
styrk dit employer brand
Studier viser, at 72% af jobsøgende undersøger potentielle arbejdsgivere grundigt, inden de overhovedet ansøger. Takket være sociale medier og online anmeldelser er det lettere end nogensinde før at tjekke en virksomhed. Hvis det ikke er nok til at gøre det klart, at dit employer brand er altafgørende, viser studier også, at halvdelen af kandidaterne i USA og Storbritannien fastslår, at de ikke ville arbejde for en virksomhed med et dårligt ry. Desværre er produktionsbranchens udfordringer med image noget, der er med til at forværre dette problem, hvilket gør det svært for flere arbejdsgivere i branchen.
Uden et stærkt employer brand skærer du de stærkeste talenter fra og ødelægger mulighederne for dig selv. Det gælder særligt for produktionsvirksomheder på grund af mange kandidaters fejlantagelser om branchen. Du skal derfor ikke kun handle for at skabe et unikt employer brand, men også arbejde for at forbedre hele branchens omdømme.
Heldigvis er der nogle ting, du kan gøre for at styrke dit employer brand og tiltrække kvalificerede kandidater.
1. foretag en employer brand-undersøgelse
Det er umuligt at forbedre dit employer brand, hvis du ikke først identificerer eventuelle mangler. Lav en undersøgelse af dit employer brand for at finde frem til, hvad dine nuværende og fremtidige medarbejdere synes om din virksomhed som arbejdsgiver. Undersøgelsen vil fremhæve virksomhedens styrker såvel som de områder, der kræver forbedring. Vigtigst er, at det får din virksomhed til at bevæge sig i den rigtige retning.
2. skab et trygt arbejdsmiljø
Mens mange arbejdspladser verden over igen er åbnet op, er mange medarbejdere stadig tilbageholdne i forhold til at vende tilbage til en post-pandemisk arbejdsplads. Ifølge en undersøgelse med mere end 4.500 deltagere fra fem forskellige lande, oplevede alle 100% en form for frygt forbundet med at vende tilbage til arbejdet. Du kan afhjælpe stress og frygt omkring sikkerheden og samtidig booste dit employer brand ved at prioritere sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen. Med post-pandemiske tiltag som sikkerhedstræning, arbejdsstationer med afstand og stationer til håndvask, kan du nå langt i jagten på de nye kandidater og holde på dine nuværende medarbejdere ved at styrke netop dit employer brand.
lav en kompetencevurdering
Et hurtigt kig på produktionsbranchen gør det tydeligt for enhver, hvor mange forandringer der er sket på bare de seneste fem år. Vi kan ikke benægte, at automatisering og digitale teknologier er kommet for at blive. I takt med, at teknologien bliver mere dominerende i arbejdsgangene, er der brug for tekniske kompetencer.
Undersøgelser viser, at vi kommer til at mangle over to millioner produktionsmedarbejdere i fremtiden. Derfor er det tid til at handle nu. Du skal ikke bare vente på, at behovet for kompetente medarbejdere materialiserer sig i din virksomhed. I stedet kan du planlægge, hvordan du sikrer de rette kompetencer hos både nuværende og fremtidige medarbejdere, så du kan imødekomme markedets behov så hurtigt som muligt.
1. vurdér nuværende og fremtidige behov for specifikke kompetencer
Når du udfører en kompetencevurdering, er det vigtigt at identificere de kompetencer, din virksomhed har brug for lige nu, samt de kompetencer, din virksomhed med størst sandsynlighed har brug for i fremtiden. Tager du den nuværende mangel på arbejdskraft i betragtning, kan det hjælpe dig med at forberede din virksomhed på fremtiden ved at opbygge en kompetent og kvalificeret medarbejderstab.
Dertil skal du sørge for at identificere både hårde og bløde kompetencer såsom omstillingsparathed, kommunikation og kritisk tænkning. Det er vigtigt at udføre en kompetencevurdering for mange forskellige arbejdsfunktioner i din virksomhed og særligt for de roller, der er vanskelige at udfylde.
2. opdatér dine jobbeskrivelser
Når du har fastslået, hvilke kompetencer din virksomhed har brug for til forskellige roller i virksomheden, så tag dig tid til at opdatere dine jobbeskrivelser. Når du opdaterer disse jobbeskrivelser, skal du tænke på dem fra potentielle kandidaters synspunkt og sørge for, at de klart definerer, hvad jobbet indeholder, hvad virksomhedens forventninger er, og hvilke kompetencer der er nødvendige for at få succes på jobbet. Med præcise jobbeskrivelser på alle niveauer i virksomheden, har du langt større mulighed for at få fingrene i dygtige kandidater, der allerede har de rigtige kompetencer, eller som kan tilegne sig disse gennem erfaring og træning på jobbet.
3. gør træning til en del af din onboardingproces
Nu, hvor du har identificeret de kompetencer, som dine medarbejdere har, er det langt nemmere at designe en ny ansættelsesproces. Du skal sikre dig, at du inkluderer et gennemtænkt træningsprogram i din onboardingproces for at garantere, at nye medarbejdere får de rette færdigheder til rollen, så de kan få succes i jobbet.
identificér de optimale lønninger og medarbejderfordele
Ifølge vores 2021 Randstad Employer Brand Research, er løn og medarbejderfordele den vigtigste faktor for kandidater, når de leder efter nye jobmuligheder. Du skal ikke lave fejlen og tilbyde løn og medarbejderfordele, der ligger under gennemsnittet, for i dag kender de dygtige kandidater deres værd, og de er villige til at vente på det rigtige jobtilbud med den rette løn.
Uden konkurrencedygtige lønninger og medarbejderfordele bliver det vanskeligt - hvis ikke umuligt - for din virksomhed at tiltrække de bedste og mest kompetente kandidater på et jobmarked i hård konkurrence. Ved at identificere de optimale lønninger og medarbejderfordele inden for din branche, kan du lave løn- og fordelspakker, der matcher industriens standarder.
1. undersøg markedsstandarderne
Kombinationen af COVID-19 og manglen på arbejdskraft har skubbet lønniveauet i vejret hos en lang række forskellige brancher. Hvis din virksomhed endnu ikke har indsamlet grundig viden om markedet i forhold til lønninger, er det ved at være på tide. Randstad kan hjælpe din virksomhed med at identificere det optimale lønniveau for dit marked. Vi har allerede hjulpet virksomheder med at spare penge, selvom de hæver lønniveauet.
2. undersøg mulighederne for remote arbejde
Da pandemien ramte, var mange medarbejdere nødsaget til at arbejde hjemmefra. Selvom markedet igen er åbnet op, har mange medarbejdere ikke travlt med at komme tilbage på arbejdspladsen, og særligt ikke på fuld tid. Mange medarbejdere foretrækker nemlig at arbejde hjemmefra.
Mens hjemmearbejde måske virker umuligt inden for produktionsbranchen, er der en række arbejdsfunktioner, hvor man godt vil kunne klare opgaverne hjemmefra - såsom maskiningeniører og kvalitetsmanagers. Start med at undersøge, hvilke roller og opgaver der kan klares hjemmefra. Herefter skal du sikre dig, at du investerer i et monitoreringssystem, der gør det muligt for medarbejderne at få data i realtid, selvom de sidder hjemme.
Arbejdsgivere skal også finde en måde, hvorpå de kan give medarbejderne mere fleksibilitet, hvis der ikke er mulighed for hjemmearbejde. Det kan eksempelvis gøres gennem en fleksibel arbejdsplan eller ved at gøre deltidsarbejde muligt.
3. forstå medarbejdernes behov
Nutidens kandidater kigger også grundigt på virksomhedens medarbejderfordele, inden de accepterer et jobtilbud. Det er derfor vigtigt, at du tilbyder fulde pakkeløsninger, der inkluderer værdifulde fordele. Du skal have in mente, at nogle kandidaters behov har ændret sig under pandemien.
Sundhedsforsikring er eksempelvis blevet langt vigtigere, og det gælder særligt for medarbejdere i lande uden en statsbetalt sundhedsforsikring. Også mere betalt ferie og fleksible arbejdstider er væsentligt, og mange er stadigvæk udfordrede i forhold til sygdom i familien, hjemmeskoling og ansvar for ældre familiemedlemmer. Tag dig tid til at evaluere dine nuværende medarbejderes behov for at opnå en bedre forståelse for, hvilke former for fordele der er vigtige for dem.