I dag er jobmarkedet arbejdstagers marked, og sådan har det været igennem de seneste år.

Men i juni og juli måned har vi oplevet et lille fald, hvis man ser på antallet af opslåede stillinger på de største portaler i Danmark.

»Det er meget tydeligt, at vi lige nu befinder os på arbejdstagers marked, og at det er de arbejdssøgende, der i høj grad sætter dagsordenen på jobmarkedet. Ledigheden er rekordlav i disse år, og det giver jobsøgerne gunstige betingelser. Omvendt stiller det også store krav til virksomhederne i jagten på kandidater, og i den forbindelse har jobportalerne fået en noget anden betydning, end de havde tidligere,« fortæller Hans Henrik Davidsen, der er rekrutteringsdirektør i Randstad.

Han forklarer, hvordan en traditionelt opslået stilling på en jobportal i dag har fået en anden betydning.

»For få år tilbage fik rekrutteringsbureauer og headhuntere mange ansøgninger via de traditionelle kanaler, men i dag har markedet ændret sig. I dag bevirker teknologien, at mange jobportaler crawler stillinger fra hinanden, hvilket igen betyder, at der ligger rigtig mange stillinger på de forskellige portaler. Når man er jobsøgende kan man opleve, at man drukner blandt så mange opslag, og i stedet søger man så andre steder hen, når man skal holde sig orienteret om jobmuligheder – hvis man da ikke lader helt være,« forklarer Hans Henrik Davidsen.  

Bruger SoMe

»Af samme grund vælger mange virksomheder i dag jobportalerne fra og anvender i stedet sociale medier og især Linkedin til at lede efter kandidater. I mange tilfælde vælger virksomhederne at slå jobbet op på deres egen hjemmeside og bruge sociale medier til at gøre opmærksom på, at de har et job ledigt. Årsagen til, at mange jobopslag alligevel ender på jobportalerne, er, at portalerne bruger teknologi til at crawle markedet for stillinger,« fortæller Hans Henrik Davidsen.

Rammer også de passive jobsøgende

Og der er også andre fordele ved at bruge sociale medier til at reklamere for jobopslag.

»Når man i dag søger en kandidat - og det gælder især specialister eksempelvis inden for engineering og IT-området, så kræver det meget mere end et opslag på en jobportal blandt mange tusinde andre jobopslag. Det kræver først og fremmest et netværk, som bidrager med at dele det glade budskab, for på den måde rammer du også de passive jobsøgende, som i udgangspunktet ikke hyppigt orienterer sig på jobportaler,« siger Hans Henrik Davidsen og understreger samtidig, at det er en tendens, som man vil se mere af i fremtiden.

»Jeg har svært ved at forestille mig, at de nye digitale generationer vil surfe rundt blandt tusinder af jobs på jobportalerne. Hvis de er utilfredse med deres jobsituation, vil de først og fremmest søge via sociale medier og, ikke mindst; aktivere deres netværk - og det er her, virksomhederne og rekrutteringsbureauerne skal finde dem,« råder rekrutteringsdirektøren.