Væksten inden for logistik og supply chain øger behovet for hurtigt at besætte ledige stillinger. Som reaktion på dette anvender nogle logistikvirksomheder automatiseret teknologi på arbejdspladsen. Selvom denne tilgang kan reducere det samlede behov for arbejdskraft, vil den øge efterspørgslen efter dygtige logistikmedarbejdere, der kan håndtere disse avancerede systemer.
sådan implementerer du de strategier, der skal til for at tiltrække de bedste talenter
download guiden herI sidste ende skaber den globale mangel på kvalificerede medarbejdere betydelige udfordringer for logistikvirksomheder, der stræber efter at tiltrække de bedste talenter. Med de rette ressourcer og rekrutteringsstrategier kan logistik- og forsyningskædevirksomheder dog udmærke sig i rekrutteringen af de talenter, de har brug for for at få succes på et uforudsigeligt marked.
I denne artikel ser vi nærmere på, hvad virksomheder kan gøre for at tiltrække og fastholde de bedste talenter indenfor logistik, med fokus på følgende områder:
konkurrencedygtig kompensation
Hvis din virksomhed har svært ved at tiltrække og rekruttere kvalificerede logistikmedarbejdere, er det afgørende at revurdere din nuværende lønpakke. En nylig undersøgelse viste, at 67 % af medarbejderne indenfor logistik og supply chain tjente mere i 2023 end året før, hvilket indikerer, at mange arbejdsgivere har justeret deres lønskalaer, hvilket yderligere intensiverer konkurrencen om de bedste talenter.
Det kan virke udfordrende at hæve lønningerne på et uforudsigeligt marked, især når mange virksomheder fokuserer på at spare omkostninger i forsyningskæden. Men med den rette tilgang er det muligt at hæve lønningerne uden at øge de samlede udgifter. Ved at bruge markedsundersøgelser til at fastlægge optimale lønrammer kan virksomheder reducere medarbejderomsætningen, mindske fraværet og minimere pålagt overarbejde, hvilket fører til omkostningsbesparelser, der kan opveje de højere lønninger.
Hvis din virksomhed ikke tilbyder konkurrencedygtige lønninger, vil de mest kvalificerede medarbejdere søge andre steder.
Kandidater inden for logistik er i dag bedre informeret end nogensinde før. De undersøger hurtigt virksomheder, læser anmeldelser og sammenligner lønninger. Virkeligheden er, at hvis din virksomhed ikke tilbyder konkurrencedygtige lønninger, vil de mest kvalificerede medarbejdere søge andre steder. Endnu værre er, at uden en konkurrencedygtig kompensationspakke risikerer din virksomhed også at miste sine nuværende medarbejdere.
work-life balance
Ifølge en nylig undersøgelse kæmper 76 % af logistikvirksomhederne med mangel på arbejdskraft, hvor transportsektoren er hårdest ramt. Disse bekymrende tal understreger, at det er presserende nødvendigt for arbejdsgivere at tilbyde en attraktiv arbejdsplads, hvor fokus på en god work-life balance er en central strategi.
Men i en situation med stigende efterspørgsel efter just-in-time-leverancer og skærpet konkurrence på logistikområdet er det en stor udfordring at opnå en god work-life balance. Det er dog stadig afgørende, da undersøgelser viser, at et stigende antal medarbejdere søger arbejdsgivere, der er engagerede i at skabe en god balance mellem arbejde, fritid og hverdagsliv.
Indførelse af remote arbejde eller hybridarbejde kan styrke work-life balance og give logistikmedarbejdere større fleksibilitet i balancen mellem deres arbejdsliv og privatliv. Selvom hjemme- og remote arbejde kan være vanskeligt for nogle logistikvirksomheder, f.eks. inden for lager og transport, er det vigtigt at finde måder at hjælpe medarbejderne med at opnå en bedre work-life balance. Fleksible mødetider, mulighed for at bytte vagter og ekstra fridage er eksempler på goder, som arbejdsgivere kan tilbyde.
sådan implementerer du de strategier, der skal til for at tiltrække de bedste talenter
download guiden herfleksibel planlægning
Fleksibilitet er blevet en af de vigtigste fordele som kandidater inden for logistik ønsker, og det kommer til udtryk i forskellige former, såsom fleksible arbejdstider, deltidsansættelse eller muligheden for at bytte vagter. I vores samtaler med kandidater inden for logistik udtrykker mange et ønske om større autonomi i valget af, hvornår, hvor og i nogle tilælde, med hvem de arbejder.
I takt med at diskussionerne om arbejdstiden for logistikmedarbejdere intensiveres, kan fleksibel planlægning – såsom fleksible eller komprimerede arbejdstider (længere arbejdstid fordelt på færre dage) – være en løsning for din virksomhed og din arbejdsstyrke.
Det er også et effektivt tiltag at gøre det nemmere for medarbejderne selv at bytte vagter, da det kan hjælpe med at styrke arbejdsmoralen blandt dine medarbejdere. Der findes flere værktøjer til vagtbytte, der giver medarbejderne større kontrol over deres arbejdsplan, samtidig med at de frigør tid for teamledere.
Der er ingen tvivl om, at fleksible arbejdstider og udforskning af mulighederne for hjemme- og remote arbejde, hvor det er muligt, er et svar på den stigende efterspørgsel efter større fleksibilitet og bedre work-life balance.
uddannelse og karriereudvikling
Den voksende kompetencekløft har tvunget mange arbejdsgivere i logistikbranchen til at lægge større vægt på uddannelse. Hvis der ikke er nok kvalificerede medarbejdere på markedet i dag, har virksomhederne måske ikke andet valg end at udvikle deres talenter internt.
Denne udvikling stemmer overens med de bedste talenters prioriteter, da 44 % af respondenterne i Randstads 2025 Workmonitor angav, at de ikke ville acceptere et job uden muligheder for at udvikle fremtidige relevante kompetencer. I betragtning af at logistikvirksomheder konkurrerer om de bedste talenter med virksomheder i alle brancher, giver dette værdifuld indsigt til HR-afdelinger i logistiksektoren.
Implementering af et karriereudviklingsprogram med løbende læringsmuligheder kan øge din mulighed for at tiltrække logistiske talenter. Med det rigtige uddannelsesprogram kan du også arbejde hen imod at lukke kompetencekløften i din virksomhed. Det bedste af det hele er, at et omfattende karriereudviklingsprogram kan bidrage til at forbedre fastholdelsesprocenten.
yderligere fordele og goder
Konkurrencedygtige lønninger, work-life balance og muligheder for karriereudvikling er gode incitamenter til at tiltrække og fastholde de bedste talenter indenfor logistikbranchen. Men andre fordele spiller også en vigtig rolle. Da den globale usikkerhed har fået medarbejdere over hele verden til at revurdere, hvilke typer personalegoder der er vigtigst for dem, skal arbejdsgivere forstå og tilpasse sig denne ændring ved at tilbyde fordele, der betyder noget for deres medarbejdere og potentielle kandidater.
De vigtigste fordele og goder, som logistikvirksomheder kan overveje, omfatter:
-
sundhedsforsikring
-
sundhedsprogrammer
-
overskudsdelingsordninger
-
pensionsordninger
-
mobilitet (f.eks. adgang til elcykler)
-
ydelser på arbejdspladsen (f.eks. kantine, fitnessrum, massage, tøjvask m.m.)
-
gratis morgenmad, gratis parkering osv.
Selvom de ovennævnte personalegoder og fordele ofte efterspørges, skal du altid sørge for at undersøge, om disse fordele stadig er højeste prioritet for dine medarbejdere, eller om der er sket ændringer. Kontakt medarbejdere på alle niveauer på arbejdspladsen for at få et bedre indblik i deres aktuelle behov. Brug derefter de oplysninger, du indsamler gennem medarbejderundersøgelser, til at udvikle en meningsfuld pakke med personalegoder.
Manglen på arbejdskraft i logistikbranchen forventes at blive værre i de kommende år. Derfor skal arbejdsgivere nu tage skridt til at forberede deres virksomheder på et arbejdsmarked i konstant forandring. Ved at implementere de strategier, der præsenteres i denne artikel, kan du tiltrække dygtige medarbejdere og bidrage til en motiveret medarbejderstab, hvilket vil øge din virksomheds samlede succes.