administrativ medarbejder.

Er du organiseret og detaljeorienteret? Trives du med at arbejde i et struktureret arbejdsmiljø? Så er et job som administrativ medarbejder måske det helt rigtige for dig.

ledige jobs

find info om jobbet

administrativ medarbejder.

Som administrativ medarbejder er du en vigtig brik i kontorets dagligdag og virksomhedens succes. Du samler trådene på kontoret, og du supporterer dine kollegaer og kunder.

Vil du gerne vide mere om, hvad en administrativ medarbejder laver, hvad lønnen er for en administrativ medarbejder og hvilke typer at administrative opgaver, der findes, så læs videre.

På denne side har vi nemlig samlet en masse information om jobbet som administrativ medarbejder. Du kan blandt andet finde information om:

se ledige jobs som administrativ medarbejder her

  • Financial Controller Aarhus og omegn

    03-10-2022 Aarhus og omegn, Midtjylland Fastansættelse

    Randstad søger på vegne af Silvan en Financial Controller til deres hovedkontor i Brabrand. Controlling-afdelingen er helt essentiel mht. at skaffe data, der kan styre Silvan ...

    læs mere
  • koordinator Aarhus og omegn

    03-10-2022 Aarhus og omegn, Midtjylland Vikariat

    Kan du holde overblik i en travl hverdag med mange funktioner, og motiveres du af mange kontaktflader? Så kunne nedenstående meget vel være noget for dig. For vores kunde TDC ...

    læs mere
  • Financial Accounting Manager Hobro

    03-10-2022 Hobro, Nordjylland Fastansættelse

    Would you like to become part of a dynamic and action-oriented organization with excellent possibilities for professional as well as personal development? And do you have the ...

    læs mere
  • Jurist Birkerød

    03-10-2022 Birkerød, Hovedstaden Fastansættelse

    Motiveres du af at løse komplekse juridiske problemstillinger i en hverdag med spændende og varierende opgaver? Kan du yde kompetent rådgivning inden for særligt forsynings- og ...

    læs mere

job som administrativ medarbejder?

Hos Randstad har vi mange kunder, som har brug for hjælp til administrative opgaver. Registér dig i vores database og øg dine jobmuligheder.

opret profil
 

hvad laver en administrativ medarbejder?

Som administrativ medarbejder tager du dig af en bred vifte af administrative opgaver, som dækker alt lige fra registreringer, koordinering, kundeservice til lettere økonomiopgaver og projektstyring. Du forbereder også tidsplaner til møder og sørger for, at alle modtager den rette information.

Administrative medarbejdere er organiserede og fleksible personer, der sikrer at hele kontoret kører som det skal. 

Dine kompetencer og din opmærksomhed på detaljer er værdifuld i mange forskellige sektorer og brancher. Det betyder, at en administrativ medarbejder er en vigtig og nødvendig ressource på alt lige fra hospitaler til produktions- og teknologivirksomheder.

Passer en karriere som administrativ medarbejder til dine organisatoriske evner og din sans for detaljer? Så læs videre for at finde ud af, hvilke kompetencer og kvalifikationer du skal have for at trives i en stilling som administrativ medarbejder.

se vores ledige stillinger som administrativ medarbejder her

ledige jobs
 

uddannelse og kvalifikationer

som kundeservicemedarbejder

For at blive administrativ medarbejder behøver du ikke en specifik uddannelse. Der er mange veje og uddannelser til et job som administrativ medarbejder eller kontorassistent, og din vej til drømmejobbet vil ofte afhænge af dine interesser og erfaring.

Til gengæld er det afgørende, at du har gode kommunikative evner både på skrift og i tale, er detaljeorienteret og organiseret.

Nedenfor finder du et indblik i nogle af de uddannelsesveje, som kan lede til en stilling som administrativ medarbejder:

EUX kontoruddannelse

Det er muligt at tage en kontoruddannelse som EUX, hvilket er en kombineret erhvervsuddannelse og gymnasial eksamen. Kontoruddannelse har en varighed på 4 år og tager udgangspunkt i løsning af opgaver på et kontor indenfor forskellige specialer.

Uddannelsen giver mulighed for at vælge specialerne administration, advokatsekretær, offentlig administration, revision, spedition og shipping eller økonomi.

Valg af speciale vil afhænge af dit interesseområde og ønske om ansættelse og jobfunktion efterfølgende

administrationsøkonom

Administrationsøkonom-uddannelsen er en 2 årig videregående uddannelse, som kræver en forudgående gymnasial eksamen eller relevant adgangsgivende erhvervsuddannelse.

Som færdiguddannet administrationsøkonom har du mulighed for at arbejde med administration, sagsbehandling, udvikling, kvalitetssikring og personalestyring i både private og offentlige virksomheder og organisationer. 

administrationsbachelor

Som administrationsbachelor bliver du uddannet til at løse og udvikle administrative drifts- og udviklingsopgaver i politisk styrede organisationer. Som administrationsbachelor er du typisk ansat i den offentlige sektor, men du kan også få job i private virksomheder, der har brug for dine solide organisatoriske kompetencer.

Uddannelsen til administrationsbachelor er en videregående uddannelse, som tager i alt 3½ år, inklusiv 1 semester med praktik.

Som administrationsbachelor løser du administrative opgaver, udvikler, analyserer nye muligheder og tager vigtige beslutninger inden for den offentlige sektor. 

kvaliteter og kompetencer for administrative medarbejdere

Nogle af de færdigheder, du har brug for som administrativ medarbejder, er bl.a:

  • IT-færdigheder:

Som administrativ medarbejder har du brug for grundlæggende IT-færdigheder for at kunne skrive rapporter og udføre dataindtastningsopgaver. Kendskab til tekstbehandling, regneark og databaser er også vigtigt.

  • organisatoriske færdigheder:

Arbejdet som kontorassistent indebærer, at du skal jonglere med mange forskellige opgaver. Du er nødt til at prioritere og planlægge opgaverne for at undgå forsinkelser. Du skal også administrere kalendere og skemaer for forskellige ledere, og uden organisatoriske evner vil du hurtigt miste overblikket

  • opmærksomhed på detaljer:

Som administrativ medarbejder er det afgørende, at du så vidt muligt udfører dine opgaver uden fejl. Dine skriftlige materialer og rapporter skal f.eks. fremhæve korrekte og nøjagtige data og fakta. Det hjælper dig derfor, hvis du er detaljeorienteret og grundig

  • initiativrig og selvkørende:

Du skal kunne forudse udfordringer og løse problemer, før de eskalerer. Derfor skal du være en selvstarter, der kan styre opgaverne godt i mål.

din arbejdsplads.

Som administrativ medarbejder arbejder du på et kontor i alt fra advokatfirmaer, hospitaler, skoler, offentlige myndigheder til private virksomheder i alle brancher. Som administrativ medarbejder er det ofte en mulighed at arbejde hjemmefra.

find din arbejsplads her
 

arbejdet som administrativ medarbejder

arbejdsopgaver og ansvar

Nogle af de daglige opgaver for en administrativ medarbejder omfatter bl.a:

kommunikations- og korrespondanceopgaver:

Som administrativ medarbejder svarer du på telefonopkald, besvarer e-mails og videresender beskeder til forskellige medarbejdere. Dit arbejde omfatter også udarbejdelse af dokumenter og rapporter samt sikring af korrekt dokumentation og opbevarelse af relevant indhold.

drift og planlægningsopgaver:

Ud over at være ansvarlig for din egen tidsplan vil du også ofte være ansvarlig for planlægning og koordinering af andre opgaver og arrangementer. Dette kan f.eks. være bookinger, afregninger og sikring af nødvendige foranstaltninger.

organisatoriske opgaver:

Som administrativ medarbejder er det vigtigt at have fremragende organisatoriske færdigheder og kunne tilpasse sig skiftende behov i forhold til administration af f.eks. virksomhedens systemer og databaser. Du udfører dataindtastningsopgaver, arkiverer de nødvendige dokumenter og sikrer, at det er let at finde frem til dokumenterne.

bogholderi- og økonomistyringsopgaver:

I nogle stillinger vil du som administrativ medarbejder også udføre grundlæggende bogholderiopgaver. Det kan f.eks. være registrering og afstemning af kontorudgifter, udarbejdelse af fakturaer til kunder og sikre overholdelse af budgetter til f.eks. kontorartikler og rejser.

support til personaleafdelingen:

Som administrativ assistent kan din stilling også omfatte personalefunktioner som f.eks. forberedelse af jobsamtaler og tilrettelæggelse af uddannelsesforløb. Du supporterer HR i udarbejdelse af medarbejderjournaler og opdaterer medarbejderhåndbøger og lignende med relevante politikker.

hvem er dine kolleger?

Som administrativ medarbejder arbejder du ikke kun sammen med andre administrative medarbejdere. Du har også en tæt kontakt til ledelsen, økonomi, salgsafdelingen, kundeservice og andre dele af administrationen.

find dine næste kolleger her
 

hvad tjener en administrativ medarbejder?

Som administrativ medarbejder eller kontorassistent vil din løn ofte være individuelt fastsat afhængig af dine opgaver, erfaring og kompetencer.

Lønnen varierer også alt efter om du er kommunalt ansat, arbejder i staten eller er privatansat, samt hvilken branche du arbejder i. Geografiske faktorer påvirker også din løn.

Som nyuddannet kontorassistent vil din løn typisk ligge på mellem 26.000-27.000 kr. om måneden inklusiv værdi af personalegoder, tillæg og pension mv. Det svarer til omkring 312.000-324.000 kr om året.

De fleste kontorassistenter/administrative medarbejdere vil være en del af en overenskomst for kontorarbejde. Det kan f.eks. være funktionæroverenskomsten for Handel, Viden og Service eller overenskomsten med KL for administrations- og it-personale.

Arbejder du som administrativ medarbejder/kontorassistent hos Randstad, vil din stilling være omfattet af førstnævnte.

Det betyder blandt andet, at du udover din grundløn optjener 7 % til en fritvalgsopsparing, som du selv råder over. Hertil kommer arbejdsmarkedspension på 12 % af din løn, hvoraf 8% er arbejdsgiverbetalt, og 4% er egenbetaling. 

Du vil naturligvis også modtage feriepenge på 12,50% ligesom du optjener retten til afholdelse af feriefridage jf. overenskomstens bestemmelser.

vikariat eller fast stilling?

Start din karriere hos Randstad. Et vikariat fører ofte til en fast stilling, og mulighederne er mange.

ledige stillinger
 

fordele ved at arbejde som administrativ medarbejder hos randstad

Når du arbejder gennem Randstad, har du en række fordele.

For eksempel:

  • er dit vikariat altid omfattet af en kollektiv overenskomst. Det vil sige, at ansættelse og aflønning sker i henhold til gældende overenskomst. Dette gælder for alle rettigheder såsom pension, feriefridage, opsigelse m.m.
  • kan du altid kontakte din kontaktperson hos Randstad, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.
  • får du mulighed for at afprøve jobbet som administrativ medarbejder i et vikariat hos flere forskellige virksomheder. Hvis jobbet som administrativ medarbejder er noget for dig, er der ofte gode muligheder for en fastansættelse hos en af vores kunder. Alternativt kan vi hjælpe dig med andre spændende jobmuligheder efter endt vikariat.

Find dit næste job via Randstad
Upload dit CV i vores database og lad os hjælpe dig med at finde dit næste job.

Se alle vores ledige stillinger her.

bliv en del af en god arbejdsplads

Efterspørgslen efter dygtige administrative medarbejdere er stor, og der er gode jobmuligheder netop nu.

find dit næste job
 

ofte stillede spørgsmål om jobbet som administrativ medarbejder

  • hvad laver en administrativ medarbejder?

    Som administrativ medarbejder varetager du en lang række administrative drifts- og udviklingsopgaver.

    Samtidig trives du med ad hoc-opgaver og besvarelse af diverse henvendelser på telefon og via e-mail.

    Du er organiseret og detaljeorienteret og samler trådene på kontoret.

    Læs mere om de forskellige administrative opgaver, som er en del af jobbet som administrativ medarbejder via dette link.

  • hvad er lønnen for en administrativ medarbejder?

    Hvor meget du tjener som administrativ medarbejder eller kontorassistent vil afhænge af forskellige faktorer, såsom:

    • geografi
    • erfaring
    • uddannelse
    • branche
    • ansvarsområder

    Som administrativ medarbejder er din løn som udgangspunkt individuelt forhandlet.

    Læs mere om lønnen som administrativ medarbejder her

  • hvilke kompetencer og kvaliteter er vigtige som administrativ medarbejder?

    Som administrativ medarbejder skal du være detaljeorienteret, organiseret og have gode kommunikative egenskaber.

    Derudover er det vigtigt, at du har gode grundlæggende IT-færdigheder og ikke er bange for at jonglere med mange forskellige opgaver.

    Desuden skal du trives med selvstændigt arbejde og ad-hoc opgaver.

    Læs mere om uddannelse og kvalifikationer her

  • hvad er arbejdstiden for en administrativ medarbejder?

    Som administrativ medarbejder arbejder du som oftest 37 timer om ugen i en fuldtidsstilling. I nogle virksomheder vil der være tale om betalt frokostpause, mens der andre steder vil være selvbetalt frokostpause.

    Arbejdstiden er normalt placeret i tidsrummet kl. 8-16 eller kl. 9-17. Der er dog flere og flere virksomheder, som ansætter kontorassistenter med mere fleksible forhold, hvor du selv styrer dine mødetider, og hvor hjemmearbejde eller en hybrid arbejdsmodel er en mulighed.

    Der er også mulighed for at blive ansat som administrativ medarbejder i en deltidsstilling.

  • hvordan søger jeg et job som administrativ medarbejder?

    Ønsker du et job som administrativ medarbejder, kan du med fordel tjekke vores ledige stillinger i dit område. Finder du et job, som passer til dine ønsker og kvalifikationer, skal du ikke tøve med at sende os en ansøgning via linket i jobannoncen.

    Du er også velkommen til at uploade dit CV i Randstads kandidatdatabase. På den måde kan vi nemt finde dig, når vi får job ind fra vores kunder, som matcher dine kompetencer.

    Har du brug for hjælp til dit CV eller din ansøgning? Se vores jobtips og karriereråd her!

    Held og lykke med jobsøgningen!