Det er altid forbundet med en vis risiko at give et bud på,
hvad vi kan forvente os af arbejdsmarkedet i fremtiden, men vi vover alligevel pelsen, når vi ser på, hvad vi kan
forvente os af 2020. Men før vi får et kvalificeret bud på tendenserne på
arbejdsmarkedet i 2020, så er det nærliggende at se tilbage på, hvordan området
har udviklet sig i 2019.
Konstant
ledighedsprocent
Generelt er det værd at bemærke, at ledighedsprocenten for
årets første 10 måneder har ligget konstant på 3,7 procent. Med en så lav
ledighed siger det sig selv, at der har været stor aktivitet på jobmarkedet,
når virksomhederne har skulle rekruttere nye medarbejdere.
Cirka 20 procent
skiftede job i kvartalet
Hvis vi samtidig kigger på Randstads workmonitor for
perioden, er det interessant at se hvor mange, der reelt har skiftet deres job
ud i det forgangne år.
I årets første kvartal skiftede cirka 20 procent af de
danske lønmodtagere job (fire procent skiftede job hos samme arbejdsgiver). I årets
andet kvartal skiftede tilsvarende 20 procent jobbet ud (fem procent skiftede
job hos samme arbejdsgiver), og i tredje kvartal skiftede 21 procent job (fire procent
skiftede job hos samme arbejdsgiver).
Jobappetitten
Hvis vi kigger på indsatsen i forhold til lønmodtagernes aktive
jobsøgen, kan vi se, at det i gennemsnit kun var fire procent af lønmodtagerne, som var aktivt jobsøgende over de tre første kvartaler af 2019, mens hele 50 procent
slet ikke var aktive på jobmarkedet. – Og sammenlignet med andre lande har vi
faktisk ikke været særlig jobsøgende i Danmark i 2019.
Læs seneste workmonitor
»Når 2019 har
været præget af en fortsat lav ledighed, der vel kan sidestilles med den
naturlige ledighed, og når lønmodtagerne generelt set ikke er særligt
jobsøgende, så udgør det naturligvis en udfordring for virksomhederne, som i
den grad skal ud og ramme de passive jobsøgende. Man kan vist roligt konkludere,
at det har været arbejdstagers marked, og lige præcis den tendens tror jeg ikke
vil ændre sig i 2020. Og når vi taler arbejdstagers marked, skal man heller
ikke glemme, at muligheden for at skifte job sjældent har været bedre,« forklarer
Michael Holm, som er dirktør for Randstad vikarforretning.
Han
understreger dog samtidig, at mange er tilbageholdne med at tage springet
blandt andet på grund af risikoen for en ny finanskrise som den, vi oplevede
for godt 10 år siden.
»Jeg fornemmer,
at mange holder lidt fast i bordpladen i øjeblikket og har gjort det igennem de
senere år. Det er nok blandt andet fordi, der sker så mange uforudsigelige ting
internationalt for øjeblikket som for eksempel Brexit og udfordringerne omkring
USA’s handelsaftaler - og så har mange industrier også måttet sande, at de er
blevet disrupted i de senere år,« tilføjer han.
»Især sidstnævnte
tror jeg vil få stor indflydelse på arbejdsmarkedet i 2020. Der kan naturligvis
være ræson i at holde fast i sit job set i lyset af den internationale
usikkerhed, men når det er sagt, så skal du også sikre dig, at du hele tiden
udvikler og dygtiggør dig. Med den hastighed og de mange forandringer, der
finder sted i øjeblikket, så er det bare utroligt vigtigt, at du som
medarbejder følger med og hele tiden sikrer, at du bevarer din markedsværdi, og
det tror jeg, at vi vil se som en stærk tendens både i 2020 og i årene fremover,«
siger Michael Holm.
Jobbene flytter sig
Men det er ikke den eneste tendens, der har været i 2019, og
som vil være gældende i årene fremover. Interessant er det også at se, hvordan
udbuddet af job har ændret sig i 2019.
Hvis vi sammenligner måned for måned for 2018 og 2019, så
var der en markant stigning af antallet af jobopslag på landets største
jobportaler i de første seks måneder, hvorefter kurven knækkede.
Men det er altså ikke fordi, der er en lavere efterspørgsel
efter kandidater blandt virksomhederne - det skyldes nærmere, at virksomhederne
og rekrutteringsbureauerne har erkendt at det ikke nytter noget at søge efter
kandidater på jobportalerne alene.
»De sociale medier og sociale netværk er bare blevet større
og større, når vi kigger på, hvor virksomhederne har søgt efter kandidater i
2019. Og den tendens er jeg også overbevist om vil fortsætte i 2020. Særligt et
medie som Linkedin får større og større betydning, når virksomhederne søger efter
nye medarbejdere. Og det betyder også, at når man skal holde sig orienteret på
jobmarkedet, så kan man ikke nøjes med se på jobportalerne, for sociale medier
og netværk betyder mere end nogensinde før, og den tendens vil fortsætte i
årene fremover,« fastslår Michael Holm.