hvorfor er people analytics vigtigt i dag?
I løbet af de sidste par år har organisationer kæmpet med en pandemi, vedvarende mangel på arbejdskraft, stigende mangel på kvalificeret arbejdskraft, øget udskiftning og supply chain disruptions. Hvis disse udfordringer har lært os én ting, er det behovet for at forblive modstandsdygtige i perioder med udfordringer. Dette ønske om modstandsdygtighed har ændret både de organisatoriske mål og arbejdstagernes forventninger.
For eksempel viser en nyere global undersøgelse, at to tredjedele af virksomhederne planlægger at øge automatiseringen. I takt med at disse virksomheder skifter til automatisering, skal deres arbejdsstyrke ændres betydeligt. Størrelsen af arbejdsstyrken bliver måske mindre, og den type færdigheder, der er brug for i arbejdsstyrken, vil ændre sig. På personalesiden har ændringerne i de seneste par år medført et pres for højere lønninger og et ønske om større fleksibilitet i vagtplanlægningen.
Det, vi har lært i disse tider med disruptions og forandringer, er, at traditionelle HR-parametre som f.eks. time-to-fill, overtidsudgifter eller sygefraværsrater ikke viser hele billedet. Faktisk var disse parametre ofte skævvredet af kræfter, der lå uden for virksomhedens kontrol. For eksempel havde hyppige karantæner og nedlukninger en betydelig indvirkning på fraværsprocenten, men det betød ikke, at virksomheden havde et fremmødeproblem uden for disse pandemiske restriktioner.
Det er her People Analytics spiller en afgørende rolle i opbygningen af en modstandsdygtig arbejdsstyrke. Denne strategi ser ikke kun på grundlæggende parametre, der viser et øjebliksbillede. I stedet ser den på årsagen bag tallene. F.eks. kan strategier til analyse af medarbejdere hjælpe din virksomhed med at finde ud af, hvorfor personaleomsætningen er stigende. Med disse oplysninger behøver din virksomhed ikke at tackle et problem med personaleomsætning i blinde. Den kan bruge analytiske data til at udvikle en effektiv strategi for fastholdelse af medarbejdere.
Da People Analytics er en løbende proces, giver de analytiske data, der opnås, din virksomhed mulighed for hurtigt at tilpasse sig til eventuelle ændringer i arbejdstagernes krav, ændringer i arbejdsmetoderne eller disruptions på markedet. Brugt på den rigtige måde kan People Analytics være en game changer for din virksomhed og give den konkurrencefordel, der er nødvendig, for at opnå succes både nu og i fremtiden.
hvilken værdi bringer people analytics til din virksomhed?
Er People Analytics virkelig den superkraft, som din virksomhed har brug for? Det kan det være. Faktisk kan det give værdi til din virksomhed på flere områder.
rekrutteringsprocessen
Kandidattanalyse, en del af People Analytics, der primært fokuserer på Talent Acquisition, kan forbedre rekrutteringsprocessen ved at spille en afgørende rolle i alle faser af ansættelsen, herunder:
- sourcing af kandidater:
People Analytics kan give indsigt i, hvad der motiverer din målgruppe samt dennes online adfærd. Disse oplysninger kan hjælpe dig med at afgøre, hvilke metoder der er bedst til at finde og kommunikere med potentielle kandidater, f.eks. sociale medier, jobportaler, e-mails eller sms-beskeder.
- ansøgningsproces:
HR-parametre kan hjælpe dig med at finde ud af, om potentielle kandidater sidder fast i ansøgningsprocessen, men med People Analytics kan du finde ud af, hvorfor det sker. Er ansøgningsprocessen f.eks. for langvarig, eller er processen ikke tydelig nok?
- samtaleproces:
Hvis man alene anvender standardsamtaleteknikker, kan det føre til forudindtagede ansættelsesbeslutninger. Men når du kombinerer strukturerede samtaleteknikker med People Analytics, f.eks. personlighed, interesse og forventninger, kan du få et klarere billede af hver enkelt kandidat. Disse indsigter giver dit HR-team mulighed for at ansætte den kandidat, der passer bedst til stillingen og chefen.
- at vælge den rigtige kandidat:
En datadrevet strategi for Talent Acquisition kan hjælpe dig med at identificere de kandidater, der passer bedst til stillingen og din virksomhed.
- løn- og medarbejderpakke:
At vælge den rigtige kandidat er kun halvdelen af kampen. Du skal også friste kandidaten til at acceptere dit tilbud. Hvis din virksomheds evne til at få kandidater til at takke ja til et jobtilbud er lavere end ønsket, kan People Analytics hjælpe dig med at skræddersy løn- personalegoder, så de lever op til de ønskede kandidaters forventninger.
- fastholdelse af nye medarbejdere:
En af de bedste måder at tracke succesen af dine rekrutteringsstrategier på er ved at se, hvor mange nye medarbejdere der bliver fastholdt. Mens grundlæggende HR-parametre kan hjælpe dig med at spore disse tal, kan du ved hjælp af People Analytics fastslå, hvorfor nyansatte forlader virksomheden, f.eks. på grund af utilstrækkelig uddannelse eller dårlige ledere.
Dataanalyse inden for rekruttering giver dig mulighed for bedre at forstå årsagen til de enkelte parametre, så din virksomhed kan identificere de dele af ansættelsesprocessen, der fungerer, og de aspekter, der skal justeres.