mangel på kvalificeret arbejdskraft
Den vedvarende mangel på kvalificeret arbejdskraft kombineret med det voksende kompetencegab spiller helt sikkert en rolle i den aktuelle krise i forsyningskæden. Det er afgørende for leverandørkædens effektivitet at have de rigtige medarbejdere i de rigtige stillinger.
I begyndelsen af pandemien førte karantæner og lukninger til et tab af 114 millioner arbejdspladser alene i 2020. Selv om COVID-19-restriktionerne er aftaget, og markederne genåbnes, kæmper arbejdsgiverne stadig med at skaffe og fastholde den arbejdskraft, de har brug for.
Denne mangel på kvalificeret arbejdskraft har sine egne unikke årsager, herunder den aldrende befolkning, fortsatte COVID-19-udfordringerr, den store opsigelsesbølge og nye krav fra arbejdstagerne. På trods af årsagerne påvirker manglen på arbejdskraft i høj grad organisationernes evne til at afhjælpe forstyrrelser i forsyningskæden.
For eksempel har USA oplevet en mangel på 80.000 lastbilchauffører. Disse logistiske problemer er ikke begrænset til USA. The International Road Transport Union rapporterer, at i 2021 blev 20 % af lastbilsstillingerne ikke besat i 20 lande i Eurasien. Også i Danmark er manglen på chauffører en massiv udfordring. Iflg. en analyse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering er det faktisk det fag i logistikerhvervet som oplever de største rekrutteringsudfordringer. Uden lastbilchauffører bliver det en endnu større udfordring at flytte produkter fra sted til sted.
Når det gælder supply chain industrien n, er det generelt ikke let at besætte ledige stillinger. Ikke alene har vi med en vedvarende mangel på arbejdskraft at gøre, men mange af disse stillinger kræver også særlige kompetencer og erfaring. Lastbilchauffører skal f.eks. have det rigtige kørekort og erfaring, ogmedarbejdere, der beskæftiger sig med supply chain management, skal have erfaring med materialeplanlægning og prognoser.
Desuden er forsyningskæden i dag mere teknologisk drevet end nogensinde før. Selv produktionslinjer og lagre er udstyret med robot- og automatiseringsteknologi. For at denne teknologi skal kunne fungere effektivt, har organisationerne brug for teknisk kyndige medarbejdere. Og ikke kun specialister i softwarekodning og dataanalytikere. De har også brug for medarbejdere på lavere niveauer med tekniske færdigheder og erfaring. Desværre viser en nylig undersøgelse, at kun 1 % af virksomhederne mener, at de har den interne digitale arbejdskraft, som de har brug for.
begrænset lagerbeholdning
Efterhånden som planlægning, styring og prognoser for forsyningskæden blev mere sofistikeret og præcis i årenes løb, begyndte virksomhederne at inkorporere en forretningsmodel, hvor forsyningskæden ligger tæt på kapacitet. Det betyder, at mange organisationer har en mindre lagerbeholdning on site. I stedet er de afhængige af deres komplekse forsyningsnetværk til at levere de forsyninger, de har brug for, når de har brug for dem.
Før pandemien fungerede denne nye forretningsmodel ret godt, og organisationer var ofte i stand til at afbøde de fleste af forsyningskædens forstyrrelser. Denne model giver virksomhederne mulighed for at reducere omkostningerne og forbedre effektiviteten på arbejdspladsen uden at ofre kvaliteten eller hindre produktionsprocessen. Men da COVID-19 pludselig standsede forskellige faser af forsyningskædeprocessen, var nogle virksomheder meget tæt på atopleve betydelige forsyningsmangler.
Problemet er, at denne type forretningsmodel kræver nøjagtige prognoser, hvilket avanceret teknologi hidtil har gjort muligt. Det forberedte dog ikke organisationerne på en global pandemi eller på det omfang af forstyrrelser i forsyningskæden, som den forårsagede. Denne uforudsigelige globale krise gjorde også fremtidige prognoser, i hvert fald under selve pandemien, endnu mere udfordrende.
Desuden sad virksomheder, der i høj grad var afhængige af handel med nationale og internationale distributører, fast, da nedlukninger og rejserestriktioner ramte dem. Disse organisationer blev tvunget til at overgå til lokale og regionale distributører, som også var pressede i forsøget på at imødekomme den øgede efterspørgsel.
Som følge heraf lovede virksomhedsledere at opbygge flere lokale og regionale netværk i forsyningskæden for at beskytte sig mod fremtidige forstyrrelser. Ifølge en undersøgelse havde 38 % af de globale virksomheder til hensigt at regionalisere deres forsyningsnetværk. På trods af dette løfte viste en opfølgende undersøgelse imidlertid, at kun 25 % tog skridt til at opbygge et forsyningsnetværk, der fokuserede på lokale og regionale leverandører. I stedet øgede 61 % af disse virksomheder deres lagerbeholdninger on site.
Dette kunne blot være en kortsigtet løsning, da 90 % af de adspurgte virksomheder stadig har planer om at regionalisere deres forsyningsnetværk på et tidspunkt i fremtiden. Denne omlægning kan være en enestående mulighed for, at mindre, lokalevirksomheder kan udfylde tomrummet.