementer i jobbet og koncentrer beskrivelsen om dem.

Lad være med at oversælge jobbet

De fleste stillinger indeholder kedelige rutineopgaver, og det bør også være med i beskrivelsen.

Sælg virksomheden 

Et stillingsopslag er et stykke kommunikation med omverden, som bliver læst af mange flere mennesker end dem, der ender med at søge jobbet. De fleste ansøgere vægter desuden den generelle beskrivelse højt, når de skal finde ud af om en stilling er noget for dem. Er det en virksomhed, de kan identificere sig med og gerne vil avancere i?

Du skal lede efter den rigtige

Formålet med et stillingsopslag er ikke at få så mange ansøgere som muligt. Heller ikke at få dem med den højeste uddannelse eller mest erhvervserfaring. Formålet med et stillingsopslag er i stedet at få de bedste af de rigtige ansøgere til at søge jobbet.

Gør annoncen medieklar

Husk at ikke alle er superinteresserede i din virksomhed på forhånd, og derfor skal du arbejde for at fange opmærksomheden hos kandidaterne. Det betyder, at du skal finde på en god, fængende og gerne overraskende overskrift, og du skal altid sørge for godt billedmateriale.