Det er ikke et krav, at du har en specifik uddannelse for at arbejde som receptionist.
Receptionist-uddannelsen er en erhvervsuddannelse, der tager mellem 3-4 år. For at kunne blive optaget på uddannelsen kræver det, at du har bestået folkeskolens afgangseksamen eller tilsvarende med karakteren 2,0 i dansk og matematik. Uddannelsen består af et indledende grundforløb på en erhvervsskole i 20 eller 40 uger. Herefter følger et hovedforløb, hvor der skiftes mellem praktiske forløb i en virksomhed og teoretiske forløb i erhvervsskolen.
Du kan også arbejde som receptionist, hvis du har en kontoruddannelse. Det er også muligt at være ufaglært receptionist, da flere virksomheder ikke stiller krav til, at du er uddannet på området.
færdigheder og kompetencer
En receptionist skal især have følgende færdigheder og kompetencer:
-
effektive kommunikationsevner
Som receptionist er det vigtigt, at du er verbalt stærk. Du skal kunne tale roligt og professionelt med alle gæster. At være en god lytter og at besidde gode kundeservice-egenskaber vil også kunne gavne dig i dit arbejde.
-
interpersonelle færdigheder
Som receptionist skal du også være en god teamplayer. Du interagerer og samarbejder med flere forskellige medarbejdere på kontoret. Du skal derfor have gode menneskelige egenskaber for at kunne hjælpe alle med deres opgaver.
En receptionist varetager mange forskellige opgaver, som for eksempel at screene opkald, administrere telefonopkald samt at holde receptionsområdet fint og rent. Er du god til at multitaske, vil det kunne hjælpe dig med at prioritere opgaverne og sikre, at de alle bliver udført.
Dit arbejde som receptionist omfatter også vedligeholdelse af kontorudstyr, betjening af kopimaskiner, telefonsystemer og printere. Tekniske færdigheder vil derfor lette dit arbejde og forbedre din præstation. Du skal også kunne håndtere en computer i forbindelse med dine kontormæssige opgaver.
Som receptionist vil du have gode muligheder for at opkvalificere dig til at arbejde i andre stillinger i din virksomhed. På store kontorer kan du blive forfremmet til receptionschef. Som receptionist vil du ofte få et dybtgående kendskab til virksomheden. Du vil få indsigt i, hvordan virksomheden opererer, hvem kunderne er, og hvordan de forskellige medarbejdere interagerer.
Hvis du er intelligent, tilpas motiveret og passer godt ind i virksomhedskulturen, så vil du højst sandsynligt kunne få muligheden for at blive forfremmet til andre afdelinger. Receptionister kan f.eks. få arbejde som administrative assistenter, kontorchefer og HR-medarbejdere.
Derfor kan et job som receptionist også være en glimrende indgangsvinkel til et ønskejob på et andet arbejdsområde.