3. Du behandler midlertidigt ansatte anderledes
En person, der kommer ind i din organisation på en fleksibel eller kortvarig basis, skal føle sig som en del af teamet lige fra starten. Ingen ønsker at føle sig som en outsider på arbejdspladsen, så det er god praksis at fastlægge politikker, der opfordrer alle medarbejdere til at behandle alle deres kolleger med lige stor respekt, også selv om de er på en kortvarig kontrakt.
Vikarer, der med det samme føler sig som en del af teamet, bliver mere produktive og kommer også til at føle sig trygge nok til at stille spørgsmål og bede om hjælp, hvis de har brug for det.
4. Du yder ikke dedikeret hjælp
Ligesom enhver anden ansat bør en vikar eller en projektansat have adgang til alle de ressourcer og den støtte, vedkommende har brug for til at udføre sit arbejde ordentligt.
En af de mest almindelige faldgruber for arbejdsgivere, når de bruger midlertidigt ansatte, er at forvente, at den enkelte medarbejder straks går i gang med arbejdet og leverer det, der forventes af vedkommende, uden særlig vejledning eller relevant information.
En erfaren it-medarbejder kan f.eks. have alle de grundlæggende færdigheder, der kræves for at udføre opgaven, men har måske stadig brug for en gennemgang af din virksomheds software og systemer, inden vedkommende går i gang.
5. Du har urealistiske forventninger
Du ønsker naturligvis at få maksimalt udbytte af de penge, du investerer i din fleksible arbejdsstyrke, men det er vigtigt, at du er realistisk med hensyn til, hvad du forventer, at kontraktansatte og midlertidigt ansatte leverer, mens de er arbejder hos dig.
Hvis man opstiller urealistiske mål, vil det sandsynligvis resultere i, at medarbejderen føler sig stresset og utilfreds fra starten, og kvaliteten af arbejdet kommer til at lide under det. Det samme resultat kan opstå, hvis vedkommende skal arbejde for mange timer for at nå de opstillede mål, med risiko for udbrændthed og fejltagelser til følge.
De seneste HR og arbejdsmarkedstendenser tyder på, at kontraktansatte og vikarer bliver en stadig vigtigere kilde til kompetencer i de kommende år. Ved at indføre positiv praksis og investere i korrekt onboarding af dine midlertidigt ansatte kan du sikre, at du får størst muligt udbytte af denne del af kandidatpuljen.
Hvis du vil vide mere om, hvordan du effektivt engagarerer en midlertidig arbejdsstyrke, kan du downloade vores vejledning, som sætter fokus på tre vigtige overvejelser.